Presedintele Traian Basescu a declarat, joi, ca ministrul Andronescu face compromisuri inadmisibile in reforma educatiei din interese electorale, iar sindicatele sunt elementul pricipal de blocaj al procesului de imbunatatire a sistemului de invatamant. „Blocajul in reforma educatiei este o responsabilitate egal impartita intre sindicate si oameni politici. Sindicatele sunt elementul major de blocaj in adoptarea reformelor Miclea si de asemenea, oameni politici, inclusiv doamna Andronescu, din dorinta de a nu deranja bazinul electoral al partidului, ezita si face compromisuri inadmisibile in raport cu situatia grea in care se afla sistemul de educatie din Romania”, a spus Basescu.
El a mentionat ca, asa cum a mai spus, blocajul reformei in educatie este responsabilitatea egala a politicienilor si sindicatelor. „Si in invatamantul privat, ca si in invatamantul de stat, gasim judecatori, salariati ai Curtii de Conturi, prefecti, oameni politici care fac, vezi Doamne, pe dascalii si asta pentru a se crea un paienjenis de sustinere a optiunilor celor care nu doresc reformarea sistemului educatiei. Probabil aici gasim si explicatia de ce orice actiune in instanta a universitatilor este castigata de universitati in detrimentul, uneori, al aplicarii legii si al interesului public de a avea un sistem de educatie performant”, a mai spus seful statului.
El a tinut sa respinga acuzatiile potrivit carora ar fi abandonat ideea necesitatii reformei inm educatie si s-ar fi aliat celor corupti din sistem. „Pentru cei care au facut speculatia atat de urata – n-o calific altfel – dar care probabil este in conformitate cu mecanismul lor de a gandi, ca presedintele a abandonat reforma in educatie, si trece de partea fraudelor de la Spiru Haret, le-as aduce aminte ca in anul 2005, in timpul lui Miclea, s-a emis ordonanta de urgenta 75 privind asigurarea calitatii in educatie”, a spus seful statului.
Presedintele a spus ca aceasta ordonanta a fost respinsa initial de Parlament iar el insusi a cerut, la 25 noiembrie 2005, reexaminarea proiectului legislativ, in urma acestui demers ordonanta fiind adoptata cu modificari in aprilie 2006 si devenind legea 87. „Resping categoric orice afirmatie, speculatie, a doamnelor, domnilor jurnalisti politicieni pe care i-ar duce capul ca presedintele vinde interesele educatiei pentru voturi, cum se exprima in ultimele doua zile prestigiosi cunoscatori ai ceea ce gandesc eu”, a comentat presedintele.
El a spus ca martea problema a educatiei ramane reforma curiculara. „Am convingerea ca si aici, actualul ministru al Educatiei impreuna cu sindicatele vor face sa esueze angajamentul pe care doamna Andronescu si l-a luat in fata mea, acela de a face reforma curiculara pentru anul de invatamant 2009 – 2010 si ca nu vor mai invata copiii 12,13, 14 materii, ceea ce este un abuz inimaginabil, pentru a crea catedre, locuri de munca pentru clientela dar si pentru dacsali nepregatiti”, a spus seful statului.
Presedintele a apreciat ca atat Ministerul Educatiei cat si sindicatele trebuie sa inteleaga ca „un optim este undeva intre 5, 6, 7 materii pe an”. „Dar – si aici s-ar putea sa avem dificultati in a traduce clasicilor educatiei romanesti – educatia trebuie sa fie transdisciplinara, ca de altfel si examinarea”, a mai spus seful statului.
Potrivit lui Basescu, solutiile Comisiei Miclea „propun si responsabilitatea publica a universitatilor in conditiile in care autonomia universitara creste mai mult decat nivelul de autonomie existent in acest moment”. „Sigur, evaluarile periodice ale cadrelor didactice, ale elevilor, ale universitatilor in ansamblul lor, ale cursurilor, a programelor sunt cele care sperie in momentul de fata si atat parte din oamenii politici cat si sindicatele nu doresc reforma sistemului de educatie pentru ca il vad ca pe un sistem producator de bani pentru ei si nu ca pe un sistem in mijlocul caruia se afla elevul si studentul”, a mai zis seful statului. „Este paradoxal cum sisteme cu o densitate foarte mare de oameni cu studii superioare nu pot fi sau nu se lasa reformate datorita influentei pe care o au in clasa politica dar si beneficiilo pe care le aduc unor politicieni, pe cand mineritul a putut fi reformat, calea ferata a putut trece printr-un sistem de reforma chiar daca este ea in pierdere. Dar acolo erau oameni mai simpli, oameni care nu aveau la ce usi sa bata (…) pe cand in educatie si justitie, reforma este departe de a fi o carte de vizita chiar pentru cei care lucreaza permanent in interiorul celor doua sisteme”, a comentat presedintele.
Basescu: Andronescu mi-a spus din aprilie ca sunt probleme la „Spiru Haret”
Presedintele Traian Basescu, a declarat joi ca a fost informat de Ecaterina Andronescu inca din luna aprilie in legatura cu o serie de probleme la Universitatea Spiru Haret, seful statului spunand ca a avut in total doua discutii cu actualul ministru pe aceasta tema. „Problema Spiru Haret am discutat-o cu doamna Andronescu in data de 13 aprilie, cand m-a informat ca aceasta in universitate sunt probleme… si, daca nu ma insel, subiectul l-am discutat si pe data de 3 martie. Au fost doua discutii ale mele cu doamna ministru Andronescu in care mi-a semnalat problematica, asa cum aprecia dansa la ora respectiva, cu privire la functionarea Universitatii Spiru Haret”, a spus seful statului.
El a adaugat ca, in acelasi timp, a avut si discutii cu Ecaterina Andronescu legate de necesitatea de a implementa rapid setul de solutii stabilit de comisia Miclea. „Constatand ca de fapt setul de solutii de reformare a sistemului de educatie din Romania intarzie, am mers la sedinta de guvern la care v-ati revoltat toti (jurnalistii, n.r.) si am abordat in Guvern aceasta problema, a necesitatii aplicarii rapide a reformei in educatie, sigur, sustinand solutiile comisiei prezidentiale conduse de profesorul Miclea”, a spus seful statului.
Ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, a anuntat, marti, ca toate diplomele de la Universitatea „Spiru Haret”, indiferent de programul sau forma de invatamant urmata, raman valabile pana la clarificarea totala a situatiei de la institutia de invatamant superior.