Primăria Zalău vrea să transforme cu bani europeni zona Gării Zalău Nord în poartă intermodală, pentru a facilita transportul  spre și din Zalău în zona metropolitană, dar și pentru a decongestiona traficul rutier în municipiu.

În acest scop, administrația locală cere Ministerului Transporturilor să aprobe trecerea din domeniul public al Statului Român și din concesiunea CFR în domeniul public al Municipiului Zalău și în administrarea Consiliului Local a unei suprafețe totale de 5.054 de metri pătrați.

”Se solicită trecerea din domeniul public al Statului Român şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, în domeniul public al Municipiului Zalău şi administrarea Consiliului Local al Municipiului Zalău, în vederea realizării unor investiţii de interes public local în zona Gării CFR, cuprinse în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă – Municipiul Zalău, a următoarelor imobile situate în Municipiul Zalău, Bulevardul Mihai Viteazu nr. 100, în suprafaţă totală de 5.054 mp”, se arată în proiectul de hotărâre asupra căruia consilierii locali din Zalău vor trebui să își exprime votul în ședința convocată în data de 31 martie, de la ora 9.00.

Investiția programată de municipalitate se ridică la peste 2,6 milioane de euro și are două surse de finanțare. Un proiect va fi accesat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar al doilea proiect prin Programul Operațional Regional 2021-2027.

Termenele de finalizare a investițiilor sunt 2026, în cazul proiectului prin PNRR, și anul 2030, în cazul proiectului prin POR.

Totodată, municipalitatea pune și o condiție: dacă în opt ani nu va realiza investiția, terenul care face obiectul schimbului de ”proprietar” va reveni în domeniul public al statului.

La ce sunt necesare terenurile solicitate

Imobilele identificate de municipalitate sunt necesare, așa cum explică inițiatorul, realizării lucrărilor de utilitate publică “Terminal intermodal Gara CFR-Autogara”. Acest terminal va cuprinde amenajarea unei autogări şi terminal pentru transport public local /metropolitan, asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – puncte de reîncărcare pentru vehiculele electrice, parcare autoturisme (P&R), parcare securizată pentru biciclete şi sistem de bike-sharing, iluminat public şi mobilier urban, supraveghere video, semaforizare inteligentă  la intersecția cu Drumul Național.

Aceste investiții au fost cuprinse și în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă – Municipiul Zalău, iar acum oportunitățile de finanțare apărute fac necesară trecerea terenurilor în proprietatea municipiului, astfel încât să nu existe motive de respingere a proiectelor de investiții.

”În prezent municipiul Zalău nu deţine o reţea bine conturată şi dotată de staţii şi autogări dedicate sistemului de transport public judeţean şi interurban. De asemenea, rezidenţii comunelor învecinate care fac naveta cu autoturismul personal călătoresc până la destinaţie întrucât nu există facilităţi de transbordare la sistemul de transport public local. Deşi este vorba de un oraş relativ compact, numărul navetiştilor este din ce în ce mai mare, aspect vizibil şi în principalele puncte de intrare DNIF / DNIH şi DJ191C. În acest sens, va fi nevoie de conturarea unor porţi intermodale în lungul principalului coridor de mobilitate (bd. Mihai Viteazu – str. Gh. Doja).

Gara Zalău Nord va fi principala poartă intermodală a oraşului care integrează facilităţi de acces la transportul feroviar, local şi judeţean, facilităţi de parcare a autoturismelor, facilităţi de parcare securizată pentru biciclete, facilităţi de bike-sharing, facilităţi de tipul Easy Box, precum şi staţii de încărcare electrică. Liniile de cale ferata care străbat Zalăul au potenţial de deservire pentru bazinul de navetişti din zona metropolitană a Zalăului. Staţiile şi haltele deservite sunt Câmpia, Sălăjeni, Bocşa, Borla, Guruslău, Mirşid, Popeni, Cuceu , Jibou şi Var. Peste 21.000 locuitori (populaţie după domiciliu) pot ajunge în municipiul Zalău în mai puţin de o oră. Astfel, identificând nevoile comunităţii şi dorind să profităm de oportunităţile de finanţare prin POR (…), PNRR, este imperios necesar să dezvoltăm şi să modernizăm zona situată în imediata vecinătate a statiei CFR Zalău”, se arată în Referatul de specialitate al proiectului inițiat de primarul Ionel Ciunt.

În prima etapă a investiției, cu finanţare prin Programul National de Redresare si Rezilienta(PNRR), cu termen de finalizare 2026, urmează a se realiza următoarele componente: amenajare staţii încărcare vehicule electrice (autobuze); amenajare staţii încărcare vehicule electrice (autoturisme); sistem de prioritizare a transportului public la părăsirea terminalului (parte din proiect complementar).

În etapa a doua, cu finanţare prin Programul Operaţional Regional 2021-2027, cu termen de finalizare 2030, se vor realiza următoarele: amenajare autogară; amenajare terminal transport public local / metropolitan; amenajare micro-depozite pentru curierat (model Easy Box); amenajare parcare autoturisme şi motociclete (o parte din parcări vor fi amenajate în regim de park&ride); amenajare parcare / staţie pentru taxi; amenajare parcare securizată şi acoperită pentru biciclete; amenajare staţie de închiriat biciclete (bike -sharing – parte din sistemul municipal); sistem de supraveghere video; sistem de iluminat public şi mobilier urban; alte lucrări şi dotări complementare (ex. spaţii comerciale, spaţii verzi, vegetaţie etc.).