De cand a fost desfiintata taxa auto, guvernul a anuntat ca va gasi o noua formula si si-a stabilit diferite termene pentru introducerea unei noi taxe, insa a esuat. Nu a reusit sa gaseasca o formula matematica pentru a introduce o noua taxa auto care sa nu mai poata fi atacata în justitie, cum s-a întâmplat de fiecare data în ultimii ani, cu decizii în defavoarea autoritatilor. Ministrul mediului, Gratiela Gavrilescu, aproape ca se declara depasita de situatie. A anuntat ca parcul auto national va fi stimulat spre înnoire prin intermediul Programului Rabla. Dar nici nu a spus deocamdata ca se va renunta de tot la introducerea unei taxe.

rn

"În grupul de lucru, din care fac parte inclusiv conducatorii si multe dintre ministerele abilitate, nu au reusit sa gaseasca formula matematica, astfel încât sa nu poata fi atacabila în justitie, asa cum s-a întâmplat cu toate celelalte taxe de poluare, inclusiv cu timbrul de mediu", a spus ieri ministrul Mediului, indicând ca Guvernul se va concentra asupra înnoirii parcului auto national prin Programul Rabla.
La începutul anului, autoritatile analizau structura parcului auto, încadrând toate autovehiculele în functie de mai multe criterii, respectiv emisia de carbon, norma de poluare, capacitatea cilindrica si vechimea, dar nu definitivasera înca formula de calcul a valorii taxei.
Pe parcursul anului 2018, oficialii de la Mediu au spus de mai multe ori ca se lucreaza la o noua versiune de taxa auto, dar se cauta o varianta care sa nu poata fi contestata. Noua contributie auto urma sa fie fundamentata pe urmatoarele criterii: emisia de carbon, norma de poluare, capacitatea cilindrica si vechimea. Desi grupul nu a prezentat o varianta de calcul pentru alternativa la fosta taxa auto, a discutat mai multe variante de reformulare a legislatiei printr-un sistem conform cu legislatia UE, dar care sa atinga si obiectivele de mediu.
În România sunt înmatriculate 6,4 milioane de autoturisme, dintre care sub 550.000 au cel mult cinci ani vechime si peste 3 milioane au peste 15 ani vechime, arata datele DRPCIV. În doi ani ponderea masinilor mai vechi de zece ani a crescut de la 71 la suta, la 79 la suta. Timbrul de mediu a fost scos la 1 februarie 2017 si de atunci au venit în medie peste 40.000 de masini second-hand lunar si datorita lor si vânzarilor de masini noi parcul auto a crescut cu aproape 20 la suta.