Prin vara ne puneam problema, in paginile ziarului nostru, de cat de reale sunt strangerile de semnaturi pentru candidaturile la alegerile prezidentiale. Pe atunci va invitam sa notati cum corturilor amplasate de partide, vor fi aproape goale si rareori o sa vedeti pe cineva inauntru, ca sa semneaze. Tot atunci va invitam sa va puneti intrebarea cum reusesc aceste partide mari, de independenti nici vorba, sa aiba lista cu sute de mii de semnaturi atat pentru alegerile prezidentiale, cat si pentru locale?
rn
Problema semnaturilor false a fost readusa acum in discutie, in momentul in care, lui Viorel Catrama Biroul Electoral Central a descis sa-i respinga inregistrea candidaturii si a semnului electoral, pe motiv ca peste 94.000 de semnaturi depuse prezentau elemente de similitudini evidente, adica erau copiate. Din cate se pare nu Catarama din partea partidului Dreapta Liberala nu era singurul care avea problemele cu semnaturile, ci si altii candidati de la alte partide minuscule sau independenti. Intr-un comunicat al BEC, din 24 septembrie 2019, se precizeaza ca Biroul va sesiza Parchetul, nu doar in cazul lui Viorel Catarama, ci si in cazul altor candidatii care au depus dosare cu semnaturi ce prezinta "similitudini evidente". Este vorba despre Viorel Catarama (Partidul Dreapta Liberala), Miron Cozma (candidat independent), Maria Minea (Partidul Românilor Patrioţi de Pretutindeni), Catalin Ivan (Partidul Alternativa pentru Demnitate Naţionala), Sebastian Constantin Popescu (Partidul Noua Românie), Alexandru Cumpanasu (candidat independent), Ninel Peia (Partidul Neamul Românesc), Bobby George Marius Paunescu (candidat independent), se arata in comunicatul publicat marti seara de catre BEC.
rn
Cu toate ca pentru candidati independenti legea nr.370/2004 cere cu 100.000 de semnaturi mai putin decat in cazul candidatilor din partea partidelor, legea din Romania ramane cea mai restrictiva si mai ales unica in Uniunea Europeana in ce priveste numarul de semnaturi impuse unui partid politic sau candidat independent, pentru a putea participa la alegeri prezidentiale, ceea ce nu este in regula pentru ca duce la situatia pe care tocmai BEC-ul o sesiseaza fara a incerca gasirea unei solutii care sa nu limiteze dreptul persoanelor de a candida pe o functie, fie ea si chiar a Presedintelui Romaniei.