martie 16, 2025

Banii de la autostrazi sunt taiati pentru a se plati salarii si pensii

banii-de-la-autostrazi-sunt-taiati-pentru-se-plati-salarii-si-pensii010_56690

Guvernarea PSD taie din bugetele pentru investitii pentru a asigura fondurile necesare pentru plata salariilor majorate ale bugetarilor. Asa s-ar rezuma rectificarea bugetara marca Mihai Tudose. 

Guvernul a taiat 3,5 miliarde de lei de la proiectele cu finantare din fonduri externe nerambursabile din programul 2014 – 2020 si 1,6 miliarde de lei cheltuieli de capital.
Astfel, se iau bani de la Dezvoltare, Transporturi si Educatie, dar se majoreaza cheltuielile cu pensiile cu 2,6 miliarde de lei, precum si cheltuielile de personal cu 2,3 miliarde de lei.
Prin diminuarea bugetului investitiilor din infractructura, constructia Autostrazii Transilvania, un proiect de cu importanta deosebita pentru dezvoltarea economica a Salajului, este aruncata intr-un viitor indepartat. Iar pe alocuri, pe unde sunt deschise lucrari sau sunt licitate proiecte (nu e si cazul Salajului), constructia efectiva merge cu viteza melcului.

Presedintele Comisiei de Transporturi si Infrastructura din Camera Deputatilor, Lucian Bode, spune ca autostrada prin Salaj este… in plop

Deputatul PNL, Lucian Bode, presedintele comisiei de Transporturi si Infrastructura din Camera Deputatilor, explicat ce inseamna taierea banilor de la Transporturi in favoarea platilor salariilor si pensiilor.

„Ma asteptam la o rectifcare negativa pentru Ministerul Tranporturilor, pentru ca proiectele aflate în desfasurare stagneaza, iar cele planifcate sunt in faze incipiente – abia se trimit documentatii spre avizare la Autoritatea Nationala de Achizitii Publice. Degeaba avem santiere deschise daca ele sunt mai mult muzee – lucrarile nu avanseaza, nu se fac plati, pentru ca nu ai ce deconta, deci banii ramân la buget. Este o realitate pe care actualul Ministru încearca sa o mascheze prin vizite multe pe santiere, astfel încat sa dea senzatia că se întâmpla lucruri, ca preseaza antreprenorii, mai rezileaza un contract, asa cum s-a întâmplat si pentru sectiunea Mihaiesti – Nadaselu, pentru cei 17 kiloemtri, a caror soarta nu stim care va fi, când de fapt problema este a unui sistem greoi, grevat de blocaje de la centru. De exemplu, pentru Podul peste Somes, care face legatura intre segmentul Gilau – Nadaselu si restul autostrazii A3, desi avem un castigator desemnat in urma unei licitatii înca de la sfarsitul lunii iunie, contractul nu a fost semnat nici pana azi. Atunci ma întreb si va întreb, de unde atata optimism la Premierul Tudose, care anunta recent o rectificare pozitiva, pe când, iata, vedem ca mai multe ministere au pierdut bani? E evident ca acest Guvern mistifica realitatea doar pentru a da bine la populatie, care sper ca nu se lasa amagita”, a declarat Bode pentru Graiul Salajului.
Liberalul salajean opineaza ca taierea banilor de la investitii pentru a putea plati cheltuieli curente este dovada de iresponsabilitate guvernamentala care poate avea efecte negative pe termen lung.
„Cred ca cea mai mare parte a acestor fonduri taiate de la transporturi si de la alte ministere se vor duce sa acopere maririle de salarii. Semnele acestei crize au aparut vizibil odata cu criza de la ministerul Apararii, unde ministrul si-a dat demisia motivand ca nu are bani în buget pentru a aplica noua Lege a salarizarii si în aceasta situatie se afla multe institutii ale statului. Nu vorbim neaparat de ministere cu buzunarele goale, vorbim despre un Guvern care prefera sa ia bani de la investitii publice si în acest mod sa compromita dezvoltarea sustenabila a acestei tari pe termen lung. Nimeni nu spune ca salariile nu trebuie marite în România, dar acest lucru trebuie sa se întample fara sa afectezi investitiile. Faptul ca se taie de la transporturi o suma foarte mare, 6,4 miliarde de lei, adica 44 la suta din buget, este dovada incompetentei acestui Guvern, a unei iresponsabiltati crase care din pacate genereaza efecte negative asupra întregii societati”, opineaza liderul PNL Salaj.

Salajul va deveni cunoscut drept judetul
unde se intrerupe Autostrada Transilvania

L-am intrebat pe presedintele comisie de Transporturi si Infrastructura care este situatia actuala a tronsonului de Autostrada Mihaiesti (Cluj) – Suplacu de Barcau (Bihor), care ar urma sa traverseze judetul Salaj. Acum sunt deschise santiere pana la intrarea in judetul nostru, in Cluj, si se vor redeschide la iesirea din judet, spre Bihor, iar despre constructia acestui tronson se vorbeste prea putin la Bucuresti.
„Exista, ca de obicei, doar promisiuni în legatura cu acest tronson din Autostrada Transilvania. Miercuri, 13 septembrie, i-am invitat la Comisie, la discutii, pe responsabilii din Companiei Nationale de Autostrazi si Infrastructura Rutiera si din Ministerul Transporturilor, sa ne prezinte stadiul acestui proiect, care pe mine ma preocupa în mod special. Nici pana la aceasta data nu au fost contractate serviciile de proiectare, desi CNAIR-ul se angajase ca în luna martie a acestui an va lansa licitatia pentru atribuirea contractului de proiectare. În acelasi stadiu incert este si tunelul de pe Meses, care înca nu are finalizat studiul de fezabilitate. “mi este greu sa anticipez un termen la care va finalizat acest tronson, el fiind finantat de la bugetul de stat. Deci, totul depinde de actualii guvernanti! Pot sa va spun ca niciunul dintre scenarii nu pare optimist. Pe site-ul CNAIR exista un document care prezinta doua variante de lucru. Autostrada Mihaiesti – Suplacu de Barcau face parte din Proiectul Nadasel – Suplacu de Barcau, a carui implementare este prevazuta a se face dupa cum urmează: În scenariul cu clauza de reforma structurala activata, anul de incepere 2017 si an de finalizare 2020; in scenariul fara clauza de reforma structurala activata, an de începere 2023 si an de fi nalizare 2026. L-am întrebat de mai multe ori pe domnul ministru, daca va activa această clauza, în urma consultarilor cu Comisia Europeana, prin care practic ni s-ar acorda derogare de deficit de 0,5 la suta din PIB pe an, timp de patru ani, începand cu 2017, pentru a cheltui bani mai multi pe infrastructura. Raspunsul a fost evaziv. Însa pentru ca acest lucru sa se întample e nevoie de responsabilitate si actiune din partea autoritatilor romane în viitorul imediat”, a precizat deputatul Bode.
Autostrada ar trebui sa intre în judetul nostru din Cluj, prin apropiere de satul Topa Mica, apoi sa treaca pe lânga Sâncraiu Almasului, pe lânga localitatea Sutor. Tronsonul salajean ar trece apoi prin Rastoltu Desert, Pausa si Treznea. Din satul Fetindia, aceasta ar merge în paralel cu DJ 191C – Mesesenii de Jos – Crasna. Din Crasna, prin Ratin – Huseni, iar de acolo la Boghis. Din Nusfalau, autostrada ar merge paralel cu drumul national care leaga Salajul de Bihor prin Ip si Marca si, in final, ar iesi din Salaj prin localitatea Port, comuna Marca.

Autostrada a fost construita de mai multe ori din promisiuni

Autostrada Transilvania este promisa de 20 de ani. Ne-am ales cu 50 de kilometri de autostrada. Bechtel ar fi trebuit sa o construiasca integral pana in 2012.
“n ultimii 25 de ani, cei care au guvernat au promis cel putin 10.000 kilometri de autostrazi, insa pana la momentul actual avem mai putin de 750 de kilometri.
Primul Master Plan de Transporturi, din 1999, preconiza 1.736 de kilometri noi de autostrazi pâna în 2015, in care erau inclusi si 422 de kilometri ai autostrazii care ar fi traversat si Salajul. (Bors – Oradea – Cluj-Napoca – Târgu Mures – Brasov). “n 2008 a aparut o platforma electorala a PSD din care rezulta ca Autostrada Transilvania va fi gata pâna în 2012. In 2014, Dan Sova, ministru al Transporturilor in guvernul Ponta, spunea ca pâna în 2020 România va avea 2.020 de kilometri de autostrada. Apoi a venit Ioan Rus, care promitea finalizarea autostrazii Cluj – Bors pentru 2017.