Cea de-a patra licitație organizată pentru execuția tronsonului Suplacu de Barcău – Chiribiș, parte din Autostrada Transilvania, a fost suspendată de CNAIR.

În 15 martie ar fi trebuit să fie ultima zi de depunere a ofertelor, însă clarificările solicitate de constructori au determinat CNAIR să suspende procedura. Aceasta urmează să fie reluată după ce instituția va oferi răspunsurile cerute de companiile interesate.

„A fost suspendată pentru răspunsuri la clarificări. Din păcate a devenit o practică pentru participanții la licitații să ceară clarificări pentru a tergiversa procedurile, pentru că nu sunt în stare să își pregătească documentațiile în timp util. Clarificări care sunt în număr mare dar care de fapt nu au substanță. Însă legea te obligă să răspunzi la ele. Din acest motiv comisiile de licitație se văd nevoite să suspende procedurile, până când răspund la toate clarificările, ceea ce duce la amânarea datei limită pentru depunerea ofertelor”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, citat de bihon.ro.

Zălăuanul Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor în mandatul lui Cătălin Drulă, spune că de vină pentru această situație sunt atât CNAIR, cât și ministrul Sorin Grindeanu.

“Ziua și proiectul blocat de Grindeanu: a fost suspendată licitația pentru finalizarea Autostrăzii A3 Transilvania, sectorul dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș. Este a 5-a încercare de finalizare a celor 26 km aflați în Sălaj și Bihor și care au fost începuți de Bechtel acum aproape 20 de ani.

Două contracte au fost reziliate cu Bechtel și cu o firmă spaniolă, iar mai apoi 2 licitații au fost anulate, ultima chiar de Sorin Grindeanu. Pe acest sector zace <muzeu> vestitul viaduct de 1,8 km din lacul Suplacu de Barcău scump de 100 milioane euro și finalizat de Bechtel în 2012.

Iar acum, Compania de Drumuri nu a fost în stare să răspundă în timp util la neclaritățile constructorilor interesați și a suspendat licitația de lucrări. Actualul termen de finalizare a lucrărilor în 2025 este deja prea mult. Ar fi absolut dezastruos ca și această încercare de finalizare a autostrăzii să se soldeze cu un eșec”, spune Horațiu Cosma.

Licitația pentru lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș a fost relansată în 6 ianuarie, cu termen de depunere a ofertelor data de 15 martie. Contractul finanțat prin fonduri europene prevede 24 de luni pentru proiectarea și execuțiea lucrărilor, iar suma alocată este de 937,53 milioane de lei (fără TVA). Constructorul care va câștiga acest contract trebuie să execute o serie de lucrări printre care 3 viaducte, 8 pasaje, 8 poduri, inclusiv un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.650 m peste lac de acumulare.

La Suplac, de 10 ani se tot liciteză

Lucrările la tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș au demarat cu aproximativ 19 ani în urmă, fiind printre primele tronsoane din Autostrada Transilvania la care au început lucrările după ce statul român a semnat contractul cu americanii de la Bechtel.

După aproape opt ani în care s-au construit doar niște piloni, parte a lucrărilor de construcție a viaductului uriaș de 1,8 kilometri peste lacul de acumulare de la Suplacu de Barcău, americanii de la Bechtel au abandonat șantierul și au rămas doar câteva piese demne de muzeu, peste care s-a așternut rugina timpului. Lucrările nu s-au putut licita din nou până când s-a clarificat juridic și financiar contractul cu Bechtel, de care România a scăpat plătind o sumă uriașă în anii 2013-2015.

În ultimii ani, autorităţile au reziliat mai multe contracte pentru execuţia lucrării acestui tronson din Autostrada Transilvania. După rezilierea contractului cu americanii de la Bechtel, a urmat încheierea, în 2015, a unui contract cu spaniolii de la Corsan. Și acest contract a fost reziliat, iar licitația s-a reluat. De această dată a fost câștigată de o firmă românească, Construcții Sibiu, dar contractul nu s-a mai semnat, așa că licitația a fost din nou anulată.

Tronsonul vecin, o altă piatră de moară a Autostrăzii

Deși ar fi trebuit să fie gata în martie 2022, secțiunea Chiribiș-Biharia este în faza de licitație, pentru desemnarea unui constructor.

Termenul limită a fost în 1 martie, iar la CNAIR au fost depuse cinci oferte pentru proiectarea și execuția celor 28,5 km ai secțiunii Chiribiș – Biharia de pe A3. Valoarea contractului, finanțat prin Programul Transport, este de 877.779.813 milioane de lei, fără TVA.

Durata contractului este de 24 de luni, din care 6 luni proiectare și 18 luni execuție.

Pe tronsonul Chiribiș -Biharia, lucrările au fost demarate în 2004 de Bechtel, apoi, în 2013, s-a reziliat contractul cu americanii. În 2015, s-a semnat un nou contract, cu spaniolii de la Corsan-Corviam. Acesta a fost reziliat un an mai târziu, în 2016. În august 2017 s-a licitat din nou și abia după încă 3 ani s-a și semnat contractul cu românii de la Trameco – Selina, doar că nu au respectat obligațiile asumate prin contractul semnat în iunie 2020, care prevedea 6 luni de proiectare și 18 de execuție pentru cei 28,55 km, costul lucrării find de 326 milioane lei plus TVA. Antreprenorul ar fi trebuit să finalizeze proiectul tehnic în decembrie 2020 dar nu i-a mai fost acceptat, deoarece a solicitat costuri suplimentare de 48% peste valoarea contractuală. Termenul de finalizare a lucrării a fost luna martie 2022, potrivit contractului care a fost reziliat vara trecută. Stadiul fizic de realizare a lucrării este, în momentul de față, de 0,5 la sută, potrivit CNAIR.