Crasna, una dintre cele mai bogate si mai dezvoltate comune din Salaj, are un punct slab rusinos – satul Marin, al doilea ca marime dintre satele apartinatoare comunei. Locuitorii din Marin sunt revoltati ca cei din conducerea Primariei Crasna ii tin in conditii de subdezvoltare, in timp ce in localitatea Crasna, centrul de comuna, lucrurile sunt ca si impecabile. Locuitorii din Marin sunt cel mai nemultumiti de starea drumurilor si spun ca Primaria Crasna nu misca un deget, dovedind dezinteres fata de situatia lor.

rn

Drumurile, teren accidentat si fluvii de noroi

rn

Daca te incumeti sa faci o vizita in Marin, dezastrul pe care il deplang oamenii ti se confirma. Drumul care face legatura intre satul Marin si centrul de comuna, Crasna, lung de 7 kilometri, este plin de gropi de parca ar fi fost bombardat de-a dreptul. Toate ulitele sunt din pamant sau cel mult pietruite, fara pic de asfalt, fapt ce le face impracticabile cu autoturismul. Oamenii sunt nevoiti sa isi lase masinile la zeci sau chiar sute de metri de casa din cauza starii jalnice a drumurilor.
Mai mult, ulita Micului este blocata, dupa ce firma TIM Cluj, care a lucrat din 2012 la canalizare, a abandonat lucrarile. Peste 30 de familii sunt blocate pe ulita Micului. Localnicii ne spun ca iarna noroiul le ajunge pana la glezne si ca nu pot circula decat cu caruta sau cu tractorul. O femeie povesteste ca anul trecut a fost o situatie de urgenta, cand o casa a luat foc, iar pompierii care au venit pentru a stinge incediul nu au putut interveni. Oamenii se plang ca si-au distrus masinile prin gropile de pe drumurile din Marin.

rn

O localitate se zbate in mizerie si in uitare

rn

Locuitorii din Marin sunt nemultumiti ca Primaria Crasna nu investeste deloc in satul fara drumuri asfaltate, fara canalizare, cu valea murdara plina de reziduuri. Mirosul din Marin este groaznic inca de la intrarea in localitate.
Nici vorba in Marin de indicatoare rutiere. Locuitorii insista sa ne arate ca pe raza localitatii Marin nu exista nici un indicator rutier. Inclusiv tablita care marcheaza teritoriul satului Marin este acoperita de vegetatia crescuta pe marginea drumului. “n schimb, pe un drum agricol realizat pe fonduri europene in mandatul primarului Pop Emeric, care este in stare perfecta, sunt instalate nu mai putin de 15 indicatoare rutiere.
In satul Marin, scoala a fost inchisa la doar un an dupa ce Primaria a investit miliarde bune in reabilitarea ei. Acum sta lacatul pe usa.

rn

Conducerea judetului stie bine de situatie

rn

Ca sa atraga atentia asupra situatiei mizere in care se afla satul lor, peste 60 de locuitori din Marin au protestat in februarie anul acesta in fata Primariei Crasna. Primarul Bogya Miklos, vicele Torma Alexandru si cativa consilieri locali au incercat sa-i induplece cu promisiuni. Oamenii nu au fost insa convinsi si au mers la Zalau, la Consiliul Judetean si Prefectura, unde au depus o petitie semnata de 60 de localnici. Oamenii au fost in audienta inclusiv la prefectul judetului.
Purtatorul de cuvant al Consiliului Judetean Salaj spune ca institutia a formulat un raspuns in termenul legal prevazut, in sensul ca petitia a fost redirectionata catre Primaria Crasna, deoarece Consiliul Judetean nu poate interveni pe drumurile conumale, drumul mentionat in petitie nefiind drum judetean.

rn

Primaria Crasna – despre conditia proasta
si practic imposibil de remediat a satului Marin

rn

Viceprimarul comunei Crasna, Torma Alexandru, ne-a declarat ca stie foarte bine problema locuitorilor din satul Marin si ca este pentru prima data cand locuitori din comuna protesteaza in fata primariei
"Cand va porni statia de asfalt de la Crasna vom plomba drumul care face legatura intre Crasna si Marin. A plouat mult in ultimele doua saptamani si nu am putut interveni. Cunoastem problema. Le-am dus cinci rabe de piatra sparta pe ulitele din Marin, care majoritatea sunt inclinate. Firma TIM Cluj, care executa lucrarile la canalizare si aductiune apa, a fost in insolventa si nu am putut nici rezilia contractul, nici sa ii amendam. Ne-au promis ca saptamana viitoare reiau lucrarile si ca vor termina investitia anul acesta. Proiectul de canalizare a fost demarat in 2012 si este realizat in proportie de 80 la suta pe raza comunei Crasna. Situatia este de tot rasul si va cred ca nu-i bine, dar asta este situatia. Nu am putut interveni cu asfalt pe ulitele din satul Marin pana nu se finalizeaza lucrarea de canalizare. Oricum vor fi sparte drumurile in continuare, inclusiv unde este asfalt. Drumul agricol a fost realizat pe fonduri europene de catre primarul de atunci, Pop Emeric, iar proiectul prevedea instalarea indicatoarelor rutiere. Scoala din Marin a fost reabilitata in 2013 si a fost inchisa prin 2014-2015, pentru ca nu sunt copii. De ce Primaria Crasna este de vina ca oamenii din Marin au plecat cu tot cu familii, copii in Italia si Spania? Daca nu mai sunt copii in Marin, scoala s-a inchis cand a fost o inspectie de la Zalau. Dupa ce finalizam lucrarea de canalizare in satul Marin vom face proiecte, poate pe fonduri europene, si vom asfalta si ulitele. In acest moment facem investitii in Crasna, unde asfaltam patru strazi si construim un pod peste raul Crasna. Atat facem, ca nu avem bani mai multi. Un grup de 20 de oameni din satul Marin au facut un protest la Primaria Crasna pentru ca nu le facem drumurile. A fost pentru prima data cand oamenii au venit la primarie sa faca protest. Noi le-am explicat ca vom repara drumurile cand finalizam canalizarea", spune viceprimarul din Crasna.

rn

In Marin traiesc 900 de locuitori
din cei 6.385 ai comunei Crasna

rn

Comuna Crasna are patru sate componente, Crasna (resedinta), Huseni, Marin si Ratin, cu un total 6.485 locuitori. Crasna are 4.463 de locuitori, Marin are 900 de locuitori, Huseni are 570 de locuitori si Ratin are 552 locuitori. Structura etnica din Crasna: romani – 1.786; maghiari – 4.066; romi – 514. Primar in Crasna este Bogya Miklos (UDMR), ales in 2016, iar Consiliul Local are 15 consilieri locali, 10 de la UDMR, 2 de la PPMT, 2 de la PSD si unul de la PNL.