Autostrăzi în România: Cât s-a cheltuit și cât s-a făcut
CNAIR a semnat, în 2022, un număr de 48 contracte finanțate din fonduri europene în valoare de 24 miliarde lei fără TVA, suma fiind, potrivit reprezentanților companiei, cu 2,07 miliarde lei mai mare decât în perioada 2017 – 2021.
În 2022 s-au lansat 15 proiecte de proiectare și execuție lucrări pentru construcția a 550 kilometri de drumuri de mare viteză, a căror valoare estimată este de peste 41,1 miliarde lei fără TVA.
E vorba despre Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D; Autostrada Târgu Mureș– Târgu Neamț, Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț; Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legatură la Autostrada A3; Subsecțiunea 3C1: Suplacu de Barcău – Chiribiș– relicitare; Subsecțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia; Autostrada Sibiu – Făgăraș, Tronsonul 1: Boița (Autostrada Sibiu-Pitești) și Avrig-Mârșa (DJ105G); Autostrada Sibiu – Făgăraș, Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1); Autostrada Sibiu – Făgăraș Tronsonul: 3 Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B); Autostrada Sibiu – Făgăraș , Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus ( DJ 105B) – Municipiul Făgăraș și Drum de legatură cu DN1; Autostrada Focșani – Bacău Lot 1 Focșani – Domnești Târg, Lot 2 Domnești Târg – Răcăciuni, Lot 3 Răcăciuni – Bacău; Autostrada Bacău – Pașcani Lot 1 Bacău (Săucești) – Trifești, Lot 2 Trifești – Gherăești, Lot 3 Mircești – Pașcani; Autostrada Buzău – Focșani Tronson 2 Vadu Pașii – Râmnicu Sărat, Tronson 3 Râmnicu Sărat – Mândrești Munteni; Autostrada Buzău – Focșani Tronson 1 Buzău – Vadu Pașii, Tronson 4 Mândrești Munteni – Focșani Nord; Modernizare DN71 Bâldana – Târgoviște – Sinaia, Sector 2: Târgoviște – Sinaia drum la două benzi de circulație; Modernizare DN71 Bâldana – Târgoviște – Sinaia, Sector 1: Bâldana – Târgoviște lărgire la 4 benzi de circulație.
Potrivit CNAIR, în 2022 au fost lansate și proiecte pentru elaborarea unor studii de fezabilitate necesare construcției a aproximativ 500 de kilometri de infrastructură rutieră, valoarea acestora fiind de 205,1 milioane lei fără TVA.
„Cele 27 de proiecte lansate în 2022 sunt destinate construcției în următorii ani a peste 1.000 de km de drumuri de mare viteză. Valoarea estimată a acestor proiecte depășește 41 miliarde lei fără TVA”, susțin reprezentanții CNAIR .
Tot anul trecut au început lucrările de construcție a primelor 4 loturi din A7, au fost semnate contractele de execuție a lucrărilor pe toate cele 3 loturi ale sectorului de autostradă Focșani – Bacău, iar în perioada imediat următoare se vor semna și contractele pentru construcția ultimelor două loturi de pe Buzău – Focșani.
Contractele pentru construcția a 7 loturi au fost deja semnate: Dumbrava – Mizil (21 km), Mizil –Pietroasele (28,35) km, Buzău – Vadu Pașii (4,6 km), Mândrești Munteni – Focșani Nord (10,94 km, Focșani – Domnești Târg (35,60 km), Domnești Târg – Răcăciuni (38,78 km), Răcăciuni – Bacău (21,52 km).
Pe 4 loturi a început deja construcția: Dumbrava – Mizil (21 km), Mizil – Pietroasele (28,35 km), Buzău – Vadu Pașii (4,6 km), Mândrești Munteni – Focșani Nord (10,94 km).
La finalul anului 2022, erau desemnați câștigătorii pentru construcția celor 320 km ai Autostrăzii Moldovei, ceea ce înseamnă că în 2023 vor fi deschise, promite CNAIR, în diverse stadii de execuție, șantiere pe întreaga lungime a A7.
Tot anul trecut s-a deblocat și semnat contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor lipsă de pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva și „sunt șanse ca în cursul anului 2023 să se ajungă în faza preliminară lucrărilor de execuție”.
De aemenea, au fost semnate și ultimele două contracte pentru proiectarea și execuția lucrărilor de construcție a secțiunilor 2 (Boița – Cornetu – 31,33 km) și 3 (Cornetu – Tigveni – 37,4 km) ale autostrăzii Sibiu – Pitești, astfel, în prezent, sunt contracte semnate pentru proiectarea și execuția lucrărilor pentru toate cele 5 secțiuni ale acestei autostrăzi.
În 15 decembrie 2022 s-au deschis circulației primii 13,17 km ai primei autostrăzi care traversează Carpații, între Sibiu și Boița.
Anul trecut au fost puși în trafic primii 39,85 km de drum expres din România, tronsonul 2 din DX Craiova – Pitești.
La finalul lunii decembrie, au fost publicate în SICAP anunțurile de participare la licitațiile pentru proiectarea și execuția primelor secțiuni ale A8, secțiunea I, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și secțiunea III, Leghin – Târgu Neamț (29,9 km). Data limită pentru primirea ofertelor a fost stabilită în 27 februarie 2023 pentru secțiunea I și în 28 februarie 2023 pentru secțiunea III.
Potrivit CNAIR, „în acest moment sunt în diverse stadii de execuție aproximativ 300 kilometri de autostradă și drum expres”.
Pe baza informațiilor furnizate de reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, valoarea contractelor finanțate din fonduri europene semnate în fiecare an din 2017 până în prezent este următoarea: 2017 – 198.541.155 lei fără TVA, 2018 – 4.622.199.074 lei fără TVA, 2019 – 4.225.355.572 lei fără TVA, 2020 – 7.646.313.174 lei fără TVA, 2021 – 5.233.966.534 lei fără TVA, 2022 – 23.842.465.519 lei fără TVA.
