Inspectorii antifraudă ai Agenției Naționale de Administrație Fiscală (ANAF) au suspendat pentru o lună de zile activitatea restaurantului “Porolissum” din Zalău, deținut de omul de afaceri Lia Stanca, cel mai mai mare investitoar în turism din Sălaj. 

Din informațiile obținute de la Lia Stanca, restaurantul a fost închis ca urmare a sesizării unui client care a plătit cu cardul și nu a primit bon fiscal.
Administratorul restaurantului ne-a spus că personalul nu i-a semnalat că clientul respectiv ar fi solicitat verbal bonul ospătarului când a primit bonul de confirmare a plății cu cardul și bonul de plată, așa cum se precizează în tutorialele despre procedura sesizării ANAF la numărul gratuit dacă nu primești bon fiscal.

Proprietarul restaurantului oferă detalii despre acțiunea inspectorilor antifraudă

“Restaurantul a fost închis pentru neemiterea bonului fiscal la plățile cu cardul. La noi, sistemul de decontare pentru plățile pe card este centralizat și se făcea fiscalizarea în momentul în care intrau banii în cont și nu în momentul în care se făcea tranzacția propriu-zisă. Din punct de vedere fiscal, obligațiile erau achitate și înregistrate, doar că nu se emitea bon fiscal. Acesta este motivul pentru care ANAF a închis restaurantul. Cei de la Antifraudă spuneau că a fost o sesizare, nu pot să vă spun dacă a fost sau nu, pentru că în ziua în care au fost dânșii nu a fost nici o operațiune cu cardul. Au venit luni și au întocmit procesul verbal și marți, la ora 16.00, au revenit și au închis. Ei au obligația să închidă locația în 24 de ore de la sesizare. Puteau să închidă pe loc, dar pentru că a fost un eveniment au revenit a doua zi.
S-a luat o măsură pentru neemiterea de bon fiscal, dar la noi a fost luată măsura pentru neemiterea de bon fiscal la plata pe card. Eu întreb, dacă conform legii, ești obligat să emiți bon fiscal la plățile în numerar, plata card este numerar? Plata cu card în accepțiunea noastră nu este plată numerar și se încasează în 2 – 3 zile și se fiscalizează automat la intrarea în cont. La noi se emitea doar bonulețul POS și nota de plată. Fiscalizarea se face ulterior. Măsura a fost luată pentru că nu s-a emis bon fiscal la plata în numerar și este imediată, cu suspendarea activității pe o lună, plus amendă de 10.000 lei. Este o măsura absolut disproporționată, chiar am pus stop_coloana întrebarea la cei de la ANAF, scopul  legii este eradicarea evaziunii fiscale, dar în cazul nostru n-a fost evaziune fiscală, dar măsura s-a aplicat ca și cum ar fi fost evaziune fiscală. Care este diferența între unul care face evaziune fiscală și noi? Este o măsură disproporționată și nepotrivită pentru asemenea situații. Chiar dacă a fost o reclamație, putea să se dea un avertisment, dar operațiunea a fost fiscalizată și nu a fost vorba despre evaziune fiscală”, a explicat Lia Stanca pentru Graiul Sălajului.

Lia Stanca: “Statul pierde foarte mult”

Lia Stanca a precizat că statul pierde mai mult prin suspendarea activității unor societăți. În cazul restaurantului Porolissum, Lia Stanca spune că, urmare a suspendării activității, trebuie să trimită 14 angajați în concediu fără salariu, plus că timp de o lună nu realizează activități comerciale pentru care statul să-și ia partea. “Eu am contestat măsura luată. Am certitudinea că voi câștiga procesul, dar din păcate nu în intervalul de o lună, cât este sancțiunea”, spune Stanca.

Au închis și hotelul odată cu restaurantul

Odată cu închiderea restaurantului, comisarii de la Antifraudă au pus sigiliu și pe hotelul “Porolissum”. “Deși au verificat restaurantul, au sistat și activitarea hotelului pe o lună de zile, pe motiv că sunt pe același punct de lucru (…) Oricum era închis pe perioada de iarnă și se putea deschide doar la evenimente. Paradoxal, chiar vineri l-am redeschis pentru că am avut o acțiune. A fost deschis și în februarie și se va deschide ori de câte ori vor fi solicitări pentru grupuri mai mari, cu excepția perioadei de o lună cât l-a închis ANAF.