Branza Meses, Cascaval Bodia, Clisa afumata, Moietic, Cocuti sau Palinca de Salaj de prune sunt cateva dintre produsele traditionale salajene cu care producatorii incearca sa tenteze piata suprasaturata de alimentele insipide din import
Chiar daca nu obtin prea mari avantaje din asta, peste 40 de intreprinzatori salajeni din industria alimentara si-au batut capul pentru a-si atesta o parte din produse ca produse traditionale. Salajul este, de altfel, printre primele judete din tara la acest capitol, al produselor traditionale, atat ca numar de produse atestate (129, deocamdata), cat si ca operativitate, primele sase pozitii ale Registrului de Atestare a Produselor Traditionale fiind ocupate de “bunatati” din Salaj. Cele mai multe produse atestate ca traditionale sunt produse de panificatie si preparate din carne, dar au fost obtinute certificate si pentru produse lactate si cunoscuta palinca de Salaj, cu toate varietatile ei.
Numarul firmelor salajene interesate sa-si atesteze produsele este in crestere – ne-a declarat Gheorghe Pop, responsabil pe acest segment in cadrul Directiei Agricole Salaj, trei dosare aflandu-se chiar in aceasta perioada in evaluare. Obtinerea atestatului de produs traditional nu este, insa, suficienta – a avertizat Pop, fiind necesara si protectia denumirii pro-dusului in sine. Afirmatia a fost sustinuta si de Lucia Budiuri, consilier in cadrul Oficiului National al Produselor Traditionale si Ecologice Romanesti, prezenta ieri la Zalau tocmai pentru a impulsiona demersurile producatorilor in vederea obtinerii protectiei. Consilierul a precizat ca principalii pasi care trebuie facuti in acest sens sunt constituirea producatorilor in asociatie si incheierea unui contract cu un organism de inspectie si certificare autorizat (exista trei astfel de organisme la nivel national).
Mai scumpe dar mai bune
Chiar daca statul roman nu ofera nici un fel de facilitati pentru produsele traditionale, producatorii au, totusi, avantajul de a-si putea vinde produsele oriunde in comunitatea europeana (in special in cadrul expozitiilor cu specific traditional). Problema este, insa, pretul, de obicei mai mare la produsele traditionale (din cauza costurilor mai mari), problema ce ar trebui rezolvata printr-o campanie de informare a populatiei cu privire la beneficiile alegerii acestor produse (chiar daca sunt ceva mai scumpe, ele au o calitate garantata, ele fiind, de cele mai multe ori, si produse ecologice).