Criza a lovit puternic si in afacerile transportatorilor din Romania. Pierderile sunt extrem de mari atat pentru angajatii din domeniu dar si pentru bugetul de stat transporturile asigurand 10 la suta din PIB. Efectele nefaste ale crizei sunt agravate si de persoanele care fac transporturi ilegale fara a plati taxe si impozite.
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) isi exprima ingrijorarea fata de situatia curenta in care se afla sectorul transporturilor rutiere in Romania afectat de situatia economica locala si internationala.
Potrivit reprezentantilor uniunii,la nivel international se inregistreaza o scadere in activitatea de transport rutier de pana la 50 la suta, o dublare a numarului de falimente si o crestere dramatica a somajului (concedieri temporare sau definitive), care deja au atins 140.000 de posturi in UE 200.000 de posturi in America de Nord.
Pe plan national UNTRR estimeaza ca 20 la suta din cei 25.000 de operatori de transport marfa si 5.000 operatori de transport persoane din Romania ar putea da faliment pana la finele lui 2009 iar 40.000 de angajati din transporturi vor fi vizati de somaj in decursul acestui an. Cifrele sunt de-a dreptul ingrijoratoare daca tinem cont de faptul ca in Romania transportul rutier contribuie cu aproximativ 10 la suta in PIB.
In cazul operatorilor de transport persoane,la fel ca in orice alt domeniu, efectele negative ale crizei sunt resimtite, in primul rand, de firmele mici care intampina reale probleme in a-si sustine activitatea. Plata salariatilor, achitarea taxelor si a creditelor catre banca sunt tot mai dificil de realizat in conditiile actuale. Costurile raman la acelasi nivel, iar pe de alta parte clientii sunt tot mai putini. Mai mult de 85 la suta din transportul rutier se desfasoara pe distante mai mici de 150 km, distante pentru care de regula nu exista o alternativa viabila de transport.
„Pirateria” – gaura imensa in bugetul statului
Conform celor spuse de Sergiu Gurzau, administratorul unei firme de profil, marea problema a operatorilor de transport care functioneaza in legalitate nu ar fi concurenta si nici perioada de criza, ci mai ales „piratii” – acei soferi care preiau persoane si merg in curse regulate fara sa plateasca nici un fel de taxe si impozite la stat. „Piratii ne fura foarte multi clienti. Pot spune ca in momentul de fata e mai mare procentajul celor care circula cu masini ale persoanelor particulare decat cu firme autorizate. Grav mi se pare faptul ca masinile piratilor pornesc din locuri publice si adesea chiar sub ochii autoritatilor. Din pacate, nimeni nu face absolut nimic pentru a-i opri. Si asta pentru ca si parghiile legale sunt extrem de putine si ineficiente”, a precizat Gurzau.
Pornind de la declaratiile anterioare si coroborandu-le cu statisticile UNTTR (din care reiese ca din transporturi se asigura 10 la suta din PIB) putem avea un tablou destul de pesimist asupra modului im care statul intelege sa actioneze pentru stoparea muncii la negru. Modificarile legislative in domeniu devin imperios necesare, altfel statul are anual pierderi extrem de importante la bugetul national.
SC Vinator Trans – strategii de supravietuire pe timp de criza
Situatia de la nivel national poate fi extrapolata cu usurinta si in judetul Salaj. Astfel, potrivit declaratiilor admi-nistratorului firmei de transport persoane Vinator Trans, Sergiu Gurzau, incasarile din 2009 sunt mai mici cu aproximativ 30 la suta fata de anul precedent. „Numarul clientilor a scazut semnificativ in ultimele luni din cauza disponibilizarilor realizate la fabrici si intreprinderi. Si vorbim aici despre clienti care aveau abonamente si reprezentau o sursa sigura de castig”, a precizat Sergiu Gurzau. Cresterea galopanta a euro a ingreunat si mai mult starea financiara a operatorilor de transport persoane, care platesc leasingul pentru masini si creditele bancare in moneda europeana.
Pe langa cursul dezavantajos, adminis-tratorii firmelor de profil sunt incurcati si de institutiile de stat sau autoritatile locale pentru care au prestat servicii. „Avem de recuperat datorii importante de la primarii si de la Ministerul Transporturilor. In anumite cazuri institutiile ne-au amanat mai mult de 12 luni”, a mai spus Gurzau.
Totusi, firma pe care o conduce continua sa-si desfasoare activitatea si in actualele conditii. Cursele regulate pe care circula masinile Vinator Trans acopera o buna parte din judetul Salaj si ajung chiar pana in Huedin. Pentru a-si mentine clientii Gurzau a introdus o serie de facilitati – abonamentul lunar este cu aproape 50 la suta mai ieftin decat cumpararea zilnica a biletelor. Mai mult, plata unei curse tur-retur reduce costurile pentru clienti cu aproximativ 25 la suta.
Taxe si impozite… fara numar
Firmele de transport suporta periodic cheltuieli importante pentru intretinerea masinilor, plata angajatilor si a darilor catre stat. Iar pentru a exemplifica va oferim o scurta insiruire a acestor taxe, exhaustiva, dar fara pretentia ca ar fi completa – TVA, impozit pentru masini, rovigneta, taxa pentru clasificare, RCA (care se va majora cu aproape 40 la suta de anul viitor), CASCO, asigurare pentru persoane si pentru bagaje, taxa pentru copii conforme, inspectie tahograf, ITP etc. Iar de anul viitor va creste si costul carburantilor(benzina, motorina, GPL) cu aproximativ 200 milioane de lei la mia de litri.
De opt ani pe drumurile din Salaj
Firma manageriata de Sergiu Gurzau si-a inceput activitatea inca din anul 2001. In momentul de fata, masinile SC Vinator Trans pornesc in fiecare zi din Zalau (si retur) inspre Bobota, Huedin, Dragu, Fildu de Sus, Santamarie si Rastoltu Desert. Pe langa cursele regulate, operatorul de transport poate asigura si curse speciale, la cerere.