Bancile mizeaza pe necunoasterea de catre clienti a prevederilor Ordonantei 50 si intocmesc contracte pe ideea „cine pica, pica”.
In urma reclamatiilor primite la Oficiul pentru Protectia Consumatorilor Salaj, institutia a incercat sa vina in ajutorul salajenilor care au incheiat sau vor sa incheie contracte de credit, aducand mai multe lamuriri privitoare la comisioane, clauze si modalitati de incheiere a unor noi contracte.
CONTRACTELE NOI POT FI STUDIATE ACASA
Persoanele care vor sa incheie un contract de credit nou trebuie sa stie ca pot solicita bancii „formularul standard la nivel european”, care cuprinde parametrii tehnici, adica toate costurile creditului la vedere, conform informatiilor primite de la directorul Comisariatului pentru Protectia Consumatorului, Claudiu Silaghi. Acest formular vine in sprijinul clientilor prin faptul ca ofera informatii precontractuale si pe care banca este obligata sa le puna la dispozitia clientului. Clientul se poate informa si poate compara cu celelalte credite existente pe piata la celelalte banci. Persoanele care solicita un credit nou pot sa ceara bancii, inainte de a semna, sa li se puna la dispozitie contractul in forma finala. Banca este obligata sa puna la dispozitia clientilor contractul, cu cel putin 15 zile inainte de a fi semnat si sa dea clientului contractul acasa, inainte de a fi semnat, daca clientul solicita aceast lucru.
COMISIOANELE VECHI SUNT TOATE NULE
Pentru creditele existente, clientul trebuie sa refuze comisioanele care sunt considerate abuzive conform Ordonantei 50. De exemplu, comisionul pentru plata in avans a ratelor trebuie refuzat, conform informatiilor primite de la Claudiu Silaghi, directorul Comisariatului pentru Protectia Consumatorului. Conform legii, el nu trebuie sa mai existe de la 21 iunie 2010. Chiar daca nu s-a intocmit actul aditional prin care trebuie sa se renunte la comisionul de rambursare, clientii trebuie sa stie ca acest comision nu mai trebuie platit. Pentru a nu mai plati in continuare comisioanele interzise in Ordonanta 50, clientii trebuie sa solicite bancii acest lucru in scris. Toate solicitarile catre banca trebuie facute in scris.
Clientii bancilor care sunt chemati sa semneze un nou contract, trebuie sa stie ca ofertele pe care le fac bancile nu au nicio legatura cu Ordonanta 50, adica oferta bancii nu respecta prevederile Ordonantei. Clientii nu sunt obligati sa accepte ofertele care vin din partea bancii in aceasta perioada si pot sa se intereseze de modul de calculare a dobanzii, potrivit lui Claudiu Silaghi.
Noile acte aditionale intocmite de catre banci contin clauze care sunt interzise de lege. Conform unei clauze din contract, daca clientul nu-si ridica in termen de cinci zile graficul de rambursare a creditului, banca poate solicita rambursarea totala a creditului, cand de fapt, din punct de vedere legal, banca este obligata sa puna la dispozitia clientului graficul de rambursare in momentul semnarii actului.