Renate Weber, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 25 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si cele ale art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2020 privind stocurile de urgenta medicala, precum si unele masuri aferente instituirii carantinei, potrivit Mediafax.
"Restrangerea exercitiului drepturilor si libertatilor de catre un membru al puterii executive, contravine atat principiului securitatii juridice, cat si principiului legalitatii restrangerii exercitiului unor drepturi si libertati", spune Avocatului Poporului, Renate Weber.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile mentionate "sunt neconstitutionale, in masura in care permit dispunerea unor masuri de restrangere a exercitiului libertatii individuale, prin acte administrative (ordine) emise de organe administrative (Ministrul Sanatatii)."
Totodata, Avocatul Poporului apreciaza ca lipsa reglementarii la nivelul legislatiei primare a masurilor generate de epidemii (carantina, izolare/internare obligatorie a persoanelor in contextul bolii transmisibile Covid-19) lasa la latitudinea Ministrului Sanatatii emiterea unor acte administrative, cu caracter normativ, de rang infralegal, ingerinta generata de aceasta stare vizand drepturi fundamentale, respectiv dreptul la libertate individuala si dreptul la viata intima, familiala si privata, cu incalcarea prevederilor art. 53 din Constitutie.
Renate Weber considera ca trebuie sa existe o reglementare juridica la nivel de lege, in sensul identificarii clare a persoanelor si situatiilor in care si fata de care masura carantinei (in oricare dintre formele acesteia: institutionalizata/internare, izolare) se poate lua, cine o poate lua, in ce conditii si pe ce perioada, deoarece toate aceste situatii presupun o limitare a unor drepturi fundamentale ale omului.
Dispozitiile legale criticate, fara a stabili in concret garantii adecvate menite sa asigure respectarea caracterului inviolabil al libertatii persoanei, lasa unui organ administrativ, Ministrul Sanatatii, posibilitatea sa legifereze si sa restranga drepturi fundamentale, prin impunerea unor masuri privative de libertate.
Legea este cea care trebuie sa reglementeze procedura de instituire si incetare a masurilor restrictive de libertate, aplicarea graduala a masurilor in functie de severitatea cazului, atributiile fiecarei autoritati publice in executarea masurilor, spune Renate Weber.
Mai mult, normele legale supuse controlului de constitutionalitate, care reglementeaza dispunerea unor masuri, trebuie sa fie elaborate in mod previzibil si in limitele unor repere concrete, care sa elimine riscul ca, prin ingerinta autoritatilor administrative, masurile sa capete caracter abuziv sau restrictiv al unor drepturi sau libertati.
Pentru a fi respectata de catre destinatarii sai, si anume de autoritatile administrative, normele legale care permit acestora sa ia masuri necesare si proportionale, trebuie sa indeplineasca anumite cerinte de claritate si previzibilitate, astfel incat acesti destinatari sa isi poata adapta in mod corespunzator conduita, arata Avocatul Poporului, Renate Weber.
Marti, 2 iunie 2020 este ultima zi in care pot fi contestate amenzile date pentru nerespectarea restrictiilor impuse in perioada de urgenta.
Desi au fost declarate neconstitutionale, amenzile pot fi anulate doar daca sunt contestate in instanta, iar data de 2 iunie este ultima zi in care mai pot fi depuse contestatii.
300.000 de romani au primit amenzi in perioada starii de urgenta, iar valoarea sanctiunilor aplicate se ridica la 130 de milioane de euro.
In baza deciziei CCR, instanta de judecata va anula procesele-verbale de contraventie. Cei care au platit deja amenzile isi vor putea recupera banii de la stat, cu aceeasi conditie: sa formuleze plangere contraventionala la judecatorie.
Potrivit stiripesurse.ro, CCR a aratat, in motivarea deciziei prin care amenzile din perioada starii de urgenta au fost declarate neconstitutionale, ca legea nu intruneste "exigentele de claritate, precizie si previzibilitate", iar stabilirea contraventiilor este lasata, in mod arbitrar, la aprecierea agentului constatator.