Firmele de transport ar putea plati amenzi intre 10.000 si 20.000 de lei daca soferul vehiculului depaseste perioada maxima zilnica de condus cu doua ore sau mai mult, in prezent contraventia fiind intre 2.000 si 2.500 de lei. Modificarea va fi operata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), care vrea sa schimbe legislatia cu privire la regulile privind perioadele de conducere si odihna ale soferilor si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora pentru a transpune in legislatia nationala prevederile europene.
Noul regulament prevede clasificarea incalcarilor legislatiei in trei categorii, respectiv foarte grave, grave si minore, se arata intr-un proiect de ordonanta de Guvern, elaborat de MTI. Astfel, printre contraventiile considerate foarte grave se afla depasirea perioadei zilnice de conducerecu cel putin doua ore, a celei saptamanale cu peste 14 ore, nerespectarea perioadei minime de odihna zilnica cu doua ore si 30 de minute sau a celei saptamanale cu noua ore sau mai mult, care vor fi sanctionate cu amenzi intre 6.000 si 10.000 de lei, dar si deteriorarea voluntara a tahografului, pentru care amenda este intre 10.000 si 20.000 de lei.
Printre contraventiile grave se numara depasirea perioadei zilnice de condus cu un interval cuprins intre o ora si doua ore, a celei saptamanale cu o perioada intre patru si 14 ore, nerespectarea perioadei minime de odihna zilnica intre o ora si doua ore si jumatate si a celei saptamanale intre trei si noua ore, care vor fi amendate cu o suma cuprinsa intre 4.000 si 8.000 de lei.
La contraventii minore se incadreaza fapte precum depasirea perioadei zilnice de conducere cu pana la o ora, a celei saptamanale cu pana la patru ore si nerespectarea intervalului de odihna zilnica cu pana la ora, a celei saptamanale cu pana la trei ore si neasigurarea hartiei pentru imprimarea rapoartelor la controlul in trafic. Pentru acestea cuantumul amenzii este cuprins intre 3.000 si 6.000 de lei. Contraventiile pot fi aplicate, dupa caz, soferului sau firmei de transport.
In masura in care contraventiile referitoare la respectarea timpilor de conducere, odihna sau pauze sunt constatate in trafic, precum si in toate celelalte situatii in care conducatorul auto nu poate dovedi efectuarea pauzelor si/sau perioadelor minime de odihna, suplimentar fata de amenda se va aplica si sanctiunea imobilizarii vehiculului pana la indeplinirea conditiilor de legalitate pentru continuarea transportului.
In termen de cel mult 90 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonante, MTI va actualiza normele metodologice privind activitatea de control al respectarii perioadelor de conducere, pauzelor si perioadelor de odihna ale conducatorilor auto si al utilizarii aparatelor de inregistrare a activitatii acestora, aprobate prin ordinul ministrului de resort.