Capcanele din supermarket

De voie, de nevoie, e perioada cand ajungem la supermarket. Ne trimite Moș Nicolae și Moș Crăciun, apoi ne trebuie o serie de produse de curățenie, ornamente și… multă mancare, că suntem romani. Supermarket-urile sunt, bineințeles, mai pregătite ca oricand să ne astampere setea de cumpărături și mai ales să ne ia banii.
Cei mai mulți nu suntem conștienți că produsele sunt așezate intr-un supermarket conform unor strategii elaborate de sociologi și psihologi așa incat să te tenteze să pui in coș multe produse care nu-ți erau neapărat necesare, dar pe care specialiștii in publicitate le aranjează in așa fel incat să atragă. Sigur ați observat că la magazinul din colț, deși prețurile sunt mai mari, poți să cumperi de 20 – 30 de lei, dar la supermarket este greu să lași la casă mai puțin de 100 de lei. Studiile au demonstrat că 20 la sută din cumpărături sunt neplanificate. Asta pentru că supermarketurile se asigură și sunt astfel concepute pentru a-i face pe consumatori să cumpere cat mai mult posibil.
Un cărucior uriaș și un morman de portocale de bun venit
Toate supermarketurile au cărucioare mari de cumpărături, incăpătoare. Puține și numai prin cartiere mai sunt magazinele unde mai găsești coșuri normale. Așa că după ce incepi să impingi “basculanta” pentru cumpărături, ești binevenit.
Supermarketurile pun strategic langă intrare produse care te atrag: flori și ornamente de sezon, produse de patiserie prospăt scoase din cuptor, fructe și legume. Culorile și mirosurile plăcute ne induc o stare de bine… numai bună să cheltuim ceva bani pe produsele respective. Și fiindcă avem nevoie de multă vitamina C in perioada rece pentru a preveni răcelile, marile magazine vin din nou cu oferta de portocale la găleată. Clientul este tentat să umple o găleată cu varf, mai ales că prețul arată bine. Mai mult ca sigur nu ai crezut că te vei alege la sfarșitul zilei cu un morman de portocale, pe care dacă nu le mănanci se vor strica. Și multe le vei arunca, pentru că oricat iți plac, te saturi și de portocale.
Produsele de bază sunt la celălalt capăt al magazinului
Produsele cele mai cumpărate, pentru bucătărie, cum ar fi carnea, painea, făina, zahărul, lactatele, se află in cealaltă parte a magazinului, tocmai pentru a te obliga sa te plimbi cu coșul prin zonele “atractive”. Și, in drum spre lapte și ouă, intotdeauna vei găsi ciocolată și fursecuri. Langă carne sunt așezate produsele făinoase, orezul, să nu cumva să uiți de garnitură. De asemenea, pană ajungi la produsele de care ai nevoie, te bați de tot felul de oferte “2 la preț de 1”, sau “1 + 1 gratis”, ori de niște globuri sau ornamente la prețul unic de “doar 4,99 de lei”. Pană ajungi la produsul după care ai intrat in magazin, coșul tău este pe jumătate plin. Produsele de care mai mult ca sigur te-ai putea lipsi sunt așezate in așa fel incat să-ți atragă atenția.
Așezarea strategică pe rafturi
Cerealele scumpe, cu ambalaj colorat, sunt intotdeauna asezate la nivelul ochilor copiilor. La fel și pateul cu Mickey Mouse și ouăle de ciocolată cu surprize. Dacă ești in fața raftului și nu știi care produs este mai convenabil, caută mai in partea de sus a raftului, unde se țin produsele cu preț mai mic, și in partea de jos a raftului, unde sunt produsele ieftine sau no-name. Produsele pe care supermarketul vrea să ți le vandă sunt așezate in locuri in care nu le poți rata.
Nu lua niciodată produsul din față. Angajații au sarcină de serviciu să pună produsele care expiră mai tarziu in spatele celor care expiră maine.
Produse de impuls la ieșirea din magazine
Ești obosit, plictisit și incă stai la rand pentru a plăti cumpărăturile? Poate iți fac cu ochiul bomboanele și batoanele de ciocolată. Situația se complică atunci cand ai copilul cu tine. Dacă ai scăpat ușor printre raftur, fără ca micuțul să pună prea multe dulciuri in coș, inevitabil la coada de la casă nu o să poți scăpa fără bomboane, ciocolată, gumă… Raftul de la casa iți amintește că ai rămas fără baterie la ceas sau că ți-ar mai trebui cateva lame de rezervă, un săpun la ofertă, sau că mai ai doar cateva șervețele umede in geantă, sau ți se face subit sete cand vezi sticlele de băuturi răcoritoare, strartegic puse, la 0,5 litri. Atunci iți aminteșteți și că astfel de produse nu sunt puse intamplător acolo, ci tocmai ca un ultim efort al ma-gazinului de a-ți mai vinde ceva.
“Oferte” foarte costisitoare
Am dat o raită prin magazine și am mai găsit ceva oferte actuale. Penny, de exemplu, oferă trei tipuri de farfurii gratis, de felul principal, supă și desert, la fiecare bon de cumpărături de peste 100 de lei, incepand de ieri. Dacă vrei un set intreg, ar cam trebui să cumperi de 1.800 de lei luna aceasta de la Penny.
Prețurile la raft nu-s greșite in favoarea clientului
Cunoscute sunt deja diferențele intre prețurile la raft la unele produse și prețul pe care-l dă casa de marcat. Dar niciodată in favoarea clientului, ceea ce ne dă de gandit că nu au rămas nemodoficate prețurile din cauza mulțimii produselor și a faptului că angajații au omis să coreleze prețurile. stop_coloana Ba mai găsim pe rafturi produse cu termen de valabilitate expirat, sau vandute la preț mic sau mai multe la preul unui produs, in cazul celor care expiră in ziua respectivă. De aceea este foarte important să se citească eticheta produsului și data la care expiră, dar și să se citească și să se păstreze bonurile fiscale.
Produse ieftine marcă proprie
Fiecare magazin vine cu o gamă de produse marcă proprie. Sunt produse ieftine, care atrag cumpărătorul avid de prețuri mici, dar calitatea reflectă prețul. Scopul lor este să aducă in magazin amatorii de chilipiruri, care cu siguranță vor cumpăra și altceva; desigur, la alt preț decat al mărcilor proprii.
La Kaufland gama este foarte diversificată, de la biscuiți, macaroane, ciocolată, lapte pană la produse de curățat. Retailerul merge pe ideea prețurilor mici la aproape toată gama de produse. Dar e aproape sigur că te alegi și cu produse care sunt mai scumpe decat in piață sau magazinul de la colț. Caștigi un ban la un produs mai ieftin, și plătești mai mult pe un altul. Pe romanește, ce iei pe mere dai pe pere.
Lidl iși atrage clienții cu produse de cosmetică și de curățenie ieftine, marca Cien, dar și cu gama de produse lactate Pilos. De asemenea, Lidl iși atrage clienții cu “munți” de articole de imbrăcăminte pentru copii și adulți. Sunt relativ ieftine și de calitate. Doar că pe langă un trening sau un set de bluze pentru copii, mai cumperi și alte produse care nu sunt in ofertă.
La Penny găsim discount-uri la unele produse alimentare, diverse oferte de articole de menaj, uz casnic și imbrăcăminte, dar restul produselor sunt la niveul prețurilor de pe piață. Penny are marcă proprie produsele lactate Boni și produsele pentru igiena copiilor Bebelino.
Sunt promovate mărcile marilor producători străini
Foarte puține produse romanești vom găsi in supermarketuri. Producătorii autohtoni spun că este greu să produci marfă pentru supermarketuri, pentru că se cere ca le-gumele, de exemplu, să aibă aceeași mărime și să nu se deterioreze timp indelungat. Ori asta presupune ca plantele să fie tratate chimic.
Rolul marilor magazine este de a vinde in principiu marfă de la marii producători internaționali, (cele pe care le vedem prin reclame) la prețuri ușor mai mici decat cele de pe piață, dar scumpe față de alte produse si-milare. Așa se face că marfa de renume mondial este poziționată la nivelul privirii clientului, ca să sară in ochi.
Atenție la falsele economii
O altă metodă practicată de supermarketuri este aceea de a pune etichete mari și colorate cu “preț redus” deși economia aproape nu există. Sigur ați văzut pretul mare 13,40 lei iar prețul vechi, scris foarte mic – 13,69 lei. Inspectorii de la Protecția Consumatorilor ne-au atras atenția să verificăm dacă prețul unor produse “la pachet” cu reducere sunt sau nu mai conve-nabile ca preț, comparand prețul pachetului cu prețul fiecărui produs la bucată. De asemenea, mai ales in preajma sărbătorilor, produsele de curățenie sunt ofertate “la pachet”. Astfel, poți fi tentat să cumpări un produs de acare nu ai nevoie pe moment.
Cardurile de fidelitate iți testează doar apetitul pentru cumpărături
Penny și Profi sunt două supermarketuri din Zalău care oferă clienților carduri de fidelitate, ba cu motiv că primești discount la unele produse și poți caștiga reducere 50 la sută la coșul de cumpărături, ba că poți caștiga premii valoroase prin tragere la sorți. La Profi, dacă ai card ți se cumulează bănuți pe el la cumpărărturi. Caștigi un ban la fiecare 10 lei plătiți la casă. Discount-uri ai la anumite produse și reducere de 30 la sută la cateva hoteluri de lux din țară. Specialiștii spun insă că ar trebui să ne ferim de cardurile de fidelitate, deoarece ele sunt create pentru a inregistra obiceiurile de cumpărare pentru ca analiștii magazinului să-și calibreze ofertele. Majoritatea dintre ele nu iți aduc nici un beneficiu, iar reduceri sunt oferite pentru cumpărături foarte mari sau la produse mai puțin cumpărate.
Cunoscand aceste tehnici de manipulare folosite de supermarketuri, poți să iți faci o strategie de cum-părături astfel incat să faci economii chiar și cand ai plecat de acasă cu gandul de a cheltui bani.