Taxa pe valoarea adaugata pune din nou in incurcatura lumea. De data aceasta pe cei care descalcesc itele administratiilor locale. Mai exact, TVA-ul incurca planurile celor care tintesc la accesarea de fonduri europene prin programul FEADR. In Salaj, primariile au depus, ori vor depune pentru sesiunea din luna martie in cadrul masurii 3.2.2; o serie de documentatii de proiect pentru modernizarea sau reabilitarea infrastructurii (apa, canalizare, camine culturale, asezaminte sociale, terenrui de sport, poduri). Dupa ce au cheltuit sume consistente pe intocmirea proiectelor; primarii au ajuns la concluzia ca din cauza TVA-ului risca sa nu se vada cu sacii (cu bani) in caruta. Asta pentru ca la valoarea care este pusa in joc, fie 2,5 milioane Euro pentru administratiile care lanseaza proiecte singure, fie 6 milioane Euro pentru cele care aplica in parteneriat in cadrul unor asociatii de dezvoltare intercomunitare, sumele… lipsa oscileaza intre 20 si 50 mld. lei vechi. Aceste fonduri trebuiesc achitate de primarii constructorului in baza facturilor pentru lucrarile realizate. Si de parca nu ar fi destul, se mai impune ca de la bugetele locale sa se plateasca prima transa de cheltuieli, care estimativ, ar insemna aproape 20% din costurile investitiei. Asa cum remarca deunazi primarul comunei Mesesenii de Jos, dl. Sandu Bercean, presedintele Asociatiei Comunelor din Romania filiala Salaj, „valoarea pe care o vor plati comunele depaseste cu mult bugetul lor, chiar si in varianta derularii proiectelor in parteneriat”.
Primarul de la Maeriste, dl. Vasile Lazar, crede ca „se va gasi o solutie la nivel national, pentru ca toate comunele din tara au aceeasi problema. S-a gasit, in cazul nostru, la proiectul SAPARD pe care l-am finalizat recent, fonduri din TVA care ne-au fost rambursate prin Ministerul Finantelor, iar prin Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurala pentru prima transa. Deocamdata plata TVA-ului reprezinta pentru noi o necunoscuta, cu certitudine nu avem cum o achita. Ar fi o varianta, aceea a deschiderii unei linii de creditare prin banca sau de la stat, dar si aici sunt unele semne de intrebare. Noi nu am avea cu ce garanta fondul pus la dispozitie”. Poate, ceva mai aproape, aici la noi in… ograda, ar trebui identificate fonduri. Mai precis, dupa parerea primarului de la Poiana Blenchii, dl. Augustin Chifor, „Consiliul Judetean ar trebui sa ne ajute, sa ne asigure cofinantarea. Nu e normal ca noi sa platim acesti bani, dupa ce ne-am chinuit sa platim proiectele cu bani grei”. La nivelul primariei Dragu, o alta unitate administrativ teritoriala cu buget „subtire” taxei pe valoarea adaugata este, de asemenea, un deziderat imposibil de realizat. Primarul Rodica Lazar a mentionat ca „primariile nu sunt platitoare de TVA. Speram in ajutorul parlamentarilor in solutionarea acestui aspect”.
Democratul-liberalul Lucian Bode ne-a spus ca este deplin de acord cu solicitarea primarilor si considera ca este prioritatea zero pentru ACoR. „Nu este normal ca bugetele locale sa scoata atatia bani din vistieriile lor, oricum nici nu au atatia. In perioada urmatoare vom discuta in grupurile parlamentare si impreuna cu colegii din Salaj si din tara vom solicita modificarea actului normativ, mai ales ca ne dorim atat de mult accesarea fondurilor europene. Sunt sanse mari ca, in acest an, legislatia sa fie reglementata favorabil”.
Accesarea fondurilor europene, impiedicata de TVA
Articole
În atenția clienților Companiei de Apă Someș S.A.
Comunicat de presă (12 decembrie 2024) Proces de modernizare a sistemului informatic integrat al Companiei de Apă Someș S.A. în luna Decembrie 2024 și Ianuarie 2025 În vederea efectuării unui proces de modernizare a sistemului informatic integrat, Compania de Apă Someș S.A Sucursala Zalău informează clienții despre următoarele modificări cu privire la operațiunile de avizare, contractare și efectuare plăți. Acestea vor fi afectate după cum urmează: Întreruperea temporară a activităților de contractare vizează atât solicitările depuse…
Mai mult...Evaziune fiscală de aproape două sute de mii de lei
Doi sălăjeni, un bărbat și o femeie, au fost trimiși în judecată de procurori, pentru o evaziune fiscală de aproape două sute de mii de lei. Bărbatul, în calitate de administrator al unei societăți comerciale, a înregistrat în contabilitate, spun procurorii, facturi fictive, pentru a scăpa în acest fel de plata unor obligații fiscale către bugetul de stat. Femeia este acuzată de complicitate la aceste fapte, petrecute în anul 2017. „S-a dispus trimiterea în judecată a inculpaților…
Mai mult...