Soferii salajeni primesc de la Mos Gerila polita RCA marita, amenzi mai mari si o taxa de poluare obligatorie.
Noua taxa de poluare va intra in vigoare la inceputul lunii ianuarie si aduce cu sine o scadere de 25-30 la suta a valorii pe care a avut-o pana acum. In schimb, anul 2012 se anunta cu majorari ale politei RCA de pana la 40 la suta, la care se adauga si cresterea valorii punctului de amenda. Companiile de asigurari anunta majorari de 30-40 la suta a politei RCA pentru ca nu-si mai permit pastrarea la un nivel scazut a acestui tip de asigurare. In privinta punctului de amenda, cresterea este cauzata de marirea salariului minim cu 30 de lei incepand cu 1 ianuarie 2012. Potrivit legii, valoarea punctului de amenda se calculeaza in raport cu salariul minim pe economie, respectiv 10 la suta din valoarea acestuia. Avand in vedere ca salariul minim va fi de la 1 ianurie de 700 de lei, punctul de amenda va creste si el la 70 de lei.
Nu va inghesuiti la inmatriculari
Potrivit sefului reprezen-tantei RAR Salaj, Ionel Dumuta, noua taxa de poluare va aduce o ieftinire de 25-30 la suta odata cu intrarea in vigoare. Pe principiul „poluatorul plateste”, noua taxa se aplica la toate autoturismele care se inmatriculeaza si pentru care nu a fost achitata aceasta taxa pe baza legilor precedente. „Exista o neintelegere a textului de lege, dar oamenii trebuie sa stie ca aceasta taxa nu este discriminatorie. Nu conteaza ca isi inmatriculeaza masina inainte sau dupa intrarea in vigoare a legii, taxa se plateste de catre toti proprietarii in momentul in care se face transferul de proprietate, fie ca este la prima inmatriculare, fie ca a fost deja inmatriculata in Romania”.
Cu toate ca in intreaga tara volumul de munca al Registrului Auto Roman este foarte mare, la RAR Salaj lucrurile stau mai bine. „Avand experienta anului trecut, am reusit sa ne organizam mai bine la acest sfarsit de an si nu suntem foarte aglomerati. Avem mult de lucru, vine foarte multa lume pentru obtinerea certificatelor de autenticitate, dar am reusit sa facem programari astfel incat sa nu stam peste program”, a declarat pentru Graiul Salajului seful RAR Salaj. Potrivit lui Ionel Dumuta, aproximativ 80 la suta din activitate este pentru eliberarea de certificate de autenticitate necesare schimbarii de proprietar a autoturismelor. Mai mult, aproximativ 30 la suta dintre programari sunt ale proprietarilor din judetele invecinate care nu au reusit sa prinda o programare la RAR-urile din judetele de domiciliu si au facut programari on-line la RAR Salaj. (Ana Tudoran)
Taxa de poluare, un capriciu fara temei
Noua taxa de poluare care se va aplica peste trei zile a fost adoptata de parlament la jumatatea acestei luni. Concluzia e simpla: pentru orice autoturism la care nu a fost platita taxa de poluare si au fost inmatriculate in Romania incepand cu 1977, ea va trebui achitata de cumparator la prima vanzare legala cu acte. Am discutat cu cativa soferi care ne-au spus ca in cazul unei Dacii Super Nova, de exemplu, nu ai altceva de facut decat sa te plimbi cu ea, iar cand nu se mai poate sa o transformi in… cotet de gaini, sau sa o duci la Rabla sau la fier vechi, ca de vandut nici vorba. I se aplica o taxa de poluare de aproape 2000 de euro. Deci nu face masina cat taxa.
Un alt exemplu ar fi discriminarea. Se poate invoca faptul ca nu se aplica principiul „poluatorul plateste”. Cum s-ar zice, daca autoturismul nu este inca vandut, el nu polueaza, deducand aceasta din faptul ca nu plateste taxa de poluare. Deci acea masina nevanduta nu polueaza?! In mintea initiatorilor legii, nu. Posesorii de autoturisme sunt de parere ca noua taxa de poluare ar fi mai corect sa se numeasca „taxa la prima revanzare in Romania”.
Piata auto va fi afectata. Vor fi vandute mai mult autovehiculele aduse din strainatate, aflate la prima inmatriculare in Romania sau autovehiculele cu taxa auto deja platita in perioada 2007-2011. Cel inmatriculate in Romania timp de 30 de ani, in perioada 1977 – 2007 nu vor mai putea fi vandute decat foarte ieftin sau deloc.
Noua taxa nu va duce la reducerea poluarii. Spun asta pentru ca romanii sunt inventivi si nu vor mai vinde masinile cu contract de vanzare-cumparare auto, ci vor circula cu autovehiculul pe numele vanzatorului, cu procura in dublu exemplar, in ideea ca vanzatorul sa poata sa evite sa plateasca amenzile primite de un evantual cumparator mai putin disciplinat.
Noua taxa auto e calculata in functie de trei caracteristici ale automobilului: capacitatea cilindrica, vechimea sa si nivelul de poluare. Diferenta intre euro 3 si euro 5 este imensa. De exemplu taxa pentru un VW Tiguan, fabricat in 2008 si adus din strainatate va fi de 1600 de lei, in timp ce pentru un VW Golf fabricat in 2004, fie ca il cumperi din afara sau din tara vei plati o taxa de vreo 6.000 de lei. (Viorel Varga)