?apte absolventi de liceu din judetul Salaj, toti elevi ai Colegiului National "Silvania" din Zalau, au obtinut media 10 la sesiunea de Bacalaureat din acest an, plasand CNS-ul pe locul 3 la nivel national, într-un top al liceelor cu elevii, care au obtinut cele mai multe note de zece la examenul de Bacalaureat. Despre acest succes, am stat de vorba cu directorul Colegiului, profesorul doctor Vasile Bulgarean, care ne-a explicat ce anume sta la baza acestui rezultat. Ne-a vorbit despre gradatile profesorilor si nemultumirea acestuia in legatura cu modul cum sunt acordate, despre folclorul si denigrarea care o fac anumiti parinti la adresa CNS-ului.
rn
Bulgareanu vede succesul de la BAC al CNS-ului ca pe un tot: "Un rezultat de exceptie, 7 elevi de ai nostri media 10 (zece) la Bacalaureat, dar noi trebuie sa vedem ca si un tot, succesul de la Bacalaureat, adica asta ne plaseaza undeva, intr-un anume clasament, facut la nivel national si care ne bucura si ii felicit pe copii pentru ca ne-au inclus in acest clasament. Succesul Colegiului consta, in numarul total de elevi, in sensul cati si cum si-au luat BAC-ul, deci o analiza mai profunda trebuie facuta atunci cand vrem sa analizam situatia liceului.
rn
Cei de la Sectia Maghiara s-au descurcat foarte bine
rn
Colegiul National Silvania se imparte in doua sectii, romana si maghiara. Referitor la sectia maghiara unde au fost probleme la limba romana, directorul Vasile Bulgarean, ne-a spus ca elevii: "s-au descurcat foarte bine, numai ca atunci cand se face media, se face din patru materii si e un handicap limba romana, dar unii iau si note foarte mari la limba romana, ei se pozitioneaza foarte bine pentru ca noi suntem un liceul cu profil real.
rn
Doar patru elevi au cazut BAC-ul
rn
Din numarul total de elevi, doar patru elevi nu si-au luat BAC-ul (trei de la sectia maghiara si unul de la sectia romana), la cate o specialitate, la care nu au luat nota de trecere.
rn
"Avem la romana, patru de la sectia maghiara si un copil care pentru mine este de neinteles, cum nu a reusit acel copil sa treaca la proba la alegere, in conditiile in care la matematica a luat peste opt" ne-a declarat directorul CNS.
rn
40% din elevi de la CNS au obtinut peste 9 (noua) media la BAC 2019.
rn
"40% din elevi se pozitioneaza peste media 9 (noua) si foarte putini sunt intre 6 (sase) si 8 (opt). Majoritatea sunt intre opt si noua, noua si zece. Acesta este un succes, iar la noi succesul este dublat, pentru ca media de la BAC, in mare parte, elevii nostri nu o folosesc in quantum-ul unei medii de admitere, ei merg la Universitatea Tehnica, merg la Universitatea Babes-Bolyai si la Facultatea de Medicina din Cluj. Astea sunt trei unitati reprezentative pentru noi, unde marea majoritatea copiilor nostri se vor regasi, sunt absolut convins, ca si studenti." a continuat Bulgarean.
rn
Gradatiile profesorilor conteaza foarte putin in succesul elevilor
rn
Referitor la o relatia intre succesul de la Bacalaureat de acum si gradatiile de merit, Vasile Bugarean ne-a spus: "nu este un succes sporadic, noi avem elevi foarte buni care intra si in clasa a noua, deci cand vin, nu sunt elevi slabi, sunt elevi foarte buni. Menirea noastra este sa-i crestem de aici sau cel putin sa-i pastram sa nu coboare. Noi credem ca aducem un plus de valoare, chiar importanta in pregatirea acestor elevi si, sigur un corp de profesori bine pregatit genereza aceea relatie intre elevi bine pregatiti si profesori bine pregatiti.
Avem destul de multi profesori care au gradatii in scoala, dar foarte putin conteaza acestea in succesul elevilor, pentru ca multe din punctele obtinute la gradatie se refera la cu totul si cu totul alta zona decat zona de excelenta."
Dezamagit de sistemul de gradatii: "s-ar putea ca rezultatele foarte bune ale elevilor sa nu se suprapuna peste grila de la gradatie"
rn
Bulgarean are o dezamagire, am spune noi foarte indreptatita: "Sunt dezamagit pe partea asta, pentru ca profesorii nostri isi ocupa foarte mult timp, deoarece noi avem si cursuri sambata, pentru ca sa-si pregatesca elevii pentru admitere, pentru bacalaureat si le ramane foarte putin timp pentru acele proiecte si atunci efortul este extraordinar de mare pe care-l depun profesorii de la Colegiul National sa tina pasul din punct de vedere al proiectelor cu alte scoli unde nu este atat de mare presiunea pe rezultatele de la Bacalaureat. Pentru ca daca se fac acele clasamente in multe scoli, ei se bucura ca elevi au promovat. La noi este cu totul si cu totul alta abordare, pe noi ne intereseaza unde sunt, daca au media peste noua. Abordarea Colegiului National este total diferita fata de celelalte scoli din oras, noi vrem sa-i ducem pe copii cat mai sus. Gradatiile, sunt destul de bine bonificate la copiii cu Cerinte Educative Speciale (C.E.S) si eu ma intreb de ce in legile astea din invatamant, copii exceptionali nu sunt considerati precum copiii cu C.E.S.
rn
Prin Centrul Judetean de Asistenta Psiho-pedagogica care elibereaza aceste certificate, copiii cu C.ES. sunt luati in evidenta. Punctajul este foarte mare prin participari la tot felul de conferinte, care nu sunt strict legate de specialitatea in care ne desfasuram noi activitatea. Eu de ex ca profesor de matematica, daca particip la o conferinta internationala pe teme religioase, s-ar putea sa am un punctaj foarte mare, pentru ca am accesat o participare la o conferinta internationala. Eu sunt nemultumit, gradatiile sunt sustinute de judet, iar noi intram intr-o competitie si atunci degeaba muncesc eu foarte mult la scoala, ca s-ar putea ca, rezultatele foarte bune ale elevilor, sa nu se suprapuna peste grila de la gradatie. Suntem intr-un avantaj, nu se pune problema, pentru ca proiectele pe care le realizam noi cu copiii buni sunt valoroase, dar ar trebui vazuta munca de la catedra, daca gradatiile s-ar stabili la nivelul unitatii de invatamant, ar fi mult mai pertinente."
rn
Parintii care denigreaza CNS, "vulpea nu ajunge la struguri si zice ca sunt acri"
rn
Directorul Bulgarean, ne-a vorbit si de rautatile le adresa colegiului: "Noi ne lovim de rautati, care apar atunci cand, vulpea nu ajunge la struguri si zice ca sunt acri. Foarte multi parinti denigreaza faptul ca la CNS, se intampla anumite lucruri, ca nu stiu ce aranjamente se fac. Eu sunt atat de bucuros anul acesta pentru ca a venit o validare in conditiile in care bacalaureatul a fost organizat, ca si in ceilalti ani, de catre o comisie straina de liceu, lucrarile s-au corectat intr-un alt judet. Noi am invalidat multe din acele povesti sau folclor, faptul ca la CNS era altfel, ca elevi nu ar fi luat notele foarte bune la Bacalaureat pe forte proprii si ca s-ar fi actionat din exterior cu tot felul de scenarii, care se realizau de catre cei din exterior. Sa aceptam ca acolo unde profesori muncesc, rezultatele sunt pe masura muncii lor si la noi la scola se munceste atat de catre profesori cat si de catre elevi, pentru ca au tinte foarte clare. Noi nu putem sa abordam invatamantul de la Colegiul National Silvania ca si cum cum elevi vor ramane si vor lucra in productie, noi pregatim elevii nostri pentru a intra la o facultate, care este o rampa pentru urmatoarele profesii ale lor. Noi am avut rezultate in care am fost pozitionati pe locul doi in tara, nu doar dupa media de la Bacalaureat, ci dupa media de admitere sau dupa rezultatele la concursurile scolare ".
rn
Reise din discutiile purtate cu un director de liceul cu performante, ca din pacate nu exista o legatura directa intre pregatirea profesorilor, respectiv acei profesori, care obtin gradatii de merit si rezultatele foarte bune ale elevilor, atat la BAC, cat si celelate concursuri la care acestia participa. Din aceste considerente, se impune ca Ministerul Educatiei si Inspectoratele Scolare sa faca demersurile necesare, astfel incat procedurile si tematica pentru obtinerea gradatiilor de merit de catre cadrele didactice sa fie in legatura directa cu performantele eleviilor.
Asa se explica faptul ca, la unele licee din judetul Salaj, promovabilitatea la BAC din 2019 este zero sau foarte slaba , in timp ce o parte din cadrele didactice care predau la aceste instiutii, au gradatii de merit.
rn