Inca o schimbare de dragul schimbarii. La atat s-a redus mult trambitata modificare a admiterii in liceu, care dintr-o testare a inteligentei candidatilor pe baza unor teste PISA, asa cum era anuntata initial, a ajuns sa fie o copie fidela a tezelor cu subiect unic. Singura diferenta este ca acum nu se mai numeste teza cu subiect unic, ci evaluare nationala, si ca nu se mai da de patru ori (o data pe semestru in clasele a VII-a si a VIII-a), ci o singura data, la sfarsitul clasei a VIII-a.
Se ajunge, astfel, din nou in situatia ca accesul elevilor la un liceu sau altul sa depinda in mare masura de un singur examen, dupa ce capacitatea si testele nationale au fost scoase tocmai pentru ca puneau prea mare presiune pe copii, fiind examenul hotarator pentru viitorul lor. Specialistii din invatamant sustineau, la introducerea tezelor cu subiect unic, ca principalul avantaj al acestui tip de testare este ca permite o evaluare cat de cat continua (si nu punctuala, cum era in cazul exame- nului de capacitate) a cunostiintelor elevilor si ca o eventuala indispozitie a unui copil la o teza poate fi compensata la urmatoarea teza, pe cand o zi mai proasta la un examen unic poate echivala cu esecul. Intre timp se pare insa ca aceste argumente si-au pierdut din greutate, evaluarea punctuala, printr-un singur examen, revenind din nou la… moda.
Dar dincolo de presiunea pusa de noua admitere pe copii, care stiu ca de ceea ce scriu ei in cele doua ore pe foaia de examen depinde viitorul lor, poate si mai traumatizanta pentru candidati si pentru parintii lor este incertitudinea care domneste de ani de zile in invatamant. Pentru ca oricat de adaptabil ai fi la schimbare, la frecventa si la viteza cu care se schimba regulile jocului in scoala romaneasca este greu sa tii socoteala schimbarilor, daramite sa le mai faci si fata.