Campaniile de tip Black Friday sunt false reduceri de preturi; totul este o pacaleala in masa
Marile campanii in care cei care domina comertul online anunta reduceri "colosale" de preturi sunt de fapt tepe uriase, in masa. Cumparatorii, nedocumentati, se lasa amagiti de prezentarea spectaculoasa, cu multe preturi taiate, si cumpara de fapt produsele, la pretul "redus", cu cat ar fi platit in afara unei campanii de tip Black Friday.
rn
Comerciantii online nu respecta legislatia în cadrul campaniilor de reduceri, preturile de referinta fiind în multe cazuri mai mari decât prevede legea, a constatat Consiliul Concurentei în urma unei anchete privind comertul electronic.
Autoritatea de concurenta a remarcat faptul ca pretul la care se aplica reducerea (pretul de referinta, care apare “taiat”), afisat de comerciantii online, este mai mare decât nivelul prevazut de lege pentru aproximativ 80 la suta din produsele monitorizate.
Conform legislatiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intentioneaza sa faca o reducere de pret ar trebui sa o raporteze la un pret de referinta, respectiv la cel mai mic pret practicat în acelasi spatiu de vânzare în ultimele 30 de zile.
Mai mult, Consiliul Concurentei a constatat ca în cazul a aproximativ 29 la suta din produsele monitorizate de Black Friday 2017, pretul taiat a fost mai mare chiar decât pretul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indica o crestere/mentinere artificiala a pretului de referinta de Black Friday.
Din datele analizate de autoritatea de concurenta, exista un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preturi. În aceste conditii, mecanismele de manifestare a concurentei prin pret în cadrul promotiilor sunt distorsionate, perceptia clientilor cu privire la pretul real (pretul de referinta) fiind deformata.
“Aceasta practica, de a creste sau de a mentine artificial pretul de referinta în cadrul promotiilor (ex. Black Friday), creeaza consumatorilor impresia ca beneficiaza de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii platesc un pret apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încalcare a legislatiei în domeniu”, a declarat Bogdan Chiritoiu, Presedintele Consiliului Concurentei.
rn
Black Friday – aceleasi reduceri
ca de obicei, dar prezentate altfel
rn
Ancheta a reliefat ca, în general, mai mult de jumatate din volumul vânzarilor principalilor retaileri sunt la preturi promotionale. O mare parte din produsele comercializate de toate platformele online importante si care au fost monitorizate au avut preturi reduse durate lungi de timp (chiar peste 75 la suta din timp).
Astfel, preturile practicate de de comerciantii online cu ocazia campaniei Black Friday sunt comparabile cu cele din cadrul altor campanii. Ca urmare, Black Friday se individualizeaza mai degraba ca o campanie de volum, decât de reducere a preturilor.
rn
Marii vanzatori sunt avantajati
in negocierile cu furnizorii
rn
Din datele analizate, reiese faptul ca sursa principala a reducerilor de preturi consta în negocierea unor discount-uri importante cu furnizorii. Acest lucru adânceste si mai mult barierele existente între retailerii mari si cei cu o pozitie de piata nesemnificativa.
În sectorul comertului electronic activeaza un numar restrâns de jucatori relevanti (liderul detine o pozitie semnificativa pe anumite segmente, fiind detasat fata de urmatorii concurenti) si o categorie a comerciantilor ce detin cote de piata nesemnificative, care întâmpina bariere de dezvoltare importante.
rn
Anul trecut, vanzarile de Black Friday
au reprezentat 7 la suta din total
rn
Ponderea comertului electronic în totalul sectorului de retail a crescut de la an la an, în perioada 2012-2017.
Daca în anul 2012 comertul electronic reprezenta 1,3 la suta din totalul retail-ului, în anul 2017 acest indicator a ajuns la o valoare estimata de 5,6 la suta. Comertul electronic a crescut în anul 2017, fata de 2016, cu 55 la suta, pâna la 2,8 miliarde de euro. Vânzarile realizate în cadrul principalei campanii promotionale, Black Friday, au ajuns, în anul 2017, la aproximativ 200 de milioane de euro, reprezentând aproximativ 7 la suta din vânzarile realizate în tot anul.
Desi în crestere în ultimii ani, ponderea utilizatorilor de internet din România care au apelat în ultimele 12 luni la comertul online pentru achizitia de bunuri sau servicii era, în anul 2016, de doar 12 la suta, ceea ce situa România pe ultima pozitie în clasamentul realizat la nivelul Uniunii Europene. Totusi, în anul 2017 s-a înregistrat o crestere semnificativa, fata de anul anterior, de la 12 la suta la 16 la suta.
rn
Consumatorii pot fi protejati
doar prin modificarea legislatiei
rn
În urma anchetei, Consiliul Concurentei considera necesara modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online sa aiba obligatia de a afisa, pentru fiecare produs comercializat, informatii privind evolutia pretului de referinta si al pretului practicat în ultimele 30 de zile.
Consiliul Concurentei va colabora cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor în scopul îmbunatatirii cadrului legal în vederea restabilirii mecanismelor concurentiale în cadrul campaniilor promotionale.
Pentru a elimina suspiciunile cu privire la veridicitatea reducerilor aplicate, Consiliul Concurentei recomanda retailerilor online sa puna la dispozitia clientilor prin intermediul platformelor proprii un sistem prin care acestia sa poata verifica istoricul de pret, chiar si în afara unei obligatii legale în acest sens.
