Echipa Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău face un apel la populație cu privire la problema supraaglomerării Unității de Primiri Urgențe cu situații care pot fi tratate în ambulatoriu sau la medicii de familie.

“Depunem eforturi pentru ca toți pacienții să fie preluați, investigați și tratați cât mai repede cu putință, însă numărul în creștere al prezentărilor în UPU determină și creșterea timpilor de așteptare. Pentru a evita supraaglomerarea UPU și, implicit, pentru reducerea timpilor de așteptare, îi sfătuim pe pacienții ale căror probleme de sănătate nu reprezintă o urgență reală, să se adreseze medicului de familie sau cabinetelor din Ambulatoriul de Specialitate”, este mesajul celei mai mari unități sanitare din județ.

Reprezentanții spitalului reamintesc faptul că prioritizarea pacienților se face în funcție de gravitatea cazului, nicidecum în funcție de cât de tare se grăbesc unii dintre cei care ajung la Urgențe fără a prezenta o urgență reală, de fapt.
“Triajul cazurilor de urgență se face conform Protocolului Național de Triaj al Pacienților din Structurile pentru Primirea Urgențelor, ce are la bază scala de triaj ESI (Emergency Severity Index), astfel încât prioritatea consultării să revină întotdeauna persoanelor aflate în starea cea mai gravă. Cele cinci niveluri și coduri de urgențe sunt: nivel I – resuscitare (cod roșu); nivel II – critic (cod galben); nivel III – urgent (cod verde);  nivel IV – non-urgent (cod albastru);  nivel V – consult (cod alb)”, transmite SJU, cu mențiunea că unitatea medicală “consideră importantă fiecare sesizare deoarece căutăm mereu soluții eficiente pentru a veni în ajutorul pacienților noștri”.

Apelul Spitalului Județean de Urgență Zalău vine în contextul în care pe rețelele de socializare a fost mediatizat cazul unei femei din Zalău care, spune aceasta, s-a prezentat în jurul orei 23.00 la UPU, cu o durere și o umflătură la genunchi, și ar fi fost repezită de medicul ortoped care era de gardă, acesta din urmă reproșându-i că a vrut să beneficieze de anumite investigații în mod gratuit.

Spitalul Județean de Urgență Zalău, la solicitarea Graiul Sălajului, a prezentat un punct de vedere cu privire la această situație.

“În urma analizei aspectelor semnalate în mediul online, cu privire la atitudinea domnului doctor Nagy Gheorghe, dar și după analiza foii de observație întocmite, vă comunicăm faptul că pacienta în cauză s-a prezentat în cadrul Unității de Primiri Urgențe acuzând o durere la genunchiul drept.

Pacientei i s-a acordat asistență medicală, fiindu-i evaluată starea de sănătate de către un medic din cadrul UPU. Pentru a elimina orice suspiciune în stabilirea diagnosticului, a fost consultată de către medicul specialist și i-au fost efectuate investigații suplimentare (radiografie de membru). Rezultatele examinării radiologice a confirmat lipsa unei afecțiuni care să necesite internarea.

Considerăm că situația semnalată a putut fi cauzată de o problemă de comunicare vizavi de necesitatea respectării  protocolului de triaj al paciențior în Unitatea de Primiri Urgențe. Regretăm cele întâmplate și îi asigurăm pe pacienții noștri că efortul întregii echipe a Spitalului Județean de Urgență Zalău este de asigura prompt și profesionist sprijin și servicii medicale de calitate, într-un climat de încredere şi respect reciproc. (…) Pe această cale, regretăm disconfortul creat în urma situației întâmpinate și vă asigurăm că întregul personal al unității sanitare depune eforturi pentru ca pacienții să fie multumiți, să beneficieze de sprijin și de servicii medicale calitative””, au precizat reprezentanții SJU.

Fără legătură cu cazul acestei femei, merită menționat faptul că a devenit deja o practică prezentarea la spital direct prin UPU, pentru a beneficia astfel de analize și investigații medicale rapid și în mod gratuit. Procedura corectă, care presupune un consult și un bilet de trimitere de la medicul de familie, apoi o programare în ambulatoriul de specialitate, poate dura câteva zile sau chiar câteva săptămâni. Doar că, prin astfel de tehnici, sunt epuizate fondurile de care dispune unitatea medicală, în baza contractului cu Casa de Asigurări de Sănătate, iar pacienții care au, într-adevăr, probleme serioase de sănătate riscă să fie nevoiți să aștepte.

Fără schimbări la conducerea UPU – SMURD

Pe de altă parte, unitatea medicală infirmă informațiile apărute în spațiul public cu privire la demisia șefului de la UPU, medicul Vasile Pop Mădălina.

“În ceea ce privește demisia dnei. Dr. Vasile Pop Mădălina Maria, vă comunicăm faptul că dna Dr. Vasile Pop Madalina Maria deține si în prezent funcția de medic coordonator al UPU – SMURD. Doamna Dr. Vasile Pop Mădălina Maria nu a înaintat conducerii unității sanitare o cerere de demisie. Având în vedere dorința de a-și schimba specialitatea în care profesează, doamna Dr. Dr. Vasile Pop Mădălina Maria se află în tratative cu conducerea unității, având intenția de a se transfera la o altă unitate sanitară în vederea pregătirii prin rezidențiat într-o altă specialitate”, au declarat reprezentanții Spitalului Județean de Urgență Zalău.