Candidatii vor sa dea lovitura cu cheltuiala cat mai mica
Candidatii la alegerile parlamentare din 9 decembrie investesc masiv in campania electorala pentru a-si asigura scaunul de deputat sau senator. Cu gandul la cei aproximativ 50.000 de euro pe care ii vor castiga din indemnizatia de parlamentar in cei patru ani de mandat, unii politicieni arunca zeci de mii de euro in campania electorala. De exemplu, consultantii politici estimeaza costurile unei campanii electorale „ca la carte” la 150.000 de euro, de trei ori mai mult decat pragul legal. Pe langa indemnizatia frumusica, la pachet cu mandatul de parlamentar vin imunitatea si influenta, dar si masina de serviciu si luxul de care se bucura un parlamentar. In ultimii 20 de ani, Parlamentul s-a dovedit a fi o usa deschisa catre contractele profitabile cu statul. Contracte de care beneficiaza, bineinteles, firmele de casa ale partidelor politice.
Candidatii au umplut vistieriile partidelor
Chiar daca este cotat cu zero sanse, fiecare candidat la parlamentare din partea USL sau ARD trebuie sa cotizeze prima data la partid. Conducerile partidelor primesc de la candidati bani pentru campania nationala sub forma de donatii, contributia fiind stabilita de la centru. Daca la PNL taxa de candidatura este de 8.000 de lei, la colegii din PSD ajunge la 22.500 de lei. Si cei 452 de candidatii ARD au cotizat la partid tot cu suma de 22.500 de lei, echivalentul a 5.000 de euro. La acesti bani trimisi spre vistieria partidului se adauga suma de 3.500 de lei, garantia pentru Autoritatea Electorala Permanenta. Pe langa banii primiti de la candidatii din teritoriu, partidele sunt subventionate de la bugetul de stat. In primele noua luni ale acestui an, partidele au primit de la stat aproape 4,5 milioane de lei. In topul incasarilor se afla Partidul Social Democrat, cu peste 1,7 milioane de lei, urmat indeaproape de Partidul Democrat Liberal si Partidul National Liberal. Alte partide subventionate de la bugetul statului sunt Partidul Conservator si Partidul Poporului – Dan Diaconescu.
Lucian Bode: „Campanie mai austera decat la locale”
Candidatul ARD la Camera Deputatilor pe colegiul Simleu, Lucian Bode, spune ca este greu de stabilit suma totala pe care o va cheltui in aceasta campanie electorala, dar e sigur ca va fi „o campanie mai austera decat cea pentru alegerile locale”. „Daca la alegerile locale am avut montate 300 de bannere in tot judetul, la aceste alegeri vom avea in jur de 70. E o campanie austera, conforma cu vremurile in care traim. Materialele publicitare si promotionale nu sunt importante. Cel mai important e sa ajungem in fiecare localitate sa discutam cu alegatorii. Asta inseamna timp si bani de carburant”, a declarat Lucian Bode. Acesta estimeaza ca toti cei sase candidati ARD vor cheltui cu campania aproximativ 50.000 de euro.
Onorica Abrudanu a donat 15.000 de lei la partid
Fostul subprefect al Salajului, Onorica Abrudanu, candideaza din partea PP-DD pentru un mandat de deputat pe colegiul Zalau si afirma ca este destul de „modesta” in ce priveste cheltuielile cu campania electorala. „Pana acum am cheltuit 15.000 de lei, care reprezinta donatia la partid pentru cheltuielile din campanie. In fiecare cartier din municipiu am amplasat cate un banner, iar in rest doar afise pentru panourile electorale. Fac o campanie destul de modesta in comparatie cu ceilalti candidati, dar daca voi constata ca nu imi ajung materialele promotionale atunci voi suplimenta comanda”, a precizat Onorica Abrudanu.
Pe Alexandru Vegh campania il costa 4.000 de lei
Candidatul UDMR la Senat pe colegiul Simleu-Cehu, Alexandru Vegh, spune ca nu se intinde mai mult decat ii este plapuma, mai ales ca partidul nu sponsorizeaza campania candidatilor. „Ma limitez doar la afise electorale, fara bannere. Estimez ca voi cheltui in jur de 3-4.000 de lei, bani ce acopera efectiv afisele electorale. Banii provin din sursa proprie, fara sponsorizari”, a punctat fostul prefect de Salaj. Strategia lui Vegh in aceasta campanie se bazeaza pe intalnirile cu oamenii din fiecare localitate.
Mirel Talos cheltuie 30.000 de lei
Candidatul USL pe colegiul Zalau la Camera Deputatilor, Mirel Talos, este unul dintre politicienii cu dare de mana si estimeaza ca va scoate din buzunar pentru campania electorala apro-ximativ 30.000 de lei. Obrazul subtire cu cheltuiala se tine, si asta se observa cu usurinta in Zalau. Mirel Talos, la fel ca si in 2008, este candidatul cel mai vizibil pe panourile si bannerele publicitare. „Cei 30.000 de lei vor fi cheltuiti pe materiale informative si promotionale, pe panourile publicitare, plus aparitiile in presa. Banii provin din surse proprii, dar si din spon-sorizarile unor persoane fizice”, ne-a declarat Mirel Talos.