decembrie 5, 2025

Calea ferata din județul Salaj, un dezastru fara speranța

imagine-articol0_51463

Consiliul Județean Salaj ilustreaza în Strategia de Dezvoltare a Salajului 2015 – 2020 dezastrul infrastructurii feroviare, aratând câte probleme au transporturile pe cale ferata din Salaj. Fie ca ne referim la CFR Calatori, la CFR Marfa sau la companii private care tranziteaza feroviar Salajul, toate sunt vizibil afectate de starea infrastructurii feroviare din județ. 

Rețeaua feroviara de la nivelul județului Salaj masoara 183 de kilometri, dintre care 150 de kiometri cu cale ferata simpla și 33 cu cale ferata dubla. Rețeaua este în întregime neelectrificata.
Reațeaua de cale ferata din Salaj a fost construita în a doua jumatate a secolului al XIX-lea și a jucat mult timp un rol esențial pentru dezvoltarea socio-economica și în conectivitatea județului, cunoscând însa un declin semnificativ în ultimele doua decenii.
Județul este strabatut de patru linii de cale ferata: Magistrala CF 400 Brașov – Dej – Ileanda – Jibou – Baia Mare – Satu Mare; Linia secundara 412 Jibou – Zalau – Sarmașag – Carei; Linia secundara 413 Sacueni – Marghita – Șimleu Silvaniei – Sarmașag și Linia secundara 414 Ulmeni – Cehu Silvaniei (actualmente închisa).
Densitatea cailor ferate din județ este de 45 km/100 km, sub media regionala, dar apropiata de cea naționala. Operatori de transport calatori pe calea ferata din județ sunt CFR Calatori și INTERREGIONAL Calatori, companie privata, care opereaza 8 trenuri zilnice pe relația Sarmașag – Șimleu Silvaniei – Marghita – Sacueni – Oradea.

Prin Zalau trec zilnic 14 trenuri, dar numai doua sunt Inter Regio

Consiliul Județean Salaj spune ca stația Zalau Nord este deservita zilnic de 14 perechi de trenuri (catre Jibou, Sarmașag, Tașnad, Carei, Satu Mare și Cluj-Napoca), dintre care doar doua sunt InterRegio.
Distanța catre Sarmașag este parcursa în 20 de minute, catre Jibou în 30 minute, catre Tașnad într-o ora, catre Carei în 1,5 ore, catre Satu Mare și Dej în 2 ore, iar catre Cluj-Napoca în peste stop_coloana 3 ore, spune Consiliul Județean Salaj. “n orice caz, reiese clar ca daca vrei sa parcurgi distanțele într-un timp scurt, este de preferat mașina în locul trenului.
Stația cu cele mai bune legaturi ramâne Jibou, principalul nod feroviar al județului, cu 27 de perechi de trenuri, dintre care 9 InterRegio, catre Ulmeni, Baia Mare, Satu Mare, Sarmașag, Carei, Valea lui Mihai, Ileanda, Dej, Gherla, Zalau, Cluj-Napoca, Câmpia Turzii, Razboieni, Aiud, Teiuș, Blaj, Mediaș, Sighișoara, Brașov, Predeal, Sinaia, Ploiești, București, Beclean, Sarațel – Bistrița, Deda, Gheorgheni, Miercurea-Ciuc, Tușnad, Sf. Gheorghe.

38 de stații distruse deservesc trenurile cu viteze de mocanița care trec prin Salaj

Salajul are în prezent 39 de stații de tren. Exceptând stația Zalau Nord, toate se afla într-o stare avansata de degradare, la fel ca și liniile de cale ferata, care nu au mai beneficiat de lucrari de reparații capitale de zeci de ani. Ceea ce face ca viteza trenurilor sa fie foarte redusa, de sub 50 km/h. Fapt care ^le face puțin competitive în raport cu transportul rutier^, dupa cum spune chiar Consiliul Județean Salaj.
Master Planul General de Transport al României nu prevede investiții în rețeaua de cale ferata de la nivelul județului pentru orizontul 2020. In schimb sunt cuprinse lucrari de reabilitare și electrificare a magistralei 400 la orizontul anului 2030.
CFR MARFA administreaza un terminal la stația CF Zalau Nord, dotat cu o singura macara, neexistând planuri pentru amenajarea de noi astfel de terminale în zona, dat fiind volumul redus al marfurilor transportate pe cale ferata.