PNL Salaj si PSD Salaj se bat fiecare cu pumnul in piept pentru reabilitarea Drumului National 1H Rastoci – Alesd, reabilitare care ar putea fi considerata singura realizare pentru Salaj din actualul mandat al parlamentarilor care reprezinta judetul, daca intr-adevar au contribuit cu ceva.
Cel mai mult se lauda ca au contribuit la realizarea DN1H parlamentarii Lucian Bode, lider PNL Salaj, si Gheorghe Pop, lider PSD Salaj. Ambii parlamentari mai vor un mandat. I-am intrebat pe amandoi de ce crede fiecare ca a facut mai mult decat celalalt pentru DN 1H.

Lucian Bode spune ca el a pus pe agenda guvernului
acest obiectiv si nu-l intereseaza ce face Gheorghe Pop

“Eu nu vreau sa ma raportez nici la Pop, nici la altcineva. Eu ma raportez la actiunile concrete realizate in perioada 2008 – 2010, pana in momentul adoptarii de Guvernul Boc a indicatorilor tehnico-economici ai acestui obiectiv si alocarii cofinantarii necesare scoaterii la licitatie a acestui obiectiv. Eu la asta ma raportez, la ceea ce eu am facut concret in perioada 2008 – 2010 in a pune pe agenda Guvernului Boc acest obiectiv. Nu stiu ce e cu domnul Pop, nu ar trebui sa ne masuram in drumuri si povesti. Nu stiu si nici nu ma intereseaza ce a facut domnul Pop;eu stiu ce am facut eu. Altfel nu aveam curajul sa spun public ceea ce am facut, daca nu era adevarat. Am spus doar adevarul inca din 2012, cand lucrarile se apropiau de final, si nu am fost contrat de nimeni pe acest subiect, nici macar de domnul Pop”, a spus Lucian Bode.

Gheorghe Pop spune ca a contribuit cu observatiile
facute pe parcursul constructiei si ca nu se lauda, ci face

“Nu comentez nimic. Stie lumea cate deplasari am facut pe DN1H si obiectile pe care le-am facut de fiecare data in comisia care s-a deplasat, formata din Consiliul Judetean, Prefectura si asa mai departe. Observatiile pe parcursul constructiei drumului au fost foarte la obiect si cred ca toata lumea stie contributia mea. Eu nu ma laud, eu fac. Contributia mea au fost observatiile facute pe parcursul derularii ocntractului privind unele nereguli pe portiunea aceasta de drum si remedierea, dar si discutiile directe cu constructorul si cu echipa de la CNADNR. Toata lumea stie contributia mea. Eu nu ma laud cu asta, pentru ca e atributia autoritatilor locale, nu a mea”, a spus Gheorghe Pop.

Probleme la reabilitarea DN1H

Reabilitarea DN 1H în judetul Salaj a început în 2011, pe doua tronsoane importante. Unul este Hereclean – Halmasd, cu continuare pâna în Alesd, judetul Bihor, iar celalalt este Criseni – Rastoci.
Pe tronsonul Hereclean – Alesd a câstigat licitatia pentru executia lucrarilor firma lui Umbrarescu, UMB Spedition. Valoarea totala a acestui proiect a fost de circa 415 de milioane de lei, pentru o lungime de 69,3 kilometri de drum national reabilitat. Peste 60 la suta din suma a reprezentat contributia nerambursabila a Uniunii Europene prin Fondul European de Dezvolta- re Regionala (FEADR), diferenta fiind asigurata prin bugetul de stat.
Lucrarile la tronsonul Criseni – Rastoci au fost adjudecate de un alt rege al asfaltului, Costel Casuneanu, prin firma Pa&Co Holding, pentru suma de 142 de milioane de lei. Cu chiu cu vai, dupa foarte multe probleme cauzate de faptul ca proiectele s-au facut “pe genunchi”, cu lucrari facute de “Dorel”, lucrarile s-au finalizat în Salaj, la sfârsitul anului 2013.
În Letca, lucratorii Pa&Co au lasat in august 2012 jumatate satul fara apa dupa ce au spart conducta de alimentare in timpul lucrarilor. Tot in Letca au fost probleme cu descarcarea de apa a unui podet, pentru care nu s-a gasit solutie tehnica. Lucrarile de reabilitare a podetului s-au suprapus peste proprietatea privata a unui satean care a convenit in cele din urma ca drenajul pentru podetul respectiv sa se realizeze pe o portiune de teren din gradina sa.
Fostul primarul din Jibou, Eugen Balanean, a avut de asemenea probleme cu angajatii Pa&Co, care au astupat gurile de aerisire ale conductelor de gaz, motiv pentru care trotuarele deja reabilitate au trebuit sparte si asfaltate din nou.
Au fost probleme si la Criseni si Babeni cu tuburile folosite la canalizare pentru apele pluviale care erau prea mici.
Primarul din Criseni s-a scandalizat cand muncitorii Pa&Co au inlocuit o conducta de 60 de toli cu una de o capacitate inferioara, 40 de toli, incapabila sa preia apa pluviala.
În Surduc s-a promis construirea unui pod peste Valea Almasului. Nu s-a construit, asa cum nu s-a facut nici aleea pietonala inspre padure.
Au mai fost si alte absurditati in timp ce se moderniza DN1H. Reabilitarea drumului national 1H a creat multe nemultumiri localnicilor. Rigole, po-dete, accese la proprietate pare ca au fost trantite fara noima in proiect. Multe lucrari incurcau accesul la proprietati. Un jibouan s-a trezit cu statie de autobuz in dreptul accesului la proprietate. Unora le statea apa in curti, fiindca pantele de scurgere nu au fost gandite cum trebuie.