De la 1 ianuarie 2018, contributiile de asigurari sociale vor fi suportate doar de catre angajat, dar obligatia stabilirii, retinerii si platii acestora catre bugetele de asigurari sociale va reveni, în continuare, angajatorului, a anuntat într-un comunicat Ministerul Finantelor, la sfarsitul saptamanii trecute. 

Potrivit ministerului, nivelul contributiilor sociale obligatorii urmeaza sa se diminueze cu 4,25 puncte procentuale, respectiv de la 39,25% la 35%. Concomitent, tot de la 1 ianuarie 2018 se are în vedere si reducerea cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%
Ministerul Finantelor spune ca sumele reprezentând CAS si CASS care în prezent sunt datorate de angajator în nume propriu vor fi preluate de catre angajat, masura ce va asigura angajatului cresterea punctajului luat în calcul la stabilirea pensiei. Se dau asigurari ca nu vor creste cheltuielile salariale pentru angajator si ca, având în vedere si scaderea cotei de impozit pe venit, nici venitul net al angajatului nu va fi afectat.
În lipsa unor detalii concrete, insa, planurile Guvernului de a scadea impozitul pe salarii de la 16% la 10% – respectiv zero la pentru veniturile sub 2.000 de lei – si de a transfera integral contributia la asigurarile sociale în sarcina angajatului, cu o rata cumulata de 35%, fata de 39,25%, lasa deschise dezbaterile privind calculul salariilor pe care angajatii le-ar putea primi de anul viitor.
“În contextul în care nu avem înca un act normativ si nici un studiu de impact sau niste calcule oficiale pregatite de autoritatile competente, lucram cu mai multe scenarii privind efectul acestor masuri. În varianta cea mai favorabila în care s-ar aplica toate masurile concomitent, salariul mediu brut national – pe care l-am luat ca reper în calcul – ar creste cu 11,5%. Evident, la salariul de pâna în 2.000 lei brut ar fi o majorare mai însemnata, de 16,6%, în timp ce la cele mai mari cresterea s-ar resimti mai putin. De exemplu, la 5.000 lei brut ar fi o crestere de 8%. Pe de alta parte, cel mai pesimist scenariu ar fi daca nu s-ar gasi o solutie pentru cresterea artificiala a salariului brut cu 22,75%, dar contributiile ar fi preluate de angajat, iar impozitul pe venit ar ramâne nemodificat. În acest caz, nediscutat pâna în prezent, salariul mediu net s-ar diminua cu 22,16%”, este citat analistul Raluca Bontas de Ziarul Financiar .

Un sistem unic in Uniunea Europeana

Analisti sunt sceptici in ce priveste succesul sistemului anuntat de Ministerul Finantelor pentru plata contributiilor sociale de la 1 ianuarie.
„România ar deveni astfel singura tara din Uniunea Europeana care lasa contributiile sociale exclusiv în sarcina angajatilor. Acest sistem nu se aplica în niciun alt stat membru, pentru ca implicarea angajatorului în plata contributiilor a avut ca scop, înca de la începuturile introducerii acestora, sustinerea anumitor categorii de persoane care beneficiaza de ajutor social fara însa a contribui la sistem (de exemplu: elevi, studenti, pensionari care beneficiaza de asigurarea sociala de sanatate fara plata contributiei)”, este citata de Ziarul Financiar Mihaela Mitroi, Liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC România.
În medie, la nivel european, contributiile angajatorilor sunt mai mari decât cele ale angajatilor. Potrivit calculelor PwC, media contributiilor sociale suportate de angajator în statele UE este de 23,57%, pe când media contributiilor angajatilor este de doar 13,35%. La noi, guvernul Mihai Tudose doreste sa creasca nivelul contributiei angajatilor în România la aproape de 3 ori media europeana si sa elimine contributia angajatorului.