Primariile, verificate pentru modul in care au incheiat contractele cu Codec Spat
Soferii salajeni sau cei care tranziteaza judetul pot sa apese mai greu pedala de acceleratie fara a se sinchisi prea tare de cele sase camere fixe. Linistea „vitezomanilor” se datoreaza unei dispozitii la nivel national, emise in 25 aprilie, de Inspectoratul General al Politiei Romane (IGPR), prin care politistilor care se ocupau cu preluarea datelor video inregistrate de radare li se interzice sa mai prelucreze aceste date si, implicit, sa mai trimita procese-verbale prin posta, celor care au depasit viteza legala admisa.
De amenda si de punctele de penalizare nu vor scapa insa soferii care au… accelerat prea tare pana in 24 aprilie. Mai mult, IGPR a sesizat si Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), care a demarat deja, in alte judete, actiunile de verificare a modului in care administratiile publice locale au incheiat contractele cu firma Codec Spat, din Cluj, proprietara camerelor si beneficiara a 60% din cunatumul amenzilor. ANRMAP va verifica, in primul rand, legaliatea contractelor si posibilele nerespectari ale Legii Achizitiilor Publice.
Camerele continua sa inregistreze, dar politia nu mai da amenzi
„Incepand cu 25 aprilie politistii nu mai proceseaza datele primite prin intermediul camerelor fixe. Aceasta situatie va dura aproximativ doua luni, pana vor fi definitivate verificarile. In aceasta perioada, camerele continua sa inregistreze si daca vor fi depistate abateri, procesele verbale pot fi trimise ulterior contravenientilor. Totusi, nu excludem posibilitatea ca, in urma controalelor, aceste camere sa fie declarate ilegale si activitatea sa fie sistata, dar acest lucru nu depinde de noi”, a declarat Iosif Ghiurca, inspectorul sef al IPJ Salaj.
Asadar, politia sta deocamdata in „stand-by” si asteapta decizia organelor de control, ANRMAP urmand sa finalizeze raportul, la nivel national, in aproximativ doua luni. De controlul acestei agentii depinde soarta actualelor radare. Contractele pot fi declarate ilegale si anulate de instantele de judecata dar, dupa aceste etape, se pot organiza noi licitatii pentru desemnarea altor firme care vor monta camere fixe.
Mai putine victime pe drumurile din Salaj
Dincolo de controversele de ordin juridic, inspectorul sef Iosif Ghiurca considera ca radarele fixe au avut un efect pozitiv, aducand mai multa siguranta in trafic si mai putine accidente.
Potrivit datelor obtinute de la purtatoarea de cuvant a IPJ Salaj, Nadia Serban, in zonele monitorizate de camerele radar au avut loc mai putin cu 7 accidente fata de aceeasi perioada a anului trecut(30 ianuarie – 4 mai) si, totodata, a scazut numarul deceselor (cu 3 mai putin) si al persoanelor ranite grav (mai putin cu 4).
Din 30 ianuarie, data la care au fost montate camerele fixe in Salaj, peste 50.000 de soferi au fost inregistrati depasind viteza legala. Statul nu are nimic de castigat de pe urma amenzilor, deoarece 60% din bani intra in contul firmei Codec Spat, iar restul de 40% ajunge in bugetul local al primariilor comunelor pe raza carora sunt amplasate camerele. Camerele fixe din Salaj sunt amplasate in Bobota, Salajeni (comuna Bocsa), Sanmihaiu Almasului, Sancraiu Almasului (comuna Zimbor), Barsau Mare (comuna Galgau) si Ileanda.