decembrie 5, 2025

Dosarul electronic de sănătate, “o invenţie” de 18 milioane de euro care nu funcţionează

imagine-articol0_43548

Guvernul a aprobat în şedinţa de ieri, prin Hotărâre de Guvern, normele metodologice privind modalitatea de utilizare şi completare a Dosarului Electronic de Sănătate (DES) al pacientului, componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). Datele, informaţiile şi procedurile operaţionale necesare utilizării şi funcţionării dosarului electronic de sănătate se vor aproba prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), cu avizul ministerelor şi instituţiilor din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern adoptată ieri.
Dosarul electronic de sănătate (DES) a devenit obligatoriu începând cu 1 iunie 2014, prin noul Contract-cadru privind acordarea asistenţei medicale. Numai că sistemul informatic al DES, care a costat nu mai puţin de 18 milioane de euro, nu este funcţional nici în ziua de azi. “Dosarul nu funcţionează, dar la nivelul judeţului nu a fost folosit nici măcar experimental. În anumite situaţii istoricul a fost preluat, dar fără precizarea unui termen limită sau a unor condiţii. Acum dacă a fost publicate normele, vom vedea ce înseamnă ele, de când intră, de când este obligaţia, cum ne pregătim”, ne-a declarat ieri Marius Tăutu, preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj.
Conţinutul DES şi modul de acces la acesta au fost discutate şi agreate de o comisie formată din reprezentanţi ai medicilor de familie, spitalelor, pacienţilor, Ministerului Sănătăţii şi CNAS încă din faza de analiză a proiectului. Portalul DES este accesibil la adresa www.des-cnas.ro
Iniţializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult. Dosarul electronic de sănătate va conţine toate informaţiile medicale care, în mod normal, sunt în fişele de observaţie, foile de observaţie şi registrele de consultaţii ale pacienţilor. Foarte importante sunt informaţiile din istoricul medical al pacientului utile în situaţii de urgenţă şi considerate a fi vitale: alergii, grupa de sânge, boli cronice, proteze, dispozitive, internări şi ultimele prescripţii, ultimele două introduse la cererea medicilor. stop_coloana La dosarul electronic au acces proprietarii datelor, adică pacienţii, şi medicii sub a cărui directă îngrijire se află pacienţii. Accesul la dosarul electronic de sănătate se poate face fără acceptul pacientului doar într-o singură zonă, cea de urgenţă, iar restul, numai cu acordul acestuia.
În ceea ce priveşte legalitatea introducerii datelor pacientului în dosarul electronic, Marius Tăutu a precizat că DES respectă confidenţialitatea medic-pacient. “Doar medicul şi pacientul au acces la dosar. Altcineva nu poate să acceseze dosarul, decât dacă ştie CNP-ul pacientului sau codul acestuia de acces”, a explicat Tăutu.
“Punctul zero” al dosarului electronic de sănătate a fost în 20 aprilie, când a început iniţializarea datelor în sistem electronic. Acest proces se face printr-o consultaţie, indiferent dacă aceasta se face la medicul de familie, în ambulator sau la spital. Din acel moment, toate datele existente în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), respectiv internările, reţetele şi analizele, sunt adunate în dosarul pacientului. Din punct de vedere medical, dosarul poate fi accesat de toţi medicii care au cod de parafă, sunt specialişti şi au semnătură electronică. Sunt în această situaţie 35.000 de medici cu cod de parafă la nivel naţional.
Pentru a accesa DES, pacientul se poate autentifica cu cardul de sănătate, prin introducerea acestuia în cititor şi apoi codul PIN afe-rent. Pacienţii care nu au card de sănătate, se pot autentifica pe site pentru a-şi accesa DES-ul prin introducerea codului de asigurat sau a CNP-ului. Medicii pot accesa DES prin autentificarea cu certificatul digital şi introducerea codului PIN al certificatului.