rn

Vineri, 21 februarie 2020, in cadrul Colegiului Prefectural, Inspectorul sef Nemes Luminita-Elena, a facut o informare privind controlul desfasurat la S.C. "Silvana" S.A. din Cehu Silvaniei. Informarea va o prezentam pentru ca sa aveti idee ce obligatii si drepeturi aveti in calitate de angajator sau angajat.

rn

Conform informarii s-au constatat; "neconformitati cu precadere in domeniul relatiilor de munca. Nu a fost garantata în plata a unui salariu brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara. La locul de munca organizat nu s-a tinut evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de începere si a celei de sfârsit a programului de lucru. Nu au fost sunt respectate prevederile art. 122 si 123 din Codul Muncii privind munca suplimentara (compensarea prin ore libere platite sau adaugarea unui spor la salariu care nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza ). S-au incalcat prevederile art. 142 alin. 2 din Codul Muncii, potrivit caruia in cazul în care, nu se acorda zile libere pentru munca prestata în zilele de sarbatoare legala, , salariatii beneficiaza, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate în programul normal de lucru.
Societatea nu a achitat la zi drepturile salariale catre angajati incalcand prevederile art. 166 alin. 1 din Codul Muncii si clauzele privitoare la plata salariilor .Nu a fost respectata procedura de concediere colectiva, incalcand prevederile art. 69 alin. 1 din Codul Muncii potrivit caruia in cazul în care angajatorul intentioneaza sa efectueze concedieri colective, are obligatia de a initia, în timp util si în scopul ajungerii la o întelegere, în conditiile prevazute de lege, consultari cu reprezentantii salariatilor. Prin urmare s-au incalcat si prevederile art. 70 din Codul Muncii potrivit caruia angajatorul are obligatia sa comunice o copie a notificarii prevazute la art. 69 alin. 2 inspectoratului teritorial de munca si agentiei teritoriale de ocupare a fortei de munca la aceeasi data la care a comunicat-o sindicatului sau, dupa caz, reprezentantilor salariatilor;
Societatea nu a eliberat adeverinte la majoritatea salariatilor care au incetat raporturile de munca, incalcand prevederile art. 7 alin. 5 din H.G. nr. 905/2017, potrivit caruia la încetarea activitatii salariatului, angajatorii au obligatia sa îi elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea în munca si în specialitate, precum si un extras din registru electronic al salariatilor.
Societatea nu a prezentat documente din care sa rezulte faptul ca reprezentantii salariatilor au fost informati cu privire la situatia economica a societatii care a dus la intarzierile de plata a drepturilor salariale si iminenta concedierii colective, incalcandu-se astfel prevederile art. 5 alin. 1 din Legea nr. 467/2006 Socie
Pentru neconformitatile constatate au fost dispuse masuri de remediere . Din punct de vedere al securitatii si sanatatii în munca s-a constatat ca agentul economic si-a respectat obligatiile, mai putin cele referitoare la activitatea comitetului pentru Securitate si sanatate în munca constituit la nivel de societate si care avea obligatia comunicarii catre inspectoratul teritorial de munca al raportului privind situatia în domeniul securitatii si sanatatii în munca."