Deoarece in prezent nu mai achizitionam bunuri sau servicii doar din magazine, avand la dispozitie o varietate de mijloace alternative de achizitie numite generic “vanzare la distanta”, Protectia Consumatorilor vine in ajutorul celor care vor sa faca astfel de cumparaturi explicand care sunt pasii de urmat si ce drepturi avem in calitate de consumator, prin intermediul unui Ghid al consumatorului privind regimul juridic al contractelor la distanta. In aceasta brosura se face referire la achizitionarea de bunuri si servicii de la domiciliu, prin posta, telefon, e-mail sau a bunurilor prezentate prin intermediul radioului si televiziunii. Trebuie sa fim atenti pentru a nu cadea in capcane.
In primul rand, informatiile pe care trebuie sa le furnizeze comerciantul in cadrul prezentarii ofertei trebuie sa faca referire la identitatea sa si datele de contact, caracteristicile esentiale ale produsului, pretul de vanzare cu amanuntul, cheltuielile de livrare, perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului, modalitati de plata, de livrare sau de prestare, detalii privind livrarea, dreptul tau de a renunta la contract, termenul limita de executare a obligatiilor rezultate din contract si adresa la care poti face o reclamatie. Toate aceste date trebuie sa-ti fie puse la dispozitie inainte de a face comanda. Ai dreptul ca inainte de efectuarea comenzii sa primesti de la comerciant, in timp util, in mod corect si complet o descriere a caracteristicilor esentiale ale produsului sau serviciului care urmeaza a fi achizitionat. De asemenea, in calitate de consumator, trebuie sa mai primesti informatii privind service-ul postvanzare si garantiile oferite, conditiile de renuntare la servicii, cine va suporta cheltuielile in cazul returnarii produselor precum si date despre securitatea platilor. In cazul companiilor situate in afara tarii dar in cadrul UE, pot exista anumite diferente in regulile generale pentru comertul electronic.
PRODUSUL E DEFECT?
Daca produsul prezinta o defectiune, in primele sase luni se presupune ca defectul a existat la data cand ai achizitionat produsul, cu exceptia cazului in care comerciantul poate dovedi altceva. Acest lucru inseamna ca daca bunurile sunt livrate cu defectiuni este raspunderea vanzatorului sa dovedeasca faptul ca bunurile nu au fost deteriorate cand le-ai primit.
Daca te razgandesti…
Dupa ce ai efectuat comanda, ai 10 zile lucratoare la dispozitie sa te razgandesti in privinta produsului achizitionat la distanta, fara penalizari si fara invocarea vreunui motiv. In cazul in care comerciantul a omis sa-ti transmita toate informatiile enumerate mai sus, aceasta perioada se va extinde la 90 de zile.
Iti poti exprima intentia de renuntare la achizitia facuta printr-o declaratie scrisa, transmisa comerciantului in cadrul perioadei de 10 zile, dar pastreaza o copie a acesteia. O data cu decizia trebuie sa trimiti si bunurile inapoi.
Dupa renuntare, comerciantul trebuie sa iti ramburseze suma platita in termen de 30 de zile, chiar daca e vorba doar de un avans. Singura cheltuiala care poate cadea in sarcina ta sunt cele legate de returnarea bunurilor.
Exista, totusi, cateva exceptii la dreptul de razgandire: alimentele destinate consumului zilnic, imbracaminte, bilete de tren, avion sau bilete la diverse concerte, rezervari la hotel, soft pentru computer, odata ce ambalajul original a fost indepartat.