decembrie 5, 2025

Banul la ban trage, sau, altfel spus, la sălăjeanul sărac nici boii nu-i trag

imagine-articol0_50437

Un studiu al economiștilor de la Ziarul Financiar arată că anual comerțul de tip tradițional din România pierde teren și dispare încet și sigur, iar marilor lanțuri de magazine încep să dețină monopolul în activitățil de cumpărare – vânzare. 

Studiul arată că, la nivel de țară, în 2013 mai erau 86.222 de magazine de tip tradițional, adică ABC-uri și magazine mici. În 2015, după numai doi ani, mai erau doar 75.788 de astfel de magazine. Ceea ce înseamnă că 12 la sută din cele existente în 2013 au dispărut.

Suntem prea săraci ca să atragem calitatea
În regiunea Transilvania mai sunt doar 14.274 de magazine mici, iar cele mai puține sunt în Sălaj. În județul nostru sunt însă și cele mai puține magazine de tip supermarket. Paradoxul se explică prin faptul că suntem un județ mic și slab dezvoltat economic. Acceeași înapoiere din punct de vedere economic explică și faptul că, spre deosebire de alte județe, în Sălaj se conturează din ce în ce mai puternic un comerț cu mărfuri second-hand. De la autoturisme la îmbrăcăminte. Suntem, de exemplu, județul în care anul trecut nu s-a vândut nici un autoturim nou de către dealerii de pe raza județului. În schimb, batem recordul pe țară la mașini second aduse din străinătate. Comerțul cu produse second-hand sau outlet a ajuns să domine piața din Zalău, magazine de acest tip invadând și zona centrală a orașului. Zalăul se mai laudă pe lângă magazinele de second-hand și cu multe săli de jocuri de noroc. Dacă alte orașe reședință de județ se mai pot lăuda cu magazine tradiționale, tip ABC, și magazine mici, Zalăul pierde văzând cu ochii acest segment. De exemplu, în zona cu cel mai mare vad, dintre Perla și Silvania, mai există doar două magazine de comerț tradițional. stop_coloana În schimb, în aceeași zonă sunt cinci magazine de marfă second-hand, cel mai recent deschis fiind la etajul Galeriilor Meseș. În aceeași zonă Perla – Silvania sunt nu mai puțin de trei case de pariuri și zece localuri care dețin cunoscutele “păcănele”. Magazinele care mai practică comerț tradițional au în general produse de slabă calitate, după buzunarul locuitorilor. Zălăuanii care doresc produse de calitate fac drumul la Cluj-Napoca. Este deja un fenomen în Zalău ca după cumpărături și servicii, dar inclusiv pentru divertisment, zălăuanii să plece în mult mai dezvoltatul Cluj. Desigur, majoritatea stau acasă, pentru că la noi salariile sunt cu 23 la sută mai mici decât media pe țară, iar față de salariile clujenilor suntem… pe nicăieri.

Zalăul și marii retaileri
Și lanțurile mari de magazine întârzie să apară în Zalău. Unii specialiști în comerț susțin însă că astfel nu moare comerțul mic. Iar altă interpretare este că nu vin pentru că nu le este rentabil, având în vedere puterea scăzută de cumpărare.
Primul mare magazin deschis în Zalău a fost Artima, cumpărat apoi de Careffour. A apărut apoi Kaufland. S-au mai deschis cele oduă magazine Unicarm. Într-un timp destul de scurt a apărut apoi un magazin Penny, un magazin Profi, un magazin Lidl, iar recent Penny și-a mai deschis un magazin. Zalăul are astfel opt magazine de tip supermarket ce activează la nivel național în comerțul mare.