O comisie prezidentiala (a cata?) a stabilit, zilele trecute, ca profesorilor trebuie sa li se interzica prin lege sa-si mediteze propriii elevi. Masura ar veni in sprijinul egalizarii tratamentului aplicat elevilor din aceeasi clasa, pornind de la premisa ca, in prezent, elevii care fac meditatii cu profesorul de la o anumita disciplina sunt tratati diferit fata de colegii lor, in special prin acordarea nejustificata de catre profesorul respectiv a unor note mai mari. Masura este, insa, una utopica, pentru ca o practica aproape la fel de veche precum scoala in sine nu poate fi eliminata prin interzicerea ei prin lege, cu atat mai mult cu cat ineficienta acestui tip de interdictii este dovedita prin acte legislative existente deja, dar nerespectate de nimeni. Pe de alta parte, comisia pierde din vedere cauzele care duc aproape la generalizarea acestei practici. Este vorba, aici, in primul rand, despre acea formula devenita deja sablon, dar perfect adevarata: programa prea incarcata, care duce la parcurgerea materiei in goana, fara a le lasa timp elevilor sa-si umple la clasa eventualele lacune ramase in urma predarii lectiilor. Si uite asa, de frica notelor proaste, tandemul elevi – parinti da bani profesorilor pentru a-si face acasa treaba facuta pe fuga la clasa.
Mai este, apoi, si problema notelor, care conteaza mult prea mult in actualul sistem de pro-movare de la un ciclu de invatamant la altul. Prin urmare, exista aceasta preocupare continua de a lua note bune, iar daca acest lucru presupune plata unor meditatii, asta e!
Este foarte adevarat ca in toata aceasta „afacere” a meditatiilor exista si un factor extrem de subiectiv. Este vorba despre inducerea de catre unii profesori a obligativitatii meditatiilor, ca unica sansa la note bune. Nici aici, insa, solutia nu este interzicerea prin lege, ci o mai atenta selectare a cadrelor didactice care ajung in scoala. Pentru ca de dascali pusi doar pe capatuit nu are nevoie nici scoala romaneasca si, cu siguranta, nu au nevoie nici elevii. Este, insa, nevoie, de dascali care sa-si respecte elevii, sa-i evalueze si sa-i trateze corect, sa-i ajute sa devina oameni.