Viceprimarul Zalaului, Teodor Balajel dezminte zvonurile cum ca echipa actuala care conduce Primaria Zalau din anul 2016, ar fi preluat mai multe proiecte pe fonduri europene de la vechea conducere Capalnasiu. Viceprimarul Balajel spune ca singurul proiect pe care l-a mostenit de la vechea conducere este proiectul privind realizarea parcarii din fata Halei Agroalimentare din centru.
rn
In rest, toate proiectele promovate, in special cele pe fonduri europene, sunt poriecte noi, gandite si puse in practica de noua echipa condusa de primarul Ionel Ciunt, care se apropie de 80 de milioane de euro.
rn
"In discutia cu proiectele, cu finantarea lor si cu proiectele ramase de la fosta administratie (nr. Radu Capalnasiu), singurul proiect care a ramas de la fosta conducere si pe care noi l-am pus in aplicare este proiectul prin care s-a amenajat parcarea din fata Halei Agroalimentare din centru. Eu consider ca proiectele adevarate sunt proiectele acelea in care resursa financiara ii o resursa extra buget local. Pentru ca bugetul meu local este un buget limitat si nu pot sa asigur din el dezvoltarea orasului asa cum imi doresc eu si la viteza la care trebuie asigurata azi dezvoltarea orasului. Am resurse de la bugetul local – care este o resursa limitata, bugetul central – fonduri guvernamentale PNDL 1 si 2 care in cazul municipiilor sunt o resursa financiara foarte limitata, dar resursa daca o exploatezi asa cum trebuie si te pricepi, resursa mare de dezvoltare a comunitatilor, oraselor si municipiilor este resursa din fonduri europene."
rn
Primaria Zalau a scris proiecte pe Mobilitate Urbana de 50 milioane euro
rn
"Am cautat sa scriem cat mai multe proiecte, sa valorificam la maxim potentialul care exista pe fonduri europene. Nici resursa pe fonduri europene nu este exhaustiva, in sensul ca oarecum exista o atribuire in functie de niste criterii pe municipii. Municipiul Zalau a avut atribuit pe Mobilitate Urbana undeva la 21.7 milioane euro si am scris proiecte cu o valoare de aproximativ 50 milioane euro, adica undeva la 250%. Suntem in situatia actuala in care toate proiectele noastre sunt depuse la Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Vest, toate au trecut prin filtrele lor de verificare si la ora actuala unele sunt in implementare, alte sunt finalizate. Mai avem proiecte pentru care inca asteptam sa fim invitati sa semnam contractul de finantare." , ne declara vicele Balajel.
rn
Incep marile lucrari pe principalele artere de circulatie
rn
"Noi in urmatoarea perioada o sa incepem lucrarile pe Mobilitate Urbana, proiectele cele mai de efect pe strazile Gheorghe Doja, Simion Barnutiu, Avram Iancu si Voievod Gelu. Avem proiect si pe strada 22 Decembrie unde o sa lucram si acolo in continuare. Pe strada Corneliu Coposu inca nu o sa incepem pana anul viitor ca sa nu blocam orasul. Avem proiect de finantare pe Bulevardul Mihai Viteazul pentru piste de biciclete, trotuare si mobilier stradal. Foarte important pe Mobilitate Urbana, am reusit sa depunem proiectul si speram sa achizitionam cele 20 de autobuze electrice cu sistemul e-ticheting, statii de incarcare si cu tot sistemul informativ si de optimizare a transportului local de calatori."
rn
Echipa responsabila de fondurile europene merita toate aprecierile
rn
"Un lucru foarte important, daca sesiunea de finantare a fost 2014-202, noi am inceput in 2017 in iulie cand ghidurile au fost operative, am reusit ca pana in 2018, intr-un an si jumatate sa scriem toate aceste proiecte. Echipa de la Directia tehnica este o echipa priceputa, harnica, dedicata, tenace si care raspunde promt la solicitarile noastre si merita cuvinte de lauda si de apreciere. Cetatenii asteapta proiecte imediate, azi lansez ideea si maine sa incep la lucru. Dar din pacate partea de pregatire a proiectelor dureaza destul de mult. Pe fonduri europene, proiectele cele mai simple cum sunt cele de anvelopare a blocurilor dureaza un an si jumatate sa-l pui in practica. Proiectele de amploare, de Mobilitate Urbana de la doi ani sau chair mai mult pana cand constructorul intra pe amplasament."
rn
Administratia locala promoveaza proiecte Smart-City de 30 milioane euro
rn
"Am inceput sa gandim proiecte viitoare, care sa se plieze perfect peste proiectele pe care le avem deja in implementare. Trebuie sa facem o legatura intre practica lucrurilor si nevoile cetatenilor si proiecte. Secretul este ca eu Primaria Zalau sa vin cu temele de proiect, sa le propun ADR N-V, sa le propune parlamentarilor europeni care sa le prezinte Comisiei romanesti care negociaza la Bruxelles, in asa fel incat din portofoliul mare de proeicte sa imi regasesc cat mai multe proiecte. Intotdeauna au fost agreate si au fost bine primite proiectele europene care sau referit la mediu, eficienta energetica si la Mobilitate Urbana. Atunci am spus asa, trebuie sa ne ocupam de legaturi noi intre cartiere, trebuie sa avem legaturi cat mai multe la marile artere de circulatie (soseaua de centura si autostrada) si ami terbuie sa avem o buna legatura intre oras si UAT-urile invecinate. Vreau Bulevardul Mihai Viteazul pe tronsonul Gara – Jandarmi sa fie cu doua benzi pe sens. In cartiere vreau sa fac o regenerare urbana, sa reconfigurez cartierele, zonele verzi, zonele dintre blocuri, alei. Sa aduc inbunatatiri atat peisagistice, dar sa vin si cu locuri de joaca si cu spatii de recreere. Foarte important este ca noi vom avea si o zona pietonala. Inca avem cladiri istorice in centrul municipiului care sunt foarte costisitoare sa le reabilitez. Am facut propuneri si de felul acesta pentru noua sesiune. Daca am analiza proiectele propuse pentru noua sesiune de finantare cu fonduri europene, s-ar ridica la suma de aproximativ 30 de milioane euro. Aceste proiecte vin foarte bine peste ce avem deja depus la ADR si sunt inclusiv proiecte de Smart City, adica oras inteligent. Dorinta a foarte multora dintre zalauani este sa facem noi Primaria Zalau parcari. Niciodata nu vor fi agreate proiecte pe fonduri europene care trateaza locuri de parcare. Pentru parcari trebuie sa gasesc o resursa si solutii interne in oras. Eu consider ca este nevoie de continuitate si ca orasul acesta trebuie sa urmeze un trend accelerat de dezvoltare. Cand am preluat orasul in 2016 eram intr-un clasament acolo undeva la coada, dar uite ca am reusit acuma sa-l aducem prin politici economice, prin promovare de proiecte, prin tot ce inseamna implicare in administratie, intr-un clasament pe un loc fruntas dintre municipiile din Romania. Am primit garantii de la ADR N-V si vreau sa va spun ca o sa avem posibilitatea sa depune proiecte pe fonduri europene si pentru parcuri industriale. Eu cred ca lucrand numai in felul acesta, o sa reusim sa dezvoltam orasul.", ne-a declarat viceprimarul Teodor Balajel.