Dupa ce se va termina cu terorismul pshiologic legat de Brexit si lucrurile vor fi (mai) clare, firmele romanesti si implicit cele din Salaj care exporta sau importa marfuri din Regatul Unit vor trebui sa tina seama de o serie de aspecte foarte importante pentru a-si putea continua activitatea in bune conditii. Primul lucru de care trebuie sa tina cont firmele noastre e ca dupa Brexit, certificatele sau autorizatiile emise de autoritile britanice sau de organismele cu sediul in Regatul Unit nu mai sunt valabile in UE, ceea ce presupune solicitarea de noi certificate si autorizatii. Administratori de firme romanesti vor trebui sa tina cont de cerintele de localizare, deoarece dupa Brexit persoanele stabilite in Regatul Unit nu vor mai trebui sa respecte aceste cerinte de localizare. Marcajele sau etichetarile, de exemplu al produselor industriale, al produselor farmaceutice, al dispozitivelor medicale, precum al alimentelor si furajelor, dupa Brexit daca se refera la organisme sau persoane stabilite in Regatul Unit, nu mai respecta cerintele de etichetare atunci când sunt introduse pe piata UE, astfel ca va fi necesar etichetarea si marcarea corect corecta a acestor produse introduse pe piata UE.

rn

in cazul exporturilor de produse catre tari terte cu care UE are un acord de liber schimb, produsele beneficieaza de o rata tarifara preferentiala (si anume, mai mica) daca produsele au un "continut UE", dupa Brexit lanturile firmelor romanesti de aprovizionare vor trebui reexaminate, iar orice contributie a Regatului Unit va trebui tratata ca fiind "neoriginara", pentru a se putea mentine un tarif preferential pentru exporturi.

rn

Dupa Brexit, procedurile vamale se vor aplica tuturor marfurile care intra in UE dinspre Regatul Unit sau celor care ies din UE inspre Regatul Unit. Un numar EORI emis de autoritatile vamale din Regatul Unit, precum si deciziile vamale emise de autoritatile vamale din Regatul Unit in contextul legislatiei vamale a UE (cum ar fi autorizatiile, informatiile tarifare obligatorii si informatiile obligatorii privind originea) nu mai sunt valabile in UE. Numarul EORI este un numar unic in Comunitatea Europeana, pe care autoritatile vamale sau alte autoritati desemnate de catre statele membre il atribuie operatorilor economici.

rn

Pentru marfurile din Regatul Unit, ca sa poata sa fie puse in libera circulatie vor trebui achitate taxe la import. De asemenea, importul in UE si exportul din UE al anumitor marfuri vor face obiectul "interdictiilor si restrictiilor". Printre marfurile vizate se regasesc cele legate de deseuri, medicamente, anumite produse agroalimentare, diamante brute, bunuri cultural sau anumite materiale radioactive. Animalele vii, produsele alimentare si produsele animale, precum si anumite plante sI produse vegetale vor fi controlate in mod sistematic, la import, in instalatii speciale de la punctele de control la frontiera.

rn

In ce priveste prestarea de servicii, dupa Brexit, licentele sau autorizatiile emise de autoritatile britanice nu mai sunt valabile in UE. in unele cazuri, valabilitatea intr-un anumit stat membru al UE va depinde de legislatia nationala. De asemenea va fi necesara, recunoasterea reciproca a calificarilor profesionale obtinute in Regatul Unit.

rn

Normele privind plata si rambursarea taxei pe valoare adaugata (TVA) va diferi foarte mult, in functie de locul in care are va avea loc livrarea sau achizitia de bunuri sau servicii in UE. Alte aspecte foarte importante de care trebuie sa tina cont firmele noastre sunt cele legate de: dreptul de proprietate intelectuala pentru care vor trebui sa asigure ca va fi respectae in Regatul Unit; revealuarea jurisdictiei britanice asupra contractelor comerciale, transferul datelor cu caracter personal; recunoasterea in UE a societatilor inregistrate in Regatul Unit si impozitarea directa. Dupa Brexit, normele privind impozitarea directa a societatilor in situatii care implica Regatul Unit vor fi cele aplicabile tarilor terte.