Cardul de sănătate se activează la prima consultaţie
Cardul naţional de sănătate urmează să fie iniţializat de către medicii de familie doar atunci când o persoană va avea nevoie de un anumit serviciu medical. Preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj, Marius Tăutu, a precizat că sălăjenii nu trebuie să facă cozi la cabinetele medicilor de familie pentru iniţializarea cardului, deoarece acesta va putea fi iniţializat şi anul viitor în luna iulie, de pildă, dacă persoana va avea nevoie de un serviciu medical abia atunci.
Cu alte cuvinte, nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului. Activarea cardului de sănătate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată dupa primirea cardului.
Operaţiunea de activare dureaza maxim 30 de secunde şi constă în înlocuirea codului PIN de transport al cardului (000) cu un cod PIN din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge. PIN-ul rămane în proprietatea asi-guratului, la fel ca şi cel de la cardul bancar. Acel PIN va fi utilizat de fiecare dată când pacientul se va prezenta cu cardul pentru obţinerea unui serviciu medical.
Persoanele care nu au primit cardul naţional de sănătate se pot adresa Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Sălaj.
Cardul va funcţiona în paralel cu actualul sistem timp de trei luni
Potrivit lui Tăutu, testarea cardului naţional de sănătate va începe la nivel naţional de la 1 ianuarie 2015 şi va dura, cel mai probabil, trei luni. În această perioadă de trei luni, cardul naţional de sănătate va funcţiona în paralel cu sistemul actual. “După această perioadă de testare, cardul va fi obligatoriu de folosit în momentul în care titularul va solicita un serviciu medical, indiferent de nivelul asistenţei medicale solicitate”, stop_coloana a explicat preşedintele CJAS Sălaj ieri, în cadrul unei conferinţe de presă.
Cardul nu funcţionează cum ar trebui
Cardul naţional de sănătate este util pentru dovedirea calităţii de asigurat şi înlocuieşte adeverinţa de asigurat şi celelalte documente care, în absenţa adeverinţei de asigurat, puteau fi folosite de persoana care are nevoie de servicii în faţa furnizorului de servicii.
Cardul naţional de sănătate a fost testat luna aceasta de câţiva medici de familie din Sălaj. Potri-vit lui Tăutu, cardul funcţionează, însă medicii au semnalat o mare deficienţă. După ce cardul este iniţializat, programul nu arată nicio informaţie legată de calitatea de asigurat a pacientului. Cu alte cuvinte, cardul nu îndeplineşte funcţia sa principală. “Săptămâna trecută am luat legătura cu câţiva dintre medicii care au testat cardul. Cardul funcţionează, doar că există o deficienţă care, în momentul de faţă, nu ştiu din ce cauză este, dar ne vom interesa şi o vom semnala. Acea deficienţă e legată de faptul că, după ce s-a accesat cardul cu PIN-ul respectiv, se deschide o pagină care este identică, atât pentru cei asiguraţi, cât şi pentru cei neasiguraţi. Nu apare niciun mesaj în momentul de faţă care să spună dacă cetăţeanul respectiv este sau nu persoană asigurată. Fapt ce determină ca furnizorul să mai consulte, ca şi în prezent, acea adresă prin care se confirmă calitatea de asigurat sau nu. Acesta este impedimentul major care a fost semnalat şi vom face o întrebare către Casa Naţională de Sănătate să vedem dacă mai trebuie urmaţi ceva paşi în a evidenţia şi calitatea de asigurat”, a explicat Tăutu.
