Asociația Pro Infrastructură critică modul în care se derulează lucrările pe tronsonul Chiribiș-Biharia, parte din Autostrada Transilvania. Organizația care monitorizează proiectele de infrastructură din țară cere CNAIR să rezilieze contractul cu constructorul, în cazul în care acesta nu îți va îndeplini în cel mai scurt timp obligațiile asumate.

“Am pierdut deja 10 luni (!!!) pe lotul Chiribiș-Biharia, parte din Autostrada Transilvania. Contractul, semnat în 12.06.2020, prevede 6 luni de proiectare și 18 de execuție pentru 28,55 km pe suma de 326 milioane RON plus TVA. (…) antreprenorul general, Trameco (grupul Selina), trebuia să finalizeze proiectul tehnic în decembrie 2020 dar nici până astăzi nu i-a fost acceptat pentru că solicită costuri suplimentare de 48% peste valoarea contractuală, bani ce nu se pot adiționa în mod legal sub nicio formă. Practic, cei de la Trameco au subevaluat grosolan lucrările necesare, licitând la 72% din valoarea estimată de CNAIR, diferența față de următoarea ofertă validă fiind de aproximativ 70 milioane lei, iar acum, culmea, cer fix diferența până la 100%, adică 130 milioane lei, deci aproape de două ori diferența dintre oferta lor și a competitorului situat pe locul 2 după evaluare. Motivul suplimentării invocat de constructor? Probleme cu unele pile (fundații), dar mai ales terenul slab pe o distanță scurtă unde soluția tehnică propusă de Trameco/Selina este extrem de scumpă față de alte soluții puse în operă în alte zone similare de pe A3, mult mai ieftine, sugerate chiar de CNAIR și mai ales de consultant, compania Egis. Cerem în mod expres celor de la Trameco/Selina să identifice, împreună cu Egis, soluțiile tehnice necesare astfel încât să vină cu un proiect tehnic în CNAIR care să respecte legea și termenii contractuali, dar mai ales prețul asumat la licitație, apoi să se apuce de lucru pe un tronson cunoscut, cu teren ușor, pe care sunt foarte puține blocaje birocratice de rezolvat!În caz contrar, solicităm oficialilor dinCompania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SĂ REZILIEZE contractul de urgență, să dea certificat negativ antreprenorului neserios și să re-liciteze imediat lotul blestemat, a treia oară!!!”, e mesajul transmis de Asociația Pro Infrastructură.

Între Nădășelu și Zimbor alunecă terenul

Tot pe Autostrada Transilvania, între Nădășelu și Zimbor, o alunecare de teren și numeroase zone cu sol instabil crează probleme constructorului.

“Déjà-vu pe Autostrada Transilvania între Nădășelu și Zimbor: o alunecare masivă la km 11+300 și numeroase zone cu sol instabil care au dat bătăi de cap și constructorilor anteriori – Bechtel a sărit peste acest tronson și a început lucrările dincolo de Suplacu de Barcău spre graniță și Maltauro căruia i s-a reziliat contractul înainte de a pune o cupă de excavator în teren după ce a cerut costuri suplimentare imense. Actualul antreprenor general, UMB, în ciuda mobilizării excepționale, nu scapă de problemele majore de consolidare, iar execuția în aceste zone cu instabilitate este fie blocată (ca în cazul alunecării despre care vă vorbim astăzi), fie înregistrează întârzieri și, desigur, costuri în plus. Deși constructorul actual depune toate eforturile pentru consolidarea versanților, soluțiile aplicate până acum nu par a avea rezultate favorabile. Experți desemnați de UMB și de CNAIR caută împreună soluții, luându-se în calcul inclusiv schimbarea traseului”, scrie Pro Infrastructură.

Sursa foto: Facebook, Asociația Pro Infrastructură