Unii spun ca sunt 18, altii, 20, ori chiar 27. Fara de ele nu se poate. Iar ceea ce este stipulat prin lege trebuie respectat. Chiar daca nu li se prea vede rostul. Este vorba de avize si acorduri care conditioneaza depunerea de proiecte. Numai in ultima vreme, administratiile locale au avut de platit din bugetul local, adica din banii nostri, costul acestor avize necesare proiectelor depuse pe FEADR, masura 3.2.2 Pe aceasta tema, recent, a fost tras semnalul de alarma si in cadrul Adunarii Generale a Asociatiei Comunelor din Romania (ACOR), de catre primarii din intreaga tara, nemultumiti ca un numar mare de regii si agentii se imbogatesc de pe seama platilor acestor avize. Presedintele ACOR filiala Salaj, dl. Sandu Bercean, a precizat ca si pana acum (pentru alte programe si fonduri) era obligatorie obtinerea a pana la 18 avize, de la aproape toate institutiile deconcentrate (Mediu, Apele Romane, DSP, Electrica, Romtelecom s.a.) pentru care cheltuim sute de milioane de lei. Mai rau este ca unele sunt valabile doar 30 sau 90 de zile. Fara de ele, nu putem depune proiectele comunitatilor pe care le reprezentam. „Noi, a avertizat interlocutorul nostru, suntem hotarati sa nu mai toleram aceasta situatie. Vom iesi in strada pentru modificarea legislatiei. In timp ce comunitatile si cele mai multe administratii locale traiesc de pe o zi pe alta, regiile si agentiile traiesc de pe spinarea noastra. Mai mult, daca asa se pune problema, atunci, cei care se folosesc de domeniul public si privat al comunitatilor locale si isi fac bani din serviciile plasate pe aceste domenii care nu le apartin – Electrica, Romtelecom, gaz, cablu – sa ne plateasca”. Nu in cele din urma, domnul Bercean a reiterat faptul ca la Bucuresti, la inceputul acestei luni, guvernantii au promis ca se va reduce la cinci numarul avizelor necesare proiectelor. Contactati telefonic, cativa primari s-au alaturat celor spuse de primarul de la Meseseni, dl. Sandu Bercean. „Numai pentru avizul de la Mediu, a mentionat dl. Gavril Puscas, primarul de Halmasd, avem de platit 14 milioane de lei vechi. In cursul lunii martie vom depune doua proiecte, unul pe asociatie si unul pe consiliul local. Estimativ, pentru avize s-ar putea sa cheltuim 100 milioane lei vechi (din care numai pentru cel de Mediu vom avea de achitat 14 milioane lei vechi). Unele avize sunt chiar inutile. Ce are DSV-ul cu drumurile?” Pe de alta parte, prim-edilul de la Hida, dl. Dorin Petrus, remarca faptul ca pentru obtinerea acestor documentatii este mult de umblat. „Ar fi bine daca la depunerea de proiecte s-ar solicita doar acordul de principiu, si abia dupa obtinerea finantarii sa umblam dupa avize. Si asa cele vechi nu mai sunt valabile cand incepem implementarea proiectului si e nevoie de altele. In cazul in care nu castigam proiectul, avizele raman in dulap, iar banii s-au dus pe apa sambetei”. Si primarul comunei Agrij, dl. Pamfil Berar, chiar daca este convins ca acestea sunt etape obligatorii impuse de legislatie, este de acord ca”ele pagubesc mult bugetele locale, tocmai acum, in an de criza. Mai mult, cheltuiala este multiplicata, pentru ca la proiectele cu cinci subcomponente, se intocmesc studiile de fezabilitate si avizele separat pentru fiecare obiectiv in parte”. Ne intrebam oare chiar vor face ceva mai marii nostri pentru administratiile locale, pentru comunitati si pentru banul public? A reduce numarul avizelor ar putea insemna reducerea structurilor stufoase din atatea societati, regii sau agentii? Greu de crezut. Mai la indemana le va fi sa faca urechea suta. Ca doar n-ar fi prima oara.
Avize si autorizatii de zeci de milioane, cu rost sau fara rost?
Articole
Mulțumirile unei mame pentru personalul Secției ORL de la Spitalul Județean
Există cadre medicale care își iubesc meseria și ne arată, zi de zi, că grija pentru pacient este primordială. Din fericire, avem astfel de oameni și la Spitalul Județean de Urgență Zalău. Nu o spunem noi, o spune o mamă din județul vecin, care a ajuns cu copilul în unitatea medicală din municipiu și a fost impresionată de modul în care s-a comportat întreg personalul cu care a interacționat, de la sosire până la externare. Redăm integral…
Mai mult...Zalău: Impozit mai mic pe casă și mașină dacă plătești online
Scutirile, bonificațiile şi gratuitǎțile acordate de municipalitate pentru persoane fizice şi persoane juridice se mențin și în 2025, la nivelul din anii anteriori. la fel ca în ultimii ani. Pentru persoanele fizice, în cazul achitării la casieriile serviciilor de impozite și taxe din cadrul primăriei, la CEC, prin P.O.S, prin ordin de plată sau internet banking, bonificația acordată este de 4 % dacă plătesc cu anticipaţie impozitul/taxa pe clădiri, impozitul/taxa pe teren şi impozitul pe mijloacele de…
Mai mult...