Desi aflam zilnic, de pe panoul din centru, ca avem un aer „excelent” sau „foarte bun”, praful de pe masini si din case ne spune altceva.
Cu foarte putine exceptii, panoul de afisaj al calitatii aerului de pe platoul din fata Prefecturii ne lasa sa credem ca suntem un oras de privilegiati, in care respiram un aer de o calitate „excelenta” sau „foarte buna” – acestea fiind principalele „clase” de calitate afisate de panoul cu pricina. Dar daca stam atat de bine cu aerul din Zalau, cum se face, atunci, ca o plimbare prin centrul orasului – si nu numai – este o provocare pentru plamani, mai ales la orele de varf ale traficului, atat prin prisma noxelor emise de masini, cat si din cauza prafului care zadarniceste orice efort de curatenie?
Panoul din centru ne spune cum e aerul din Dumbrava
Raspunsul este simplu: acea calitate „excelenta” reprezinta, de fapt, rezultatul unor masuratori efectuate de o statie automata intr-o zona ferita de impactul principalului „poluator” al orasului, si anume traficul auto. Este vorba despre zona Statiei Meteo, unde acest dispozitiv a fost amplasat in urma cu doi ani. De ce acolo si nu intr-o zona mai afectata de trafic? Ei bine, potrivit reprezentantilor Agentiei pentru Protectia Mediului Salaj, motivul alegerii locatiei mentionate are legatura cu faptul ca statia automata face parte dintr-o retea nationala si are ca scop monitorizarea impactului poluarii industriale asupra orasului. Iar studiile facute ar fi demonstrat, se pare, ca zona respectiva ar fi cea mai reprezentativa pentru impactul activitatii industriale asupra calitatii aerului din cartierele de locuinte. Dar care activitate industriala?! Statia automata de monitorizare masoara continuu indicatorii monoxid de azot, oxizi de azot, dioxid de azot, dioxid de sulf, monoxid de carbon, ozon, pulberi in suspensie cu diametrul mai mic de zece microni si pulberi cu diametru mai mare de zece microni. Pentru cinci dintre acesti indicatori se stabileste indicele general zilnic de calitate, prin incadrarea in una dintre grupele „excelent”, „foarte bun”, „bun”, „mediu”, „slab”, „foarte slab”. Grupa afisata pe panoul de pe platou reprezinta cel mai slab indice din ziua respectiva. Mai exact, daca la patru dintre cei cinci indicatori s-a obtinut indice „foarte bun”, dar al cincilea este „mediu”, indicele general afisat de panou va fi „mediu”. Dar sa retinem, ce vedem pe panoul din centru este valabil in Dumbrava, intr-o zona necirculata.
Cine sau ce este de vina pentru „prafuirea” Zalaului?
Principala cauza a prafului din aerul din Zalau o reprezinta, fara indoiala, starea drumurilor. Dincolo de lucrarile de inlocuire si extindere a retelelor de canalizare si alimentare cu apa ce au loc acum in oras, care au dus practic la „dinamitarea” retelei stradale, de vina pentru mizeria de pe arterele de circulatie este si prezenta unor drumuri de pamant in zonele periferice, de deal, care la fiecare ploaie mai mare sunt spalate de apa, malul rezultat ajungand pe strazile din centru. Iar de aici nu e nevoie decat de cateva masini ca sa transforme acest mal in praf si sa-l ridice in aer. Iar din aer, praful ajunge in plamanii nostri.
Traficul, o alta importanta cauza a poluarii din Zalau, actioneaza pe mai multe paliere. Pe de-o parte, inmultirea numarului de masini, coroborata cu un sistem de semaforizare care nu tine pasul cu aceasta inmultire, duce la crearea unor blocaje in trafic, la stationarea masinilor cu motorul pornit in special in zona marilor intersectii, iar de aici – la acumularea in aer a noxelor emise prin esapamente. Pe de alta parte, numarul mare de masini antreneaza particulele de praf in aerul din jur.
Zalaul – un oras in care nu poti sa te aperi de praf
In ciuda situatiei pozitive rezultate din datele afisate pe panoul din fata Prefecturii, Zalaul este un oras poluat, in special prin pulberile in suspensie si sedimentabile (a se citi praf!) ridicate in aer de traficul auto tot mai intens. Cel mai acut resimt aceasta poluare cu praf a orasului posesorii de autovehicule, care nu reusesc sa-si pastreze masinile curate dupa iesirea de la spalatorie decat maximum o zi. In zilele de vara, in special, praful se depune pe masini vazand cu ochii. Si asta nu doar in centru, ci in toate zonele orasului, demonstrand astfel ca nu este vorba despre o problema izolata, ci despre una generala.
Praful din oras da batai de cap si gospodinelor, orice incercare de a aerisi incaperile dintr-o locuinta ducand, invariabil, la patrunderea in casa a unei cantitati insemnate de praf, care se depune pe obiectele de mobilier. Pana si statul pe o terasa reprezinta o expunere serioasa la praf si la riscul de a bea cafeaua sau sucul cu… adaosuri.
Solutii sunt, dar costa
Una dintre rezolvarile acestor probleme ar fi devierea unei parti din trafic, in special a traficului greu, pe soseaua de centura, care ar duce astfel la reducerea numarului de masini care tranziteaza orasul si, in consecinta, si la diminuarea noxelor evacuate in aer. De mare ajutor ar fi si un sistem de semaforizare care sa fluidizeze traficul din oras, dar si drumuri mai bune, in toate zonele Zalaului. Toate acestea costa, insa.
Zgomotul – o problema in special la Astralis si la Silvania
Zgomotul reprezinta, alaturi de praf, o alta problema a orasului. Din masuratorile facute de Agentia pentru Protectia Mediului, rezulta ca se inregistreaza frecvent depasiri ale nivelului de zgomot maxim admis (70 de decibeli), majoritatea depasirilor fiind masurate in intersectiile mari si in zonele prin care traficul greu intra si iese din oras. De-a lungul timpului, cele mai frecvente depasiri ale nivelului de zgomot s-au inregistrat in intersectiile de la Astralis, respectiv de la Silvania.