Localizarea apelantului la 112 este considerabil îmbunătăţită prin revizuirea reglementărilor privind realizarea comunicaţiilor de urgenţă, informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

„După discuţiile purtate cu reprezentanţii industriei de profil şi ai instituţiilor cu atribuţii în domeniu în cadrul Consiliului Consultativ, ANCOM a adoptat decizia care revizuieşte reglementările privind realizarea comunicaţiilor către Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă (SNUAU). Actul normativ facilitează implementarea comunicaţiilor de urgenţă prin tehnologii mobile cu comutaţie de pachete şi va permite administratorului SNUAU să asigure o localizare a apelantului considerabil îmbunătăţită ce poate fi, în multe situaţii, de ordinul a câţiva metri. Decizia a fost transmisă spre publicare în Monitorul Oficial al României şi va intra în vigoare la data publicării”, se arată într-un comunicat al ANCOM.

În contextul închiderii rețelelor 3G și, ulterior, a rețelelor 2G, complementar cu dezvoltarea rețelelor 4G și 5G care folosesc tehnologia IP pentru a transmite date, decizia facilitează utilizarea acestei tehnologii pentru preluarea apelurilor de urgență și a informațiilor de localizare corespunzătoare pentru apelurile inițiate din rețelele de nouă generație.

De asemenea, se va asigura accesul utilizatorilor finali cu dizabilități la serviciile de urgență în condiții echivalente cu cele de care beneficiază ceilalți utilizatori finali, prin facilitarea realizării unei infrastructuri adecvate pentru implementarea de comunicații de urgență multimedia.

Interconectarea bazată pe comutarea de circuite va mai fi folosită o perioadă ca soluție de rezervă, până la migrarea totală a transmiterii apelurilor de urgență la noile tehnologii.

Telefoanele inteligente cu funcționalități avansate contribuie în mod radical la o mai bună localizare. În acest sens, proiectul de decizie stabilește și o nouă obligație a operatorilor mobili de a transmite de două ori pe an către ANCOM o situație statistică cu terminalele conectate la rețea, una până la data de 30 iunie, iar cealaltă până la data de 31 decembrie, precizând denumirea producătorului, denumirea terminalului și versiunea sistemului de operare a terminalului (în măsura în care furnizorul are acces la informația de versiune), precum și anumite capabilități ale acestora. Aceste informații vor fi utilizate pentru evaluarea dinamică, prin statistici, a procentajului terminalelor din piață capabile de localizări performante.

Actul normativ vine în continuarea demersurilor inițiate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 48/2023 privind unele măsuri în domeniul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență care impune implementarea unui cumul de soluții tehnice în premieră la nivelul serviciilor de urgență europene în vederea îmbunătățirii localizării apelurilor la numărul de urgență 112.

ANCOM are rolul de a stabili condițiile tehnice și economice pentru realizarea comunicațiilor către SNUAU și condițiile tehnice pentru transmiterea informațiilor de localizare și identificare a apelantului, astfel încât să se asigure disponibilitatea acestora în conformitate cu cerințele specifice stabilite la nivelul Uniunii Europene, dar ținând cont și de particularitățile legate de funcționarea serviciului de urgență 112 la nivel național.