Persoanele fizice si juridice pot depune si ridica actele fara a mai fi nevoie sa se deplaseze la oficiile din resedinta de judet
rn
Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI) a înfiintat 41 de birouri de relatii cu publicul prin care cetatenii si specialistii vor avea acces mai rapid la serviciile de cadastru si publicitate imobiliara. În aceste locatii, persoanele fizice si juridice vor depune si ridica actele fara a mai fi nevoie sa se deplaseze la oficiile din resedinta de judet sau în localitatea unde functioneaza birouri de cadastru. Pe raza judetului Salaj acest birou va fi functional la Judecatoria din Jibou.
Actul normativ care modifica si completeaza Ordinul directorului general al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara nr. 1445/2016 privind aprobarea organigramei oficiilor de cadastru si publicitate imobiliara, a Centrului National de Cartografie, precum si a regulamentelor de organizare si functionare ale acestora a fost publicat în 5 octombrie 2018, în Monitorul Oficial.
Ordinul, elaborat în aplicarea Legii nr. 7/1996, stabileste modul de organizare si functionare, numarul, precum si arondarea birourilor teritoriale si a celor de relatii cu publicul. Potrivit art. 3 alin. (3) din Legea nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
„Pâna la data de 31 decembrie 2018 la nivelul fiecarei circumscriptii judecatoresti se va constitui si va functiona cel putin un birou de cadastru si publicitate imobiliara, denumit în continuare birou teritorial, sau, dupa caz, un birou de relatii cu publicul, ca unitati fara personalitate juridica, în subordinea oficiilor teritoriale.”
Astfel, vor fi deschise birouri de relatii cu publicul si în circumscriptiile judecatoresti unde nu au putut fi înfiintate pâna în prezent, din cauza deficitului de personal sau a lipsei de fonduri.
ANCPI a facut demersurile necesare, inclusiv prin promovarea masurilor legislative si operationale pentru alocarea personalului si a fondurilor necesare functionarii acestor birouri. Pâna în prezent au fost identificate spatiile în care vor functiona birourile nou înfiintate.
Existenta birourilor de relatii cu publicul va facilita accesul cetatenilor, notarilor publici, executorilor judecatoresti, dar si al altor specialisti la serviciile de cadastru si publicitate imobiliara. Totodata, vor fi eliminate impedimentele sesizate în timp de catre beneficiarii serviciilor de cadastru si carte funciara, care erau nevoiti sa se deplaseze la resedinta de judet, sau, dupa caz, în localitatea în care functioneaza birouri de cadastru si publicitate imobiliara, pentru a depune si ridica documente, ceea ce implica timp si costuri suplimentare.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (11) si alin. (12), din actul normativ intrat în vigoare: „Birourile de cadastru si publicitate imobiliara efectueaza operatiunile de cadastru si publicitate imobiliara cu privire la imobilele aflate în unitatile administrativ-teritoriale arondate”, iar „Birourile de relatii cu publicul sunt competente sa efectueze operatiunile de înregistrare a cererilor, de eliberare a documentelor si, dupa caz, de solutionare a cererilor de eliberare a extraselor de carte funciara”.