După războiul declarațiilor și al comunicatelor pe seama defecțiunilor majore la rețelele de alimentare cu apă care au secat robinetele locuitorilor din Zalău, în special, și ai altor patru comune care beneficiază de apă de la magistrala de la Vârșolț, administratorul public din cadrul Primăriei Zalău, Călin-Cristian Forț, a ieșit cu câteva precizări, pe pagina sa oficială, cu privire la administrarea rețelelor de apă și canalizare menajeră pe raza orașului.

Forț spune că întreaga infrastructură de apă și canalizare menajeră este în administrarea Companiei de Apă Someș – Zalău, iar în ultimii doi ani, numai pe raza municipiului Zalău au avut loc 428 de intervenții de urgență. Cât despre atacurile publice lansate de conducerea zălăuană a Companiei de Apă la adresa Primăriei – că s-ar face vinovată de neasigurarea  materialelor pentru înlocuirea rețelei de apă pe strada Gheorghe Doja – administratorul public arată că, în urma protocolului semnat la începutul anului 2019 între CAS Someș SA – Zalău și administrația locală, în luna iulie a aceluiași an, Primăria Zalău a încheiat contract pentru furnizarea materialelor, contract în valoare de 101.564,56 lei inclusiv TVA. Totodată, Primăria a avut mai multe corespondențe cu reprezentanții CAS Someș SA – Zalău privind începerea lucrărilor prin Programul POIM, respectiv comunicarea datei estimate. Din răspunsul Companiei de Apă rezultă că lucrările de reabilitare a conductelor de apă și canalizare menajeră în municipiul Zalău urmau să înceapă în luna octombrie 2020, conform calendarului estimat pentru derularea achiziției de lucrări.  ”În aceste condiții, executarea lucrărilor de înlocuire parțială a conductei de apă de pe str. Gheorghe Doja, cu finanțare din bugetul local nu se mai justificau, finanțarea lor fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile. În această situație, protocolul semnat nu a fost pus în aplicare deoarece finanțarea investiției din bugetul local implica corecție financiară din partea Curții de Conturi din cauza unei posibile duble finanțări a lucrării, situație cu care Primăria Municipiului Zalău s-a confruntat în anul 2015”, spune Călin Forț.

“Într-adevăr, în luna februarie 2019, între Primăria Municipiului Zalău și Compania de Apă Someș S.A. Sucursala Zalău a fost semnat un Protocol în vederea înlocuirii parțiale a conductei de apă de pe strada Gheorghe Doja. În baza acestui protocol, Municipiul Zalău s-a obligat la procurarea/asigurarea materialelor necesare pentru realizarea lucrării, lista materialelor fiind pusă la dispoziție de către Compania de Apă Someș SA – Sucursala Zalău. Suma de 110 mii de lei inclusiv TVA a fost asigurată, prin cuprinderea ei în Lista de investiții a Municipiului Zalău pe anul 2019 și, ulterior, în Lista de investiții a Municipiului Zalău pe anul 2020 (HCL 82 și 123/2019).  În luna iulie 2019, Primăria Municipiului Zalău a încheiat contract pentru furnizarea materialelor la valoarea de 101.564,56 lei inclusiv TVA.  Doar că, la data semnării Protocolului și a aprobării sumelor necesare achiziției de materiale de către municipalitate nu era semnat Contractul de finanțare prin POR 2014-2020 pentru realizarea investiției de modernizare a străzii Gheorghe Doja și era incertă realizarea de către Compania de Apă Someș SA a lucrărilor de înlocuire a conductelor de apă potabilă și de canalizare menajeră din Municipiul Zalău (inclusiv de pe str. Gheorghe Doja), prin Programul POIM, cererile de finanțare pentru cele două proiecte fiind la finanțator. Trebuie precizat și faptul că Municipiul Zalău a încheiat protocolul de colaborare cu Compania de Apă Someș S.A. Sucursala Zalău numai pentru înlocuirea conductei de apă potabilă, deși pe strada Gheorghe Doja este prevăzută și lucrarea de înlocuire parțială a conductei de canalizare menajeră, ambele necesitând reabilitare generală, fapt cunoscut de conducerea CAS Zalău”, spune admnistratorul public.

“În toată această perioadă (2019-2021), Primăria Municipiului Zalău a avut mai multe corespondențe cu reprezentanții Compania de Apă Someș S.A. Sucursala Zalău privind începerea lucrărilor prin Programul POIM, respectiv comunicarea datei estimate. Din răspunsul Compania de Apă Someș S.A. Sucursala Zalău rezultă că lucrările de reabilitare a conductelor de apă și canalizare menajeră în Municipiul Zalău urmau să înceapă în luna octombrie 2020, conform calendarului estimat pentru derularea achiziției de lucrări. În aceste condiții, executarea lucrărilor de înlocuire parțială a conductei de apă de pe str. Gheorghe Doja, cu finanțare din bugetul local nu se mai justificau, finanțarea lor fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile. În această situație, protocolul semnat nu a fost pus în aplicare deoarece finanțarea investiției din bugetul local implica corecție financiară din partea Curții de Conturi din cauza unei posibile duble finanțări a lucrării, situație cu care Primăria Municipiului Zalău s-a confruntat în anul 2015”, adaugă oficialului din Primăria Zalău.

“Cunoscând procedurile și situația de fapt a infrastructurii de apă și canalizare menajeră, precum și activitatea zilnică a Compania de Apă Someș S.A. Sucursala Zalău în privința intervențiilor la nivelul Municipiului Zalău, în ceea ce mă privește nu am atacat administrativ sau politic nicio persoană sau instituție pentru situațiile de forță majoră, cum a fost cea de săptămâna trecută. Nu în ultimul rând, consider că relația dintre Primăria Municipiului Zalău și Compania de Apă trebuie să fie una de parteneriat în folosul oamenilor, nu o relație concurențială. Iar atunci când situația o impune, cum s-a întâmplat în acești doi ani, sunt obligat să intervin prin toate mijloacele legale pentru a soluționa problemele, mai ales în cazul în care locuitorii Municipiului Zalău sunt îndrumați să apeleze la administrația locală pentru soluționarea problemelor din ograda operatorului de apă și canalizare”, a mai afirmat Călin Forț.