Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău, piesă din uriaşul scandal Hexi Pharma
Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău a avut contracte cu firma Hexi Pharma pentru distribuţia de dezinfectant de nouă ani, din 2007, după cum spune Laurenţiu Barna, directorul spitalului. În miezul scandalului iscat luna trecută spitalul nu a mai achiziţionat produse Hexi Pharma, dar a ajuns să nu aibă soluţii pentru combaterea microbilor şi a recurs la… clor.
Firma Hexi Pharma este cercetată într-o cauză penală din cauză că a diluat dezinfectantul pe care îl livra către cvasitotalitatea spitalelor din ţară, iar în loc de substanţe de distrus microbii, firma punea în soluţia livrată… multă apă.
Procurorii DNA investighează presupuse fapte de abuz în serviciu, dare de mită şi spălare de bani în ancheta ce vizează conducerea şi activitatea Hexi Pharma, fiind începută urmăriea penală in rem din 11 mai, potrivit surselor judiciare citate de Mediafax. Mai multe persoane au fost chemate pentru a da declaraţii. Flori Dinu, directorul general al Hexi Pharma, care se află în arest la domiciliu de sâmbătă, fiind acuzată de comiterea a 99 de infracţiuni de înşelăciune în formă continuată, 29 de infracţiuni de înşelăciune şi participaţie improprie la zădărnicirea combaterii bolilor, a ajuns la sediul DNA ieri dimineaţă la ora 09.00.
Spitalul din Zalău a rămas în pană de dezinfectanţi
Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău s-a confruntat după încetarea contractului cu Hexi Pharma cu un deficit de dezinfectant şi s-a ajuns până acolo încât “spitalul a fost dezinfectat cu metode tradiţionale, cu clor şi cu alte substanţe”, a declarat Laurenţiu Barna, managerul Spitalului Judeţean Zalău.
“Noi, de când a dat dispoziţie ministerul, nu am mai folosit produsele Hexi Pharma. Eu am dat cu o zi înainte de dispoziţia dată de minister, o dispoziţie internă să se înceteze contractele cu Hexi Pharma, când am văzut ce scandal începe. Noi nu mai folosim acest dezifectant. Am oprit inclusiv operaţiile din blocul operator în ziua în care am sistat dezifecţia cu produsele Hexi Pharma. Am intervenit în acea zi doar în caz de urgenţă, doar la operaţiile care erau urgente. Pe urmă, noi am luat legătura cu alte firme, Braun în special, care mi-au spus că îmi trimit în câteva zile dezifectant şi pe urmă nu au mai trimis, iar noi am folosit hexaclor şi clor. Am dezifectat prin vechiile proceduri. Între timp, s-a clarificat situaţia, ni s-a spus să facem achiziţia prin negociere directă, dar între timp, noi, încă dinainte de apărea scandalul, am făcut un caiet de sarcini şi acum suntem în curs de procedură de licitaţie pentru produse de dezinfecţie. Acum suntem în procedură de achiziţie. Nu mai folosim acum clor, pentru că între timp am cumpărat de la firma Braun soluţii care să ne ajungă pentru două săptămâni, maxim o lună. Contractul cu Hexi Pharma îl avem cam de prin 2007. stop_coloana Nu am folosit cantităţi foarte mari de la ei, iar acum am înţeles că trebuie chiar să trimitem la Bucureşti acte şi dovezi pentru a se face un audit”, ne-a declarat Laurenţiu Barna, directorul Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău.
Sume colosale cheltuite de Spitalul Judeţean
pe produsele suspecte livrate de Hexi Pharma
Din execuţia bugetară a Spitalului Judeţean Zalău reiese că unitatea are lunar cheltuieli bugetare aprobate de 60.000 de lei pentru dezinfectanţi. În luna februarie a acestui an, Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău a plătit pentru dezinfectanţi suma de 40.000 de lei din cei 60.000 de lei programaţi. Asta înseamnă că, anual, spitalul are aprobat cheltuieli bugetare pentru dezinfectanţi de 720.000 de lei, iar în cei nouă ani de contract cu Hexi Pharma, conform unui calcul aproximativ pe baza execuţiei bugetare a lunii ianuarie 2016, spitalul a cheltuit peste şase milioane de lei pentru dezinfectanţi, mulţi din aceşti bani ajungând la Hexi Pharma.
Spitalul din Şimleu Silvaniei folosea produsele
Hexi Pharma doar din toamna anului trecut
De la Şimleu Silvaniei, Marcela Coltău, directorul Spitalului Orăşenesc “Dr. Ioan Puşcaş”, ne-a declarat că spitalul din oraş nu mai foloseşte produsele Hexi Pharma de când a început scandalul, acum fiind achiziţionaţi dezifectanţi de la alte firme.
“Avem mai multe firme contractate pentru dezifectanţi, avem Romchim, Shulce. Am renunţat la produsele Hexi Pharma, oricum noi numai din noiembrie anul trecut am avut dezifectanţi de la această firmă”, ne-a declarat Marcela Coltău.
Contextul scandalului
În perioada 2012 – 2015, Hexi Pharma a avut 9.339 de contracte cu toate spitalele din România, inclusiv cu spitalele din Sălaj, valoarea lor ridicându-se la 25.975.821 euro, conform unei analize a cotidianului Gândul. O anchetă a jurnalistului Cătălin Tolontan arată că produsele companiei româneşti Hexi Pharma sunt livrate în peste 300 de spitale din 40 de judeţe din România şi că în cazul a două produse verificate de jurnalişti concentraţia substanţelor active era mult mai mică decât cea prezentată pe etichetă. Produsele Hexi Pharma au fost folosite şi în spitalele în care au fost internate victimele incendiului din clubul Colectiv, care s-au confruntat cu infecţii intraspitaliceşti severe, câteva dintre ele pierzându-şi într-un final viaţa chiar din cauza acestor infecţii.
