Manualul de matematica din care elevii de clasa I invata ca "12 este mai mare decat 16", este acum in centrul controverselor, dupa ce alte trei manuale au fost facute praf de Ministerul Educatiei, dovedindu-se mai degraba nocive pentru elevi, decat utile. Asta dupa dupa ce guvernul PSD a decis ca de manuale trebuie sa se ocupe exclusiv Editura Didactica si Pedagogica, ca pe vremea lui Ceausescu. Numai ca cei care concep acum manualele dovedesc ca nu ajung nici la glezna celor care faceau manualele pe vremuri, acum mai bine de 30 de ani, la Editura Didactica si Pedagocica.
Cat de grav este ce se intampla ne spune Gabriela Olar, profesor de fizica la CNS Zalau.
"Ministrul Educatiei Nationale, Valentin Popa, a dat asigurari, luni, 10 septembrie, cu ocazia deschiderii noului an scolar, ca se va investi în continuare în educatie, astfel încât elevii sa beneficieze de un act educational de calitate, în drumul lor spre performanta. „Nevoia de cunoastere este una vitala în zilele pe care le traim si, de aceea, suntem profund preocupati sa asiguram sanse egale la educatie tuturor copiilor din România. Elevii claselor I-VI beneficiaza, din acest an scolar, de manuale noi”, a aratat ministrul Popa în mesajul de început de an.
În conditiile în care elevii se asteptau sa primeasca manuale noi si moderne, au primit în schimb manualele pline de greseli grave, care vor fi retiparite. Manualelor de geografie, biologie sau istorie li se adauga acum si manualul de „Matematica si explorarea mediului” pentru clasa I, din care elevii învata ca numarul 12 este mai mare decât 16. Pe de alta parte, profesorii contesta continutul învechit si greoi al manualelor de româna, dar si ca tentativa de modernizare s-a transformat într-o carte informatii aruncate de-a valma. Pâna acum au fost tiparite, în total, 1.600.000 de manuale, iar costurile totale se ridica la peste 5 milioane de euro Totul pentru ca Ministerului Educatiei s-a încapatânat sa faca manualele printr-o editura unica (Editura Didactica si Pedagogica), desi nu avea baza legala pentru asa ceva, iar Ordonanta de Urgenta care transforma Editura Didactica si Pedagogica din regie în S.A. a fost declarata neconstitutionala. Motivul: „sa avem manual mai multe si mai ieftine”, au sustinut reprezentantii Ministerului. Manualul unic a fost ideea lui Liviu Pop, fost ministru al Educatiei. Acum, acesta încearca sa scuze eroarea din manualul de matematica si le explica sfidator parintilor cu copii in clasa I faptul ca ,,în baza numerica 10, 12 este mai mic decât 16. În alta baza numerica, 12 s-ar putea sa fie mai mare ca 16, adica în baza 5,,. Numai ca PROFESORUL DE MATEMATICa Liviu Pop, a gafat din nou. Nici manualul de Limba si literatura româna de clasa a VI-a nu a scapat de greseli gramaticale! În paginile cartii se gasesc dezacorduri si greseli de punctuatie. Ca si exemplu, o greseala majora este acordul gresit între subiect si predicat. Gasim scris „Castelul medieval aveau o arhitectura”, în loc de „Castelul medieval avea o arhitectura”. Una din functiile de baza a unui manual este FUNCtIA DE INFORMARE. Orice manual reprezinta o importanta sursa de cunoastere pentru elevi; probabil 70-80% din cunostintele dobandite de catre acestia in procesul de instruire-invatare isi au originea in acest document. În conditiile în care manualele editate anul acesta sunt pline de greseli, tocmai aceasta functie de informare pe care o are manualul este grav viciata. Trei din patru parinti au afirmat ca ei considera important ca profesorul sa aleaga manualul pe baza caruia preda elevilor. Guvernantii nu au tinut cont de dorinta profesorilor si a parintilor, iar declaratia fostului ministrului Liviu Pop, potrivit careia „elevii au învins“ odata cu aparitia Editurii Unice, s-a dovedit a fi total neadevarata.
“Nu, domnule Liviu Pop, voi, actuala guvernare, vreti sa ,, învingeti,, învatamântul românesc prin astfel de masuri. Cred cu tarie ca, aceasta, masura a aparitiei Editurii Unice ameninta pregatirea si de ce nu viitorul copiilor lor, iar Ministerul Educatiei Nationale trebuie sa tina cont de acest lucru. Mai ales ca, nu avem nicio dovada ca manualul unic ar îmbunatati sistemul românesc de învatamânt, ci din contra", spune Gabriela Olar, profesor de fizica la CNS Zalau.