Institutul National de Sanatate Publica a publicat in cursul zilei de sambata un ghid cu masurile de protectie care trebuie luate dupa data de 15 mai, cand va expira starea de urgenta de pe teritoriul tarii.

rn

Reguli de organizare si desfasurare a activitatilor de ingrijire personala in spatiile special destinate.

rn

1. Prin activitatea de ingrijire personala se intelege activitatea desfasurata in spatii special destinate pentru frizerie, coafura, manichiura, pedichiura si cosmetica.
2. Accesul la aceste servicii se realizeaza cu programare prealabila, astfel incat sa nu existe persoane in asteptare in interiorul incintei, asigurandu-se o suprafata minima de 4 mp pentru fiecare client si o distanta minima de 2 m, intre oricare 2 persoane apropiate;
3. La efectuarea programarii, clientul va fi informat asupra faptului ca accesul in interiorul incintei se va realiza doar dupa verificarea temperaturii, care nu trebuie sa depaseasca 37 de grade, sub rezerva absentei simptomelor virozelor respiratorii si cu dezinfectia mainilor. Operatorul economic are obligatia de a pune la dispozitie materialele si substantele necesare.
4. Personalul angajat are obligatia de a purta in permanenta manusi si masca, iar dupa fiecare client se va proceda la dezinfectarea instrumentarului si suprafetelor de lucru.
5. Mastile de protectie utilizate de personal vor fi schimbate la un interval de cel mult 4 ore, iar manusile vor fi dezinfectate dupa fiecare client.
6. Incinta va fi aerisita la un interval de cel mult 2 ore.

rn

Reguli pentru desfasurarea activitatii in cabinetele stomatologice.

rn

Pacientii cu simptomatologie de viroza respiratorie, pacientii aflati in izolare/carantina sau pozitivi/confirmati cu Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19) pot fi tratati doar in cabinetele stomatologice desemnate.

rn

Masuri generale pentru desfasurarea activitatii in cabinetele stomatologice:
– Evitarea pe cat posibil a contactului cu personalul (nu strangeti mana, mentineti o distanta de mai mult de 1,5 m in timpul unei discutii, etc);
– in afara manoperelor de tratament, evitarea pe cat posibil a contactului cu pacientul;
– Permiterea accesului in camera de tratament doar a pacientului, cu exceptia situatiilor speciale (copii, persoane dependente etc), caz in care se va limita accesul la o persoana insotitoare;
– Nu se permite stationarea in sala de asteptare si se recomanda dezinstalarea oricarui aparat de cafea si/sau dozator de apa, eliminarea revistelor, pliantelor, jucariilor, etc;
– La intrarea in cabinetele stomatologice vor fi amplasate dispensere cu solutii dezinfectante (antiseptice pe baza de alcool); – Dezinfectia regulata a manerelor usilor, salii de asteptare, receptiei; – Dezinfectia toaletei dupa utilizarea acesteia de catre un pacient; – Este recomandata plata cu cardul si dezinfectia POS.

rn

Echipament de protectie: – Personalul va utiliza echipament de protectie – masca chirurgicala, viziera si manusi.

rn

– Pentru procedurile generatoare de aerosoli se va folosi masca tip FFP2/3 sau echivalent. Dupa fiecare pacient se va efectua: – Aerisirea camerei de tratament;- Dezinfectarea riguroasa a suprafetelor (unit dentar, blat de lucru etc.), cu dezinfectant de suprafata conform standardelor;

rn

– Daca exista o contaminare vizibila pe suprafete, se va indeparta mai intai cu o carpa umeda (apa), de unica folosinta cu apa si sapun; 

rn

– Dezinfectia cu alcool 80 % a tuturor dispozitivelor medicale care nu sunt rezistente la sterilizare cu aer cald. Daca exista o contaminare vizibila pe dispozitive, aceasta trebuie mai intai indepartata cu o carpa umeda (cu apa) sau cu o carpa de unica folosinta, apa si sapun. Pentru un dispozitiv medical (sau parti ale acestuia) care nu este rezistent la alcool se folosesc servetele de curatare si dezinfectare pentru suprafete sensibile; 

rn

– Este de preferat utilizarea unor materiale de curatare de unica folosinta, cat mai mult posibil;
– Dezinfectarea aspiratorului si a scuipatoarei; – Dezinfectarea completa a unitului stomatologic cu dezinfectant cu efect virucid, prin pulverizare;
– Sterilizarea completa a pieselor inainte de reutilizare (autoclav) sau utilizare de piese de unica folosinta;
– Schimbarea mastii, manusilor, curatarea si dezinfectarea vizierei;
– Spalarea mainilor cu apa si sapun sau dezinfectia cu solutie hidroalcoolica inainte de a pune alta pereche de manusi.

rn

Masuri de prevenire si protectie pe perioada desfasurarii activitatilor de pregatire, pentru elevii claselor terminale (a 8-a, a 12- a si a 13-a) precum si pe perioada organizarii examenelor evaluare nationala si bacalaureat

rn

  1. Activitatea de pregatire se va organiza pe grupe care vor cuprinde cel mult 10 elevi si va dura nu mai mult de 3 ore, cu pauza de cel putin 10 de minute la fiecare ora, pentru aerisirea incaperilor.
  2. La activitatile de pregatire este interzisa participarea elevilor si a personalului didactic sau auxiliar care sufera de afectiuni cronice, locuiesc impreuna cu persoane ce sufera de astfel de afectiuni sau persoane cu varsta de peste 65 de ani.
  3. Elevii prevazuti la punctul 2 vor benefica de o forma de pregatire alternativa.
  4. Pauzele se vor programa astfel incat simultan sa nu fie in pauza mai mult de 2 grupe de maxim 10 elevi fiecare.
  5. inainte de inceperea activitatilor de pregatire/examinare, in spatiile unde acestea urmeaza a se desfasura, se va realiza dezinfectia suprafetelor cu substante biocide pe baza de clor sau alcool, urmata de aerisirea incaperii pentru o perioada de cel putin 30 de minute.
  6. Accesul in interiorul scolii se va realiza doar dupa dezinfectia mainilor, verificarea temperaturii (care nu trebuie sa depaseasca 370 ) si sub rezerva absentei simptomelor virozelor respiratorii.
  7. Pe toata durata activitatilor desfasurate in scoala, atat elevii cat si profesorii vor purta masca medicala simpla sau masca nemedicala din diverse materiale textile, iar elevii vor fi asezati in banci astfel incat sa aiba cel putin un loc liber in stanga si dreapta si un rand liber in fata si spate.
  8. Eliminarea mastilor purtate de elevi si profesori se va realiza in locuri special destinate.
  9. Activitatea de examinare se va desfasura cu respectarea tuturor masurilor mai sus prezentate, fara a fi obligatorie acordarea pauzelor.

rn

Recomandari privind activitatea in lacasurile de cult

Precautiuni universal valabile

rn

1. Accesul persoanelor in lacasurile de cult va fi permis numai cu respectarea precautiunilor universal valabile pentru limitarea raspandirii infectiei cu virusul SARS-COV-2:
2. Accesul persoanelor in lacasul de cult se va face limitat, cu respectarea unei suprafete de 8 mp per persoana;
3. Atat personalul care deserveste lacasul de cult, cat si persoanele care intra in lacasul de cult vor purta masca. Pentru a oferi o protectie eficace, masca trebuie sa acopere gura si nasul.
4. Persoanele isi vor dezinfecta mainile cu dezinfectat pe baza de alcool care va fi pus la dispozitie la intrarea in lacasul de cult;
5. La intrarea in lacasul de cult se va efectua un triaj observational si nu se va permite accesul persoanelor prezinta simptome de infectie respiratorie (tuse, stranut, rinoree);
6. Se vor plasa la loc vizibil anunturi scrise privind regulile de distantare fizica si cele de acces in lacas.

rn

Precautiuni speciale

rn

1. Se va evita atingerea sau sarutarea obiectelor sacre de cult, in locul acestor gesturi rituale se va indica ingenuncherea sau inclinarea;
2. Binecuvantarea se va oferi/primi de la o distanta de cel putin 1 m;
3. Se va evita oferirea/primirea impartasaniei in conditile in care nu se pot asigura lingurite si pahare de unica folosinta;
4. Se vor dezinfecta periodic, o data la 4 ore, obiectele frecvent atinse: minerele usilor, obiectele de cult, icoanele, suprafetele;
5. Slujbele se vor oficia de catre slujitorii bisericesti/religiosi, numai in aer liber cu mentinerea distantei intre persoane.
6. Nu se recomanda organizarea de pelerinaje sau calatorii religioase.

rn

Recomandari privind activitatea in birourile deschise

Masuri care privesc angajatii

Angajatii vor respecta masurile de precautie universal valabile:

1. – portul obligatoriu mastii (medicale/non-medicale), care pentru o protectie eficace trebuie sa acopere atat gura, cat si nasul.
2. – izolarea la domiciliu in cazul in care prezinta simptomatologie de infectie respiratorie (tuse, stanut, rinoree, febra, stare gnerala alterata);
3. – izolare la domiciliu in cazul in care a venit in contact cu un caz suspect sau confirmat de infectie cu virusul SARS COV-2 si respectarea masurilor aplicabile, in vigoare.
4. – spalatul pe maini ori de cate ori este nevoie, evitarea atingerii fetei cu mainile neigienizate.

rn

Masuri care privesc angajatorul

rn

Angajatorii vor asigura:

1. Programul de lucru decalat pentru a evita aglomerarile la intrare/iesire din incinta si pentru a limita numarul de angajati prezenti in acelasi timp in aceeasi incinta;
2. Triajul observational al angajatilor si nu vor permite prezenta la locul de munca al persoanelor care prezinta simptomatologie de infectie respiratorie (tuse, stanut, rinoree, febra, stare gnerala alterata);
3. Termometrizarea zilnic, la intrarea in tura de serviciu – angajatii cu temperatura peste 37 C vor fi trimisi acasa cu indicatie de consultare a medicului de familie;
4. Vor asigura o distanta de minimum 1,5 m intre angajatii care lucreaza la birouri orientate fata-spate si spate-spate;
5. Pentru birourile orientate fata-fata vor asigura separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu solutii pe baza de alcool;
6. Dezinfectia suprafetelor de lucru la inceperea serviciului si apoi o data la 4 ore;
7. Acordarea pauzelor de masa esalonat, cu respectarea distantei fizice de minimum 2 m;
8. Aerisirea periodica a incaperilor;
9. in cazul incaperilor climatizate cu recircularea aerului se efectua nebulizare o data pe saptamana, de preferat la sfarsitul saptamanii si se va efectua dezinfectia instalatiei de climatizare conform instructiunilor producatorului.

rn

Reguli specifice de organizare si desfasurare a transportului de persoane pe categorii

I. Mijloace de transport in comun intra-urban de suprafata (autobuz, troleibuz, tramvai, microbuz)

1. Companiile de transport vor lua masura separarii compartimentului dedicat conducatorului auto de restul spatiului destinat transportului pasagerilor;
2. Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru transportul pasagerilor, astfel incat sa se pastreze distanta de minim un metru intre pasageri;
3. Pentru vehiculele cu cel putin doua usi, accesul in interiorul vehiculului se va realiza doar pe usa din partea frontala a vehiculului, iar coborarea pe cealalta usa/celelalte usi;
4. Pentru microbuzele care efectueaza transport intra-urban este permis doar transportul persoanelor pe scaune, cu respectarea regulilor generale prezentate mai sus.

rn

II. Mijloace de transport in comun inter-urban/international rutier (autobuz, autocar, microbuz)

1. Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru transportul pasagerilor, astfel incat sa se pastreze distanta de minim un metru intre pasageri;
2. Companiile de transport vor lua masura separarii compartimentului dedicat conducatorului auto de restul spatiului destinat transportului pasagerilor;
3. Pentru vehiculele cu cel putin doua usi, accesul in interiorul vehiculului se va realiza doar pe usa din partea frontala a vehiculului, iar coborarea pe cealalta usa/celelalte usi.

rn

III. Mijloace de transport in comun pe caile ferate

1. Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru transportul pasagerilor, astfel incat sa se pastreze distanta de minim un metru intre pasageri;
2. Pentru vagoanele de tip cuseta sau vagoanele de dormit, se permite transportul unui singur pasager per compartiment, cu exceptia membrilor aceleiasi familii;
3. Este interzisa introducerea vagoanele de tip restaurant in componenta garniturilor;
4. Pentru toaletele din vagoane este obligatorie asigurarea apei curente, sapun lichid si dezinfectant de maini.

rn

Masuri de restrictionare temporara a unor tipuri de activitati

rn

a) Nu vor functiona intr-o prima etapa restaurantele; barurile; cafenelele si cofetariile din incinta hotelului. Servirea mesei se va face in regim room service. Este preferabil sa se foloseasca tacamuri si vesela de unica folosinta.
b) Locurile de joaca special destinate copiilor vor fi inchise
c) Locurile special amenajate pentru fitness, saune; piscina interioara; etc, din incinta hotelurilor, in aceasta prima etapa, raman inchise.
d) Spalarea si dezinfectia suprafetelor din camere si spatii comune, se va face mai frecvent decat deobicei, cu solutii speciale biocide, avizate de catre MS in scopul acesta. In cazul in care, in cadrul hotelului, in randul personalului sau oaspetilor apare un caz confirmat de COVID-19, in urma anchetei epidemiologice desfasurata de catre DSP teritorial, activitatea hotelului va fi inchisa pana la asigurarea dezinfectiei tuturor spatiilor sub recomandarea si supravegherea DSP teritoriale.
e) Folosirea lifturilor va fi facuta doar daca este strict necesar si numai de catre cel mult doua persoane o data, care vor purta masti de protectie in tot timpul folosirii liftului. Este recomandabil ca cele doua persoane sa fie din aceeasi familie.