Luminița de la capătul Tunelului Meseș se lasă tot mai mult așteptată. După un lung șir de amânări pentru desemnarea constructorului, CNAIR prelungește încă o dată termenul pentru anunțarea firmei care va câștiga lucrarea.
Anunțat inițial pentru 30 septembrie, după amânarea din data de 30 august, termenul pentru desemnarea câștigătorului care va executa cel mai scump lot de autostradă din România, Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău, a fost mutat acum pe data de 15 octombrie.
Din cei șapte ofertanți, în competiție doar trei – UMB, Makyol (Turcia) și WeBuild (Italia). Valoarea lucrărilor se ridică la 6,8 miliarde de lei fără TVA.
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, cu tunel de 2,8 kilometri prin Meseș, a fost lansată în luna februarie 2023, iar la finalul lui august 2023 au depus oferte compania românească UMB, în asociere cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), italienii de la WeBuild și încă cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen.
Companiile rămase în cărți pentru construcția celui mai complicat lot de pe A3 sunt în Top 3 în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă și drum expres contractați în România. UMB este cel mai mare constructor din țară după numărul de kilometri de autostradă contractați. Compania deținută de Dorin Umbrărescu lucrează pe Autostrada Moldovei A7, pe un lot din Autostrada Unirii A8, pe Autostrada Transilvania (loturile Mihăești – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului), pe Autostrada Lugoj – Deva, pe Autostrada București Nord A0 (Lotul 4), pe Drumul Expres Craiova – Pitești, pe Drumul Expres Brăila – Galați. Compania turcească Makyol este al doilea cel mai important constructor din România, cu lucrări pe A13 și A7, în timp ce italienii de la WeBuild au și ei în execuție lucrări importante de infrastructură rutieră și feroviară pe teritoriul României.
Execuția subsecțiunilor Poarta Sălajului- Zalău și Zalău- Nușfalău, cu o lungime totală de 41 de km, este o lucrare complexă, ce implică și execuția Tunelului Meseș, cu două galerii, în lungime de 2,89 km și cu două benzi de circulație pe sens, precum și construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje.
Durata de realizare a contractului este de 78 de luni, din care 18 luni destinate proiectării și 60 de luni pentru execuție. Sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile.