Intreg anul trecut, taxa auto, inventie a Guvernului Tariceanu, a constituit un motiv de scandal. Comisia Europeana i-a somat, in repetate randuri, pe oficialii de la Bucuresti sa modifice legea, in caz contrar Romania putand ajunge in fata Curtii Europene de Justitie. Producatorii si importatorii de masini noi faceau presiuni in favoarea taxei, in timp ce populatia si dealerii de autoturisme second-hand s-au postat de cealalta parte a baricadei.
Executivul a incercat, in 2008, tot felul de variante, fara a putea, totusi, sa impace si capra si varza. Ba scade taxa la masinile vechi si creste pentru cele noi, ba se returneaza o parte din bani, ba se anuleaza birul pentru autoturismele noi-noute. De fiecare data, vocile nemultumite nu intarziau sa apara. La finele anului trecut, o noua modificare legislativa cade ca o bomba pentru romani: taxa de poluare se va tripla. Dealerii de masini second-hand ies in strada. La Zalau, aproape 1.000 de persoane si peste 300 de autovehicule au participat la un mars auto ce a blocat, pentru doua ore, intregul oras.
In ciuda sperantelor populatiei, nici noul Guvern nu anuleaza birul. „Taxa auto trebuie nuantata, nu anulata”, precizeaza ministrul Mediului. Ultima modificare aplicata prevede reducerea taxei pe poluarea auto cu o treime, formula ce „raspunde nevoilor de dezvoltare a industriei autohtone de automobile si a romanilor de a avea o taxa decenta”, daca e sa ne luam dupa premierul Boc.
Decenta sau nu, un lucru e sigur: taxa, in toate formele ei, nu a facut nimic altceva decat sa bulverseze piata auto din Romania. Cand era prea mica, a determinat aglomerarea strazilor cu rable si a nascut revolta producatorilor. Cand a crescut, populatia si dealerii second-hand au facut galagie. Si nivelul stabilit acum este prea mare pentru omul de rand, care nu-si permite sa-si ia o masina noua, dar nici una Euro 2, la a carei inmatriculare trebuie sa scoata din buzunare intre 1.800 si 5.000 de euro.