decembrie 5, 2025

Autostrada – o minciuna lunga de 10.000 de kilometri

autostrada-o-minciuna-lunga-de-10000-de-kilometri06_56234

In ultimii 25 de ani, cei care au guvernat au promis cel putin 10.000 kilometri de autostrazi, insa la momentul actual avem mai putin de 750 de kilometri, arata o analiza Mediafax, care ia in calcul promisiunile ministrilor transporturilor.

Poate mai realisti decat actualii guvernanti, cei de la fostul Institut de Proiectari Transporturi Auto, Navale si Aeriene, de pe vremea lui Ceausescu, propuneau 3.600 de kilometri de autostrada, din care 20 de kilometri pâna în anul 2006, 636 de kilometri intre anii 2006-2015 si 2.600 de kilometri dupa anul 2015.
Dupa revolutie, s-a remarcat Traian Basescu (ministrul Transporturilor în perioada aprilie 1991 – noiembrie 1992), care a spus ca „România nu are nevoie de autostrazi”. Acelasi Basescu, in calitate de presedinte al României, garanta in 2009 „ca peste doi ani România va avea 700 de kilometri de autostrada”.
In 1999 era adoptat primul Master Plan de Transporturi, în care se preconizau 1.736 de kilometri noi de autostrazi pâna în 2015, in care erau inclusi si 422 de kilometri ai autostrazii care ar fi traversat si Salajul. (Bors – Oradea – Cluj-Napoca – Târgu Mures – Brasov .
In 2008 a aparut o platforma electorala a PSD din care rezultau 1.000 de kilometri de autostrazi noi pâna în 2012, inclusiv Autostrada Transilvania (Brasov – Bors, al carei santier fusese deschis în 2004).
Anca Boagiu, ministru al Transporturilor în perioada noiembrie 2010 – februarie 2012, a lansat una dintre cele mai modeste promisiuni, cu putin peste 500 de kilometri de autostrazi noi pâna în anul 2013, desi seful ei pe linie de partid si de Guvern, Emil Boc, promisese într-un interviu 800 de kilometri noi de autostrada.
In 2013, liberalul Relu Fenechiu – care avea sa devina si ministru al Transporturilor – a lansat o bomba mediatica, anuntand ca are solutii pentru 4.000 de kilometri de autostrada pâna în 2027, printr-un parteneriat public-privat.
Anul 2014 a fost, de departe, cel mai bogat în promisiuni privind autostrazile. Dan Sova, în calitate de ministru al Transporturilor in guvernul Ponta, spunea ca pâna în 2020 România va avea 2.020 de kilometri de autostrada. Apoi a venit Ioan Rus – ministru al Transporturilor în perioada iunie 2014 – iulie 2015 -, care a anuntat 250 de kilometri noi de autostrada în 2015 – 2016. Promitea finalizarea autostrazii Cluj – Bors, cu o exceptie între Mihaiesti si Suplacu de Barcau, exact tronsonul care ar traversa Salajul, promis insa pentru 2017. “n 2016 nu a fost finalizat niciun kilometru nou de autostrada. Iar dupa Ioan Rus a venit la Ministerul Transporturilor, în 2015, Iulian Matache, care a anuntat si el ca pâna în 2020 vor fi dati în folosinta aproape 1.000 de kilometri de autostrada, inclusiv tronsonul salajean.
Dupa Matache, la Transporturi a venit tehnocratul Sorin Buse, care promitea ca Romania va avea mai mult de 1.000 de kilometri de autostrada în 2018.
Anuol acesta ministrul Transporturilor Razvan Cuc a spus ca în acest an vor fi gata 90 de kilometri de autostrada. “n iunie, Razvan Cuc a spus ca „se lanseaza 800 de kilometri noi de autostrada”…

Nu reusim sa aducem bani
europeni pentru infrastructura

România a atras doar 7 la suta din fondurile UE pentru infrastructura cheltuite în Europa Centrala si de Est, in conditiile in care Polonia a atras 30 la suta, dezvaluie prestigiasa companie de consultanta pentru afaceri si consultanta fiscala PricewaterhouseCooper (PwC).
Asta in conditiile in care România înregistreaza unul dintre cele mai scazute scoruri din UE în ceea ce priveste calitatea infrastructurii, conform Indexului Competitivitatii Globale publicat de Forumul Economic Mondial.
Mai mult de 80 de miliarde de euro au fost alocati de UE tarilor din Europa Centrala si de Est în exercitiul financiar european 2007 – 2013, din fonduri structurale si de coeziune, în proiectele de infrastructura de transport, România a atras mai putin de 7%, în vreme ce Polonia a folosit peste 30% din aceasta suma, spun specialistii PwC.
“n ultimii 20 de ani, in regiunea Europei Centrale si de s-au construit peste 5.600 de kilometri de autostrazi, dar Romania se poate lauda in prezent cu o lungime totala a autostrazilor de doar 750 de kilometri, si acestia doar pe fragmente care nu reusesc sa lege unul de altul centrele economice importante al tarii.