Planul de Mobilitate Urbana ce va fi aprobat de Consiliul Local Zalau in sedinta de maine, 29 septembrie, prezinta solutii pentru un Zalau care ar deveni locul perfect pentru soferi. Singura problema a acestui plan care ne arata un Zalau Science Fiction este ca majoritatea proiectelor propuse a fi realizate au ca termen de executie perioada 2020 – 2030, adica va mai trece mult timp pana cand vom vedea finalizata una din marile investitii pentru Zalau.

Principalul punct din planul de mobilitate pentru un transport perfect in Zalau este Autostrada Transilvania. Primaria Zalau crede ca autostrada va fi terminata abia in 2020, in timp ce Guvernul spune ca pana in 2018 vom avea autostrada in Salaj.
Al doilea obiectiv din lista este realizarea centurii ocolitoare. Primaria spune ca centura va fi gata prin… 2023, in timp ce Master Planul de Transport spune ca centura va fi realizata in 2017 si 2018.
În lista care prezinta un Zalau ideal din punct de vedere al infrastructurii rutiere se specifica ca in perioada 2017 – 2019 se va realiza modernizarea strazilor 22 Decembrie 1989, Tudor Vladimirescu, Porolissum, Bujorilor, Moigradului si Cetatii, lucrare care prevede modernizare infrastructura rutiera, lucrari de arta, trotuare si banda velo pe strada 22 Decembrie 1989.
Planul mai prevede legarea strazii Vanatorilor cu soseaua de centura, proiect propus a fi realizat pana in… 2030. Pana in 2023, insa, Primaria promite prin acest plan ca va fi construit un drum de legatura intre centura Zalau si strada Andrei Muresanu.
În perioada 2023 – 2030, Planul de Mobilitate mai spune ca se va amenaja strada 9 Mai si strada Crisan, prin realizarea de piste pentru biciclisti, in urma eliminarii parcarilor de pe strada Crisan. Totodata, vor fi amenajate parcari inteligente in incintele blocurilor de pe Crisan.
Tot in perioada 2023 – 2030 ni se mai promite modernizarea alternativei rutiere vest pentru Axul Central: Str. Maxim Gorki, Str. Closca, 1 Decembrie 1918, Str. Simion Oros, Parcului si George Cosbuc.

Zalaul va fi si raiul pietonilor si al biciclistilor

În ceea ce priveste deplasarile pietonale propuse pentru municipiul Zalau, acestea vor fi reprezentate prin conturarea unor spatii pietonale atractive si eficiente. Din acest motiv la nivelul arterelor majore (Bulevardul Mihai Viteazul, Strada Gheorghe Doja, Tudor Vladimirescu) prioritatea va fi îmbunatatirea gradului de conectivitate cu principalele activitati comerciale si de proximitate, implementarea sistemelor de atentionare si calmare a traficului, protejând astfel pietonii de traficul auto, îmbunatatind zonele de transfer pietonal si asigurând conditiile pentru persoane cu moblilitate redusa(semafoare cu atentionare sonora, textura ce marcheaza un traseu pentru persoanele cu vizibilitate redusa). Deoarece axa sud-vest – nord-est (DJ 191C) se afla într-o stare avansata de degradare si nu permite deplasarea în siguranta a pietonilor se impune cu prioritate modernizarea acestei legaturi. Modernizarea acestei axe va include trotuare mai generoase, facilitati pentru persoane cu dizabilitati (locomotorii sau vizuale) alaturi de infrastructura velo. O alta propunere pentru îmbunatatirea accesibilitatii în zonele cu densitate crescuta, este transformarea unor tronsoane (strada Sfânta Vineri, Strada 9 Mai, Strada Pacii, Strada Mihai Eminescu, Trandafirilor, Dacia ) în zone cu prioritate pietonala, partajate cu piste de bicicleta. Aceste tronsoane au ca scop, conectarea zonelor rezidentiale cu zonele de unitati de învatamânt(sau la alte dotari de proximitate), printr-un circuit sigur si eficient, încurajând deplasarea nemotorizata. Fiind proiecte secundare ele vor fi luate în considerare în orizontul 2023-2030. Reconfigurarea si construirea noilor spatiilor pietonale(în special în zonele de expansiune) în zonele de locuire individuala, reprezinta o prioritate, în ceea ce priveste asigurarea niveluluui de accesibilitate, scazând totodata gradul motorizarii. Legaturile cu zonele de periferie se vor asigura prin tronsoane pietonale, protejate prin parapeti si vegetatie, cea mai importanta fiind asigurarea legaturii cu zona cartierului Sarmas. De asemenea, cresterea sigurantei pietonale catre zona industriala si de servicii din nord-ul municipiului, va încuraja deplasarile pietonale. Aceleasi masuri de crestere a sigurantei pietonale se vor aplica si catre zonele de conectare cu comunele Stâna si Aghires. La nivelul zonei centrale, prin valorificarea segmentelor pietonale majore (bulevardul Mihai Viteazul, strada Simion Barnitiu) , ce se vor relationa cu strazile secundare (strda Unirii, strada Gheorghe Lazar) ce dispun de o imagine urbana potrita pentru activitati de loisir, împreuna cu zonele de agrement ale municipiului (Parcul Central), se creaza noi trasee de promenada si agrement, ce vor încuraja dezvoltarea unor noi activitati de recreere (sport, activitati în aer liber, activitati culturale), încurajând totodata un stil de viata sanatos. Aceste trasee vor fi sustinute prin diferite texturi si pavaje, aliniamente vegetale si diferite puncte de reper. Pentru a asigura mobilitatea persoanelor cu dizabilitati locomotorii sau vizuale noile proiecte de modernizare a circulatiilor rutiere sau pietonale vor tine cont de masurile prevazute în “Normativul privind adoptarea cladirilor civile si spatiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap – NP 051-2012”.

Ni se promite un bulevard ca-n palma pana in 2019

Un proiect din acest plan de mobilitate de impact pentru Zalau va fi modernizarea bulevardului. În plan se arata ca pana in 2019 bulevardul va capata o noua fata. Modernizarea va consta in reabilitarea infrastructurii rutiere existente intre traseul Piata Iuliu Maniu si limita Comunei Hereclean, extinderea la doua benzi pe sens a tronsonului cuprins intre gara si Hereclean, modernizarea trotuarelor existente si amenajarea de trotuare si pista de biciclete pe tronsonul OMV – Hereclean, inclusiv masuri pentru cresterea sigurantei pietonilor prin amenajarea trecerilor de pietoni, semaforizare.
Incredibil, dar in perioada 2025 – 2030, se mai spune in plan, va fi dezvoltata capacitatea rutiera prin largirea la trei benzi pe sens a tronsonului Bd. Mihai Viteazu intre intersectia Voievod Gelu si Gara CFR Zalau.
Pana in anul 2018, dupa cum reiese din plan, in Zalau va fi reconfigurata intersectia Corneliu Coposu – Avram Iancu, dar si intersectiile Lajos Kossuth – Andrei Saguna si Andrei Saguna – Gheorghe Lazar.
Pana in 2018 ne mai sunt promise si amenajarea de noi spatii de parcare la Spitalul Judetean, pe strada Crisan, strada Simion Oros in locul vechii piete din centrua si langa Tribunal.
Despre transportul in comun aflam din Planul de Mobilitte ca pana in 2018 vor fi achizitionate zece autobuze si zece microbuze noi si ca pana in 2018 vor fi amenajate si modernizate statiile de transport public in comun.

Primul obiectiv realizat – sens unic pe strada Closca

Din planul de mobilitate asflam ca pietonizarea Strazii Uniri va incepe de anul acesta, la fel ca si modernizarea trotuarelor de pe bulevard si a celor de pe strada Iasului, Constantei, Careului, Meteorologiei, Muncitorilor, Olarilor Dacia si Baii.
În planul de mobilitate se mai prevede ca strada Closca sa devina sens unic intre strazile Traian si Andrei Muresanu, lucru care s-a si intamplat in urma cu doua saptamani.