Suntem fruntasi in UE la abandon scolar; scolile sunt lipsite de dotari minime; procentele de promovare la examenele nationale nu trec de 50 la suta

rn

Tot profesoara Gabriela Olar de la CNS face o analiza a marilor probleme din invatamant, care este lipsit de sansa din cauza acestora. Lipsa de sansa care ii bantuie de fapt pe copiii nostri, angrenati intr-un sistem de educatie total ineficient. 

rn

"Educatia este o forma de respect de sine. O scoala nu este buna sau rea în sine. Este buna în masura în care raspunde cerintelor si nevoilor societatii la o etapa de evolutie a sa. Asa cum arata scoala de astazi, asa va arata societatea de mâine", spune Gabriela Olar, care subliniaza cateva dintre cele mai grave aspecte ale realitatii învatamântului românesc.
In ce priveste abandonul scolar, cele mai recente date prezentate de Eurostat arata ca în momentul de fata suntem pe locul trei în Uniunea Europeana la parasirea timpurie a scolii. Conform aceluiasi organism european, 18,9% dintre tinerii români din intervalul de vârsta cuprins între 18 si 24 de ani renunta la studii.
Despre situatia precara a ifrastructurii scolare, Gabriela Olar arata ca, desi au fost modernizate multe scoli, în special cu bani europeni, statistica scolilor fara autorizatii valide de functionare este înfioratoare. 3.892 de scoli si gradinite nu au autorizatie privind securitatea la incendiu. Mii de elevi merg la scoala ’n cladiri ’n care nu exista apa potabila, toaletele sunt în curte, iar clasele au mucegai.
Ineficienta invatamantului este data de faptul ca "arhitectura curriculara si institutionala este veche de 50 de ani". De actuala arhitectura curriculara beneficiaza doar 30% dintre elevi, care au resurse intelectuale de natura conceptual-teoretica. Cu restul de 70% ce facem?, se intreaba profesoara de la CNS.
Un indicator important pentru calitatea invatamantului este numarul studentilor, care s-a injumatatit in ultimii ani. "Anual, 10-15.000 dintre cei mai buni elevi si studenti români aleg sa învete în strainatate. Nu exista nici în învatamântul superior mecanisme de evaluare a eficientei, bazate pe angajarea absolventilor în piata muncii în specializarea urmata si nivelul salarizarii. Nu se practica finantarea în functie de performante", subliniaza Olar.
In fine, procentele de reusita la examenele nationale nu trec de 50 la suta, si asta spune totul.
"Este doar rezultatul politizarii si ignorarii timp de 30 de ani a învatamântului. Asa cum arata scoala astazi, asa va arata societatea de mâine. Interesele conducatorilor de azi nu au nimic în comun cu viitorul tarii. Doar cu îmbogatirea în termen scurt prin fraudarea bugetelor tarii", este concluzia Gabrielei Olar.