Invatamantul isi pastreaza statutul de cel mai dinamic domeniu din societatea romaneasca. Pachetul de legi dezbatut, zilele acestea, de reprezentantii Ministerului Educatiei cu sindicalistii din invatamant propun noi modificari dramatice in scoala romaneasca. Nu este vorba, neaparat, de schimbari in bine, ci pur si simplu despre… schimbari, menite in principal sa „marcheze teritoriul” celor aflati in acest moment la putere, asa cum s-a intamplat, de altfel, in timpul tuturor guvernarilor prece-dente.
Si de aceasta data, primul lucru la care s-a umblat este modalitatea de trecere din gimnaziu la liceu, care nu se va mai face, se pare, nici prin examen de admitere, nici prin capacitate, nici prin teste nationale si nici prin teze unice (sunt cateva din variantele testate pe elevii – cobai din ultimii ani), ci printr-un soi de testare internationala (ca testarea PISA). Aceasta testare ar urma sa se dea in semestrul al doilea din clasa a VIII-a, ea contand in proportie de 50 la suta din media de admitere (restul de 50 de procente este dat de media generala a claselor V-VIII).
Nici bacalaureatul nu scapa de transformari, desi aici ele sunt doar aparente. Cu toate ca se spune ca bacalaureatul va avea doar trei probe, nu sase, ca in prezent, in realitate el va avea tot sase. Diferenta – sau, mai bine zis, smecheria – este ca trei probe vor fi sustine oral pe parcursul clasei a XII-a, si nu in perioada de examen, de unde si iluzia ca doar celelalte trei probe – scrise – ramase constituie baca-laureatul. Noutate absoluta este doar faptul ca toti elevii din anii terminali de liceu vor fi testati la informatica, restul testarilor orale (la limba romana, limba moderna si, daca este cazul, la limba materna) coincizand cu probele orale de la bacalaureatul de pana acum. O… lovitura grea data absolventilor de liceu este scoaterea ultimei probe la alegere, adica – pentru peste 90 la suta dintre ei – a celei de sport.