Mai multi parlamentari PSD si UDMR au initiat un proiect de lege care pune “la secret” achizitiile publice a caror valoare este mai mica de 10.000 de lei. 

rn

Initiatorii propun ca achizitiile cu o valoare mai mica de 10.000 lei sa nu mai fie publicate în sistemul public electronic de licitatii SEAP. Transparenta si corectitudinea procedurilor de achizitii publice sunt puse astfel sub semnul intrebarii. Nu vom mai sti pe ce cheltuie primariile sau consiliile judetene sume mai mici de aproximativ 2.000 de euro. Vor putea cumpara ce vor, de la cine vor, fara sa dea nici o socoteala nimanui.
Opozitia critica o astfel de initiativa, in timp ce parlamenatrii PSD si UDMR care au venit cu propunerea legislatova spun ca in acest fel procedurile de achizitii publice vor fi mai operative. Acelasi proiect de lege vrea sa elimine criteriul celui mai mic pret la stabilirea castigatorului unei licitatii, pe motiv ca un pret mic nu inseamna intotdeauna si produse sau servicii de calitate. Proiectul de lege mai propune ca achizitiile cu valoare mai mica de 10.000 de lei nici macar sa nu mai fie introduse în SEAP
Propunerea vine in contextul in care Parlamentul a crescut deja pragul maxim pentru încredintarile directe de contracte la 30.000 de euro si la aproape 100.000 de euro pentru lucrari.

In Salaj, parlamentarii PSD si UDMR vor simplificare,
iar parlamentarii PNL si PMP denunta demersul
care deschide calea spre afaceri dubioase si secrete

rn

Deputatul PSD Iuliu Nosa spune ca nu se numara printre initiatorii proiectului de lege, dar ii vede rostul si utilitatea.
“Este vorba despre dorinta parlamentarilor de a urgenta achizitiile publice, de a le face mai operative. Vedem cu totii ce se intampla cu licitatiile, cu contestatiile, cu aceste perioade de timp pierdute pentru a putea derula investitii”, considera deputatul Iuliu Nosa.
Deputatul UDMR, Seres Denes, ne spune ca se afla printre initiatorii acestui proiect de lege, pe care il considera foarte oportun.
“Am agreat de la bun inceput aceasta initiativa. S-a dovedit, in timp, ca achizitiile publice care necesita punerea pe SEAP, indiferent de valoarea lor, creeaza foarte multa birocratie, perturba de multe ori activitatea institutiilor publice. La scoli, de exemplu, ca sa se cumpere creta sau hartie igienica, nu cred ca ar trebui pus pe SEAP. Unele achizitii, cu asemenea valori, eu cred ca nu ar trebui sa fie atat de birocratizate. Cat despre pretul cel mai mic, acesta e un criteriu impotriva calitatii. S-a demonstrat, de-a lungul anilor, ca lucrarile ieftine au avut o calitate destul de proasta. Pretul trebuie sa fie bun, pentru o calitate durabila”, spune Seres Denes.
Lucian Bode, deputat PNL, insista ca banul public trebuie cheltuit in mod transparent.
“Aceste modificari pot simplifica procedurile cu privire la tot sectorul achizitiilor publice; reprezinta un pas inainte pentru eficientizarea sistemului si cheltuirea in mod responsabil a banului public, insa tot acest proces trebuie sa fie unul transparent si care sa nu lase loc unor „gauri negre”, precum modificarea articolului 7 din Legea 98/2016, care prevede eliminarea criterului de afisare in sistemul public electronic a achizitiilor publice directe sub valoarea de 10.000 lei. Poate ca suma pare derizorie atunci cand vorbim despre contracte de achizitii publice, insa acest aspect poate crea un precedent in ceea ce priveste „secretizarea” procedurilor de achizitii publice, lucru care contravine total directivelor europene”, e de parere Lucian Bode.
Cristian Lungu, senator PMP, condamna o astfel de initiativa.
“Proiectul de lege privind achizitiile publice depus de PSD si UDMR reîntoarce România la dezordinea achizitiilor publice de dinainte de SEAP. In primul rând, schimbarea criteriului pretului cel mai scazut, de catre UDMR si PSD, care propun introducerea unui nou criteriu, cel al rentabilitatii si care este folosit drept criteriu principal, este complet inoportuna. De ce? Pentru ca acest lucru deschide larg usa interpretabilitatii acestui principiu, in mod subiectiv, de catre autoritatile locale. Apoi, eliminarea completa din SEAP a achizitiilor directe (respectiv cele mai mici de 13.519 lei pentru produse si servicii si mai mici de 441.730 lei in cazul lucrarilor), care nu necesita procedura completa a achizitiilor publice, sub valoarea de 10.000 de lei, va împiedeca publicul sa aiba access la ele. Astfel, ele vor putea fi realizate doar pe baza unor documente justificative intocmite de autoritati, intr-o maniera restrânsa si netransparenta”, spune senatorul Cristian Lungu.

rn

Primaria Zalau nu pune la vedere tot ce face cu banii cetatenilor,
iar de la Consiliul Judetean aflam ca se cheltuieste cu mana larga

rn

La Primaria Zalau, de exemplu, nici acum nu putem vedea cum sunt cheltuiti toti banii publici. Pe site-ul institutiei, la sectiunea “achizitii publice”, sunt afisate doar contractele de lucrari, de furnizare si de servicii a caror valoare depaseste 5.000 de euro. Cele cu valoare sub acest prag nu sunt facute publice.
Consiliul Judetean Salaj afiseaza in schimb pe site-ul institutiei, la sectiunea “achizitii publice/achizitii directe”, cum cheltuie banii. De exemplu, aflam ca contractul de furnizare de carburant este in valoare de 98.750 lei cu TVA inclus. Cei 23.300 litri motorina si 1.000 litri benzina fara plumb sunt suficienti pentru ca fiecare din cele sapte masini ale institutiei sa poate inconjura Pamantul. Spalatul masinilor de care vorbeam costa 7.177 de lei fara TVA. “n acesti bani, cele sapte masini sunt spalate, fiecare in parte, o data pe saptamana, interior si exterior, de doua ori pe an li se spala motorul, iar tapiteria se curata o data pe an. Nai aflam de la Consiliul Judetean ca prin achizitie directa a fost reutilata complet bucataria de la serviciu a presedintelui Tiberiu Marc, cu 7.500 lei. Si ca sa aiba ceva in bucatarie, s-au cumparat diverse produse "de protocol" in valoare de 4.538 de lei, adica aproximativ 1.000 de euro, pentru mai putin de sapte luni. Nu orice produse. Apa plata trebuie sa aiba pH 7,4 iar apa minerala trebuie sa aiba pH 5,52.

rn